Colecţionarii de ghiduri
Exista înainte de 1990 o serie de cărţi pentru învăţarea limbilor străine fără profesor, foarte căutate, ca de altfel şi în secolul de faţă, ba chiar mai intens acum. Ghidurile actuale dispun de accesorii (CD-uri sau DVD-uri), care optimizează însuşirea unei alte limbi. La acestea se adaugă paleta largă de oferte ale internetului, cu deosebirea că acestea din urmă nu dispun de girul unei autorităţi oficiale pentru a căpăta credibilitate. Doritorii de variante sigure, verificate apelează la ceea ce pune la dispoziţie Ministerul Educaţiei în folosul disciplinelor aflate în programele pentru evaluările naţionale.
Profesorul TV
Noua identitate a devenit familiară deja de când s-a trecut pragul unui an de zile de prezenţă în faţa camerelor de luat vederi ale Societăţii Române de Televiziune. Cadre didactice cu experienţă notabilă, deţinătoare ale gradului didactic I, cele mai multe din Capitală dar, mai nou, şi din provincie (Piteşti, Curtea de Argeş, Buşteni, Topoloveni ş.a.), demonstrează că ştiu carte şi îndeosebi că au priceperea de a o transmite în manieră corectă şi bine structurată elevilor ghiciţi dincolo de micul ecran.
Nu numai pentru învăţăcei
Doar aparent lecţiile difuzate de TVR 2 în cadrul emisiunii „Teleşcoala” au drept ţintă exclusiv elevii din clasele terminale. În afara acestora există o categorie de telespectatori mai puţin vizibilă, dar interesată nu atât de conţinutul ştiinţific al disciplinelor vizate (nu există cadre didactice care să nu deţină competenţă la acest capitol), cât de tehnicile de comunicare la distanţă, în absenţa beneficiarilor. Sunt profesorii/ învăţătorii/ educatoarele, care privesc aceste emisiuni cu sentimentul realizării unui nevăzut schimb de experienţă didactică.
Mai mult decât atât
Pe lângă educatori, un grad ridicat al interesului pentru „Teleşcoala” îl arată cei ce se pregătesc să devină cadre didactice. Îi bănuiesc aici pe elevii de la şcolile normale (cum se numeau odată), dar îi ştiu sigur (cel puţin aici, la Bacău) pe studenţii de la specializările cu profil pedagogic. Cu unii dintre aceştia (sunt peste 130) dialoghez săptămânal, online, recomandându-le producţiile TV ale metodiştilor selectaţi de ministerul de resort.
Concretizări
În ultima vreme remarc o mai apăsată abordare didactică în special a lecţiilor de limba şi literatura română. Aproape toate încep cu enunţarea obiectivelor („În această lecţie vom învăţa” sau, personalizat: „Ce îmi propun să învăţ în această lecţie”), urmată de actualizarea cunoştinţelor (profesoara C. B. a vorbit pe 31 martie despre „caracterul progresiv al elementelor de conţinut”, reluând ce s-a învăţat în clasele a V-a, a VI-a şi a VII-a despre textul descriptiv). Logic şi productiv.