23 decembrie 2024

„Karpen”, singura școală-media din județ

În urma unei competiții naționale derulate în rândul unităților de învățământ liceal, Colegiul „N. V. Karpen” Bacău a fost selectat pentru a funcționa cu statut de unitate pilot în domeniul educației media (școală-pilot-media), începând cu semestrul al II-lea al anului școlar 2020-2021, în cadrul „Programului de educație media”, dezvoltat de Ministerul Educației și Cercetării în parteneriat cu Fundația Centrul pentru Jurnalism Independent.

Durata intervenției educaționale este de 3 ani, acoperind perioada 2021-2023, obiectivul principal fiind formarea cadrelor didactice și a elevilor prin dezvoltarea unor abilități de viață din domeniul educației media (media literacy).  La nivel național, au fost selectate 100 de unități de învățământ (lista completă se poate consulta accesând link-ul), iar la nivelul județului Bacău, Colegiul „N. V. Karpen” este singurul liceu care a primit aprobarea derulării unui proiect atât de complex.



„Programul de educație media” le aduce elevilor și profesorilor Colegiului „N. V. Karpen” numeroase oportunități, dintre care, cele mai importante sunt:

– democratizarea participării beneficiarilor la instrumente media și la platforme de învățare de tip e-learning și crearea, astfel, a unei conștiințe că aparțin comunității „satului global” și comunității media a Colegiului „N. V. Karpen” Bacău: „Radio Adolescența”, site-ul www.AdolescențaMedia.ro, postul de televiziune Tv aBC;

– dezvoltarea spiritului critic.

– nevoia înţelegerii obiective a ştirilor difuzate pe diferite canale media: fake news versus real news; se întâmplă, de exemplu, ca o ştire să poată favoriza o acţiune de propagandă sau să poată contribui la divulgarea unor mesaje codificate. În astfel de situaţii, e nevoie ca elevilor beneficiari să li se dezvolte spiritul critic, fără de care nu vor reuşi să deosebească adevărul de fals şi nu vor putea procesa cunoştinţe necesare spre a se orienta într-o societate în mişcare, greu de aşezat în tipare comunicaţionale stabile, fie şi pe termen scurt sau mediu.

De asemenea, importante sunt și: implicarea profundă a elevilor în procesul educativ ilustrând grafic interacțiunile complexe dintre oameni și evenimente; cunoașterea distincţiei pe care o face Marshall McLuhan dintre mijloacele de comunicare calde şi cele reci. Mijloacele de comunicare calde îţi acaparează un singur simţ şi nu îţi lasă spaţiu pentru a interacţiona, având o putere hipnotică (o conferinţă, un film, o fotografie high definition etc.) Mijloacele de comunicare reci îţi acaparează mai multe simţuri, dar te asaltează în mod fragmentar, solicitându-ţi să colaborezi pentru a adăuga, a te conecta, a elabora ceea ce recepţionezi (o dezbatere sau o emisiune de seară la televizor, o bandă desenată ce înfăţişează realitatea în trăsături schematice).

„Echipa managerială și profesorii liceului conștientizează nevoia adaptării la noul elev, la noua eră didactică și la noile modalități de a fi ale lumii educaționale contemporane, văzute prin lupa educației media. Programul de educație media vizează, de fapt, înțelegerea noilor reguli și legi după care funcționează acum școala, fără a anula, totuși, rădăcinile puternice ale educației românești tradiționale de calitate. Elevii trebuie să vadă, să audă, să înţeleagă şi să emită judecăţi de valoare despre noile realităţi construite. Intervenţia semiologică trebuie să se concretizeze, în proiectul nostru, într-o serie de intervenţii făcute nu acolo de unde pleacă mesajul, ci acolo unde ajunge, făcându-i pe receptorii săi să-l comenteze, să-l critice, nu să-l primească în mod pasiv.”
Prof. Simona Șova, directorul adjunct al Colegiului „N. V. Karpen”.



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img