Corpul național al experților în management educațional se desființează, potrivit unui proiect de Ordonanță de Urgență publicat de Ministerul Educației în dezbatere publică. În acest organism sunt în prezent 33.306 cadre didactice, din care 1.130 din județul Bacău (lista cuprinde toți membrii admiși; numărul este aproximativ, pentru că printre ei sunt și pensionari, decedați sau persoane plecate în alte județe.) Proiectul de OUG de pe pagina Ministerului Educației prevede abrogarea articolului 246 din Legea Educației/2011, care prevede că: „(1) Ministerul Educației și Cercetării înființează corpul național de experți în management educațional, constituit în urma selecției, prin concurs specific, a cadrelor didactice care fac dovada absolvirii unui program acreditat de formare în domeniul managementului educațional, cu minimum 60 de credite transferabile. (2) Procedura și criteriile de selecție se stabilesc prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării. (3) Pot ocupa funcții de conducere, de îndrumare și de control în unitățile de învățământ și inspectoratele școlare numai cadrele didactice membre ale corpului național de experți în management educațional”.
Concret, pe baza unei metodologii aprobată anual de minister, profesorii care doresc să candideze pentru o funcție de conducere în școli și inspectorate sau case ale corpului didactic sunt obligați să se înscrie în acest Corp național. Iar pentru asta trebuie să aibă o formare în domeniul managementului educațional de minimum 60 de credite (circa 170 de ore).
Analiza OECD din 2017 remarca faptul că aceste cursuri „se pare că pregătesc personalul didactic pentru orice poziție de management, îndrumare sau control, fie ca este vorba de lider sau inspector școlar. Prin urmare nu par să se adreseze nevoilor de învățare ale viitorilor directori”, se arată într-o analiză pe edupedu.ro.
Și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că la concursul pentru directorii de școli, ce va fi organizat pe 27 iulie 2021, nu va exista o condiție de apartenență la corpul experților pentru candidați.
NOTĂ: Corpul Naţional de experţi în management educaţional s-a dorit a fi pepinieră pentru viitorii conducători ai unităților de învățământ din preuniversitar. Calitatea de membru al corpului naţional de experţi în management educaţional se dobândeşte prin înscrierea în Registrul Naţional al experţilor în management educaţional, în urma promovării concursului de selecţie organizat de Ministerul Educației. Registrul naţional al experţilor în management educaţional se publică pe site-ul Ministerului Educaţiei și este practic baza de date cu potențiali conducători pentru instituțiile de învățământ preuniversitar. Selecţia candidaţilor se realizează de către inspectoratele școlare, în baza unui calendar stabilit de Ministerul Educaţiei. Corpul experţilor în management educaţional a fost înfiinţat în 2011, iar pentru a obţine statutul de membru, cadrele didactice trebuie să îndeplinească o serie de condiţii precum: să fi absolvit programe de formare în domeniul managementului educaţional, să aibă experienţă managerială, să dovedească că au performanţe deosebite în inovarea didactică/managerială, dar şi un portofoliu al participărilor la proiecte educaţionale.