Municipalitatea vrea sa achizitioneze servicii de consultanta juridica pentru procedurile de achizitii publice. Asta, in conditiile in care – conform Organigramei Primariei Bacau – Directia Juridica numara 50 de posturi, din care 4 cu functie de conducere. Serviciul contencios-juridic, aferent (si) litigiilor pe achizitii publice, numara 11 posturi de functionari, din care unul pe pozitie de conducere. Ovidiu Popovici, secretarul municipiului, a declarat ca Primaria se confrunta cu mari lipsuri la capitolul juristi incadrati si ca litigiile din sfera achizitiilor publice necesita specialisti de profil. Liviu Ghioc, avocatul cu care Primaria Bacau are contract de asistenta si reprezentare juridica, a declarat ca nu este specializat in litigiile pe achizitii publice. Ghioc a reprezentat, totusi, municipalitatea intr-un astfel de proces, derulat impotriva consortiului de firme care a construit pasajul subteran Oituz-Guse.
Principala cauza a contractarii de servicii juridice pe domeniul „achizitii publice” o reprezinta lipsa de juristi, precum si cresterea – galopanta – a litigiilor in acest domeniu. Potrivit unui proiect de hotarâre ce urmeaza a fi dezbatut in sedinta de azi a Consiliului Local, municipalitatea bacauana ar fi parte in aproximativ 1200 de litigii. Un referat scris de Corina Neaga, sefa Serviciului achizitii publice atesta ca, pe fondul legislatiei ce nu permite angajarea de juristi, problemele juridice din zona achizitiilor publice nu mai pot fi acoperite. Conform Expunerii de motive ce insoteste proiectul amintit, Serviciul juridic ar functiona cu doar 9 posturi de juristi, din care 4 consilieri juridici functionari publici.
Ovidiu Popovici, secretarul municipiului, a declarat pentru Desteptarea ca majoritatea litigiilor pe zona achizitiilor publice se deruleaza in Bucuresti, la Judecatoria Sectorului 1. Popovici a afirmat ca municipalitatea nu are incadrati consilieri juridici specializati in astfel de procese.
„Competenta de solutionare a acestor litigii este Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti. Chiar n-am oameni incadrati. Lucram cu 4 juristi. E o problema de competenta si activitatea de achizitii publice necesita specialisti. De modalitatea de contractarea a serviciilor de consultanta juridica va raspunde Serviciul achizitii publice”, a spus secretarul.
El a precizat ca Primaria are nevoie de un avocat care sa se poata deplasa, fara probleme, la Bucuresti ori de câte ori apar litigii. Popovici a afirmat ca avocatii cu care municipalitatea deruleaza deja contracte au norma de reprezentare plina si ca, oricum, nu sunt specialisti in problemele legate de achizitii publice.
„Achizitiile publice sunt complicate”
Liviu Ghioc, avocatul ce reprezinta – de mai multi ani – Primaria in diferite procese, a declarat ca domeniul achizitiilor publice este complicat, el nefiind un specialist in aceasta ramura a contenciosului-administrativ. Ghioc a relatat ca apara Primaria in câteva dosare, institutia având incadrati mai multi juristi in compartimentele de specialitate.
„Dosarele care sunt apreciate ca fiind complicate ajung la avocat. Primaria are si oficiu juridic si de dosarele mai simple se ocupa juristii. La litigiile importante si dificile se apeleaza la avocat. Intr-adevar, achizitiile publice sunt complicate. Eu nu sunt un specialist in acest domeniu. Am intrat o singura data intr-un astfel de dosar si atunci in fata instantei de fond”, a afirmat Ghioc. El a declarat ca, dupa toate probabilitatile, nu va mai reprezenta Primaria incepând cu anul viitor.
„Exista o ordonanta intrata in vigoare care limiteaza angajarea avocatiilor doar pentur anumite cazuri, de regula cele mai dificile. Nu cred ca o sa mai reprezint Primaria, in contextul acestei ordonante”, a aratat avocatul. El a refuzat sa faca public onorariul pe care-l ridica de la Primarie, insa a lasat de inteles ca ar fi sub 10.000 lei pe luna.
REALITATE
Probleme cu carul in achizitiile publice
In ultimii ani, municipalitatea bacauana s-a confruntat cu mai multe probleme juridice derivate din procedurile de achizitii publice. Numeroase licitatii au fost blocate sau, pur si simplu, anulate in urma unor decizii luate de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), la semnalele trase de diferiti ofertanti.
Modul in care sunt derulate procedurile de achizitii publice de catre Primarie au fost criticate vehement de numerosi manageri de firme. Contracte extrem de banoase, finantate cu fonduri UE, stagneaza din cauza „problemelor” intâmpinate in derularea procedurilor, mai multi ofertanti incriminând „politizarea” acestora, precum si inclinatia municipalitatii de a favoriza anumiti ofertanti in detrimentul altora.
Un exemplu elocvent este licitatia privind modernizarea infrastructurii termice din municipiu. Aceasta a fost suspendata de mai multe ori, dar si anulata in urma unei decizii a CNSC. Deschiderea ofertelor a avut loc pe 31 august 2012, iar dupa aproape o luna municipalitatea nu a stabilit inca un câstigator.
Ce spune Organigrama?
Serviciul achizitii publice are prevazute 9 posturi. Directia juridica – 50
Conform Organigramei Primariei Municipiului Bacau, Serviciul achizitii publice se afla in subordinea Directiei Tehnice si numara 9 posturi, din care unul de conducere. Directia Tehnica are prevazute 64 de posturi, din care 8 de conducere.
In ceea ce priveste Directia juridica, aflata in subordinea secretarului municipiului, aceasta are prevazut un numar de 50 de posturi. Serviciul contencios, cel in care apar si litigiile pe achizitii publice, numara 11 posturi din care unul de conducere.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.