O atlfel de scoala. Asta ofera programul „Step by Step” din cadrul Scolii „Alexandru cel Bun”, pe nivelul de invatamant primar, unde invata 230 de copii, de la clasa pregatitoare pana in clasa a IV-a. Un adevarat centru educational ce respecta programa scolara stabilita de Ministerul Educatiei, dar care ofera elevilor o alta metodologie si un alt mod de abordare a copilului, diferite de invatamantul traditional.
Scoala gimnaziala „Alexandru cel Bun” este singura din judetul Bacau si printre putinele din tara care ofera pentru elevii din invatamantul primar o alternativa educationala diferita de tot ce inseamna scoala traditionala. Acest sistem încurajaza copiii sa isi formuleze si sa-si exprime propriile pareri, prin punerea in valoare a respectului reciproc, prin responsabilitatea fata de cei din jur, onestitate si seriozitate. „Scoala noastra pune la dispozitie aceasta alternativa pe clasele primare. Nu este un program sau o scoala particulara ci una in care se invata acelasi lucru ca in scoala traditionala, dar cu alte metode mult mai accesibile copiilor”, ne-a declarat prof. Eugenia Iancu, directorul Scolii „Alexandru cel Bun”.
A inceput cu o clasa
Totul a inceput in anul scolar 2002-2003, cand la Scoala cu Clasele I-VIII „Alexandru cel Bun” Bacau a fost aprobata infiintarea primei clase in alternativa educationala „Step by Step”. Iar daca inititial a fost o singura clasa, in prezent functioneaza in scoala un numar de opt clase in invatamantul primar, inclusiv pe clasa pregatitoare. Inscrierea elevilor in acest program este ca in orice alta scoala, fara diferente, in functie de etapele programate de Ministerul Educatiei, pana la 25 de copii pe clasa. „Alternativa educationala «Step by Step» promoveaza o predare centrata pe copil, ce respecta capacitatile intelectuale, aptitudinile, stilul de munca, ritmul de lucru. Copiii invata aceleasi continuturi ca si cei din traditional, dar modul este diferit, pentru ca se pune accent pe predarea individualizata, prin metode moderne de predare. Incepem dimineata cu o intalnire, cu o activitate in care prezentam copiilor agenda zilei, mesajul zilei, iar apoi fiecare isi alege centrele de activitate pe care le prefera in acea zi”, a explicat si inv.Angela Ciupala, cadru didactic „Step by Step”.
Se respecta programa scolara
Alternativa „Step by step” respecta programa de invatamant, un lucru foarte important pentru ca acesti copii, la finele ciclului primar se pot integra fara niciun fel de probleme in invatamantul gimnazial si poseda un bagaj de cunostinte pe care l-au asimilat prin descoperirea si interactiunea cu mediul. La „Step by Step” nu se dau teme pentru acasa si nu se pun note in catalog. „Si asta pentru ca elevii isi desfasoara activitatea pe centre de activitate – de scriere, citire, matematica, stiinte si arte. Primesc o sarcina, respectand nivelul intelectual al fiecaruia, in perechi sau in grup, pe diferite teme, iar apoi fiecare este evaluat. Scopul acestor sarcini este de a dezvolta prietenia intre ei, dar si comunicarea. Ii educam astfel pas cu pas, dupa necesitatile copilului”, a precizat inv.Mihaela Ojog, de la clasa a III-a A.
Evaluarea zilnica in „scaunul autorului”
In alternativa „Step by Step” mediu de desfasurare al activitatilor permite o relatie mai apropiata intre cadru didactic si elev. Fiecarui copil i se acorda aceeasi importanta, iar el isi invata drepturile. In consecinta, este un sistem prin excelenta democratic prin care elevul este tratat conform nevoilor lui si in functie de ritmul sau propriu. Aici copiii invata zi de zi pe diferite domenii, interactioneaza, colaboreaza, comunica, se ajuta reciproc, descopera tot ce e nou pentru varsta lor, studiaza si se joaca, uneori chiar si prin cantec. Iar daca dimineata se desfasoara activitatea de predare efectiva, frontala, dupa ora 14.00 are loc evaluarea elevului, pe asa numitul „scaun al autorului”, prin care un lider de grup explica tot ce a invatat in acea zi, raspunde la anumite intrebari, explica anumite idei care nu au fost intelese. „Acomodarea este putin mai grea la inceput, pentru ca foarte multi copiii vin aici din gradinite in care se invata traditional. Parintii aleg aceasta alternativa pentru ca au inteles ca aici altfel de metode de predare. In fiecare zi activitatile se defasoara intr-o atmosfera placuta, au pauze in care citim povesti, rasfoim enciclopedii, ne recreem. Facem si altceva decat orele obisnuite”, a spus si inv.Carmen Butnaru, cadru didactic in alternativa „Step by Step” in clasa I B. Cursurile se termina zilnic la ora 16.00
14 cadre specializate anual
In programul „Step by Step” lucreaza 14 cadre didactice specializate in fiecare an pe cursuri speciale de pregatire in Centrul de perfectionare de la Botosani, precum si pe alte cursuri oferite de Casa Corpului Didactic Bacau, pentru informarea si perfectionarea continua. La finalul fiecarei clase, copiii sunt recompensati prin premii, in functie de implicare, rezultate la diferite concursuri, participare la activitati. In invatamantul traditional, Scoala „Alexandru cel Bun” are alte 7 clase.