Pe platforma educațională a Școlii Gimnaziale „Nicolae Iorga” din Bacău, GSuite, a fost lansat Proiectul educațional „Știu! Pot! Vreau! Reușesc!”. Domeniul în care se încadrează este educație civică, iar activitatea principală din 27 mai 2021 „Timp, atenție și joc, fără certuri mai deloc” va viza dezvoltarea emoțională a elevilor implicați în acest proiect. Inițiatorii și organizatorii acestui proiect de dezvoltare emoțională sunt consilierul școlar al școlii, prof. Celina Toni Ivan, și educatoarea, prof. pentru învățământul preșcolar Nicoleta-Luminița Gora.
1500 de școlari cu vârste între 3-14 ani, 750 părinți, 90 cadre didactice, 21 consilieri școlari, 2 inspectori școlari sunt implicați în acest proiect. 75 de unități de învățământ au răspuns invitației noastre: 24 din municipiul Bacău și 12 din județul Bacău, 1 Constanța, 1 Dâmbovița, 2 Dolj, 2 Galați, 1 Hunedoara, 2 Iași, 1 Ilfov, 1 Maramureș, 1 Mureș, 3 Neamț, 2 Olt, 1 Ploiești, 2 Prahova, 2 Suceava, 2 Vaslui, 2 Vâlcea, 1 Timiș.
Implicarea în desfășurarea activităților proiectului este fără taxă, bugetul acestuia fiind asigurat prin contribuția proprie a celor două organizatoare.
Prof. Celina Toni Ivan a prezentat deja proiectul asemenea unei călătorii în care întrepătrundem trecutul cu prezentul și viitorul.
„Ceea ce investim zilnic în depozitele de memorie ale copiilor noștri va da sens vieții acestora! Acum nu se poate vedea, dar în viitor ele se vor manifesta în viața lor de adult. Timpul de calitate petrecut/investit/dăruit copilului nostru îi va demonstra acestuia că-l ascultăm, avem încredere în el, îl validăm, îl susținem necontenit și necondiționat, îl iubim! Grație inteligenței emoționale, un om știe să-i citească pe ceilalți și să obțină maximum de beneficii din relațiile sociale, adaptându-și comportamentul în funcție atât de persoana, cât și de context. Deși este determinată genetic și are o puternică bază în funcționarea neurobiologică a creierului, dezvoltarea inteligenței emoționale poate fi influențată de factorii de mediu din copilăria mică, odată cu dezvoltarea limbajului și a abilităților de socializare ale copilului. Predispoziția genetică este cultivată prin modul în care adulții din preajma copilului știu să stimuleze adecvat dezvoltarea competențelor emoționale, de comunicare și de socializare ale copilului”, a precizat prof. Celina Toni Ivan.
Aceasta mai explică, în detaliu, că inteligența emoțională este compusă din trei abilități importante care pot fi educate din copilăria mică: Înțelegerea emoțiilor, ce se referă la capacitatea de a identifica și denumi corect stările emoționale, atât proprii, cât și pe ale celorlalți, dar și la capacitatea de a face discriminări fine între intensități diferite ale aceleiași stări emoționale. Este vorba despre dezvoltarea capacității de a citi starea emoțională a celorlalți dincolo de modul în care aceștia se manifestă verbal sau comportamental. Această abilitate începe să se dezvolte mai ales după 4 – 5 ani, după ce din punct de vedere neurologic, copilul a ajuns pragul de maturitate necesar pentru a înțelege ce gândesc alte persoane din perspectiva lor personală, Exprimarea emoțională, ce include manifestarea emoțiilor prin comportamente non-verbale (mimica, gestica) și verbale (utilizarea cuvintelor potrivite, tonalitatea și prozodia limbajului, modularea limbajului pentru a exprima corect starea emoțională) și Autoreglarea emoțională, ce constă în dezvoltarea capacității de autocontrol a emoțiilor, astfel încât comportamentul copilului să fie adaptat la cerințele vieții sociale. Autocontrolul înseamnă abilitatea de a inhiba sau dea modifica starea emoțională în funcție de context. Aceasta este o abilitate care se îmbunătățește odată cu vârsta și care începe să devină vizibilă treptat abia după 5 – 6 ani, odată cu maturizarea lobului frontal al creierului responsabil de acest lucru.
Grație dezvoltării abilităților socio-emoționale școlarii noștri vor deveni copii mulțumiți în viață, eficienți în mai multe domenii, cu o comunicare eficientă cu ceilalți și cu posibilitatea de astabili și menține relații adecvate vârstei lor.
Scopul proiectului constă în cunoașterea și recunoașterea emoțiilor principale, precum și dezvoltarea abilității de a-și exprima emoțiile într-un mod adecvat. Obiectivele specifice ale proiectului sunt: sporirea stimei de sine și a încrederii în forțele proprii, dezvoltarea capacității de empatie și de respect, de înțelegere și acceptare pentru sentimentele celorlalți, dobândirea unor procede de autocontrol emoțional care să conducă la relații sociale adecvate, implicarea activă a părinților în procesul de dezvoltare emoțională a școlarilor. Rezultate calitative aşteptate ca urmare a implementării proiectului: recunoașterea, acceptarea și autoreglarea emoțională a școlarilor, dezvoltarea capacității de adaptare la cerințele familiei, grădiniței/școlii și grupului de joacă/petrecere a timpului liber, creșterea sănătății mentale.
„La finalul proiectului, în iunie 2021, vom realiza un Ghid de dezvoltare emoțională ce va însuma exemplele de bună practică realizate în timpul proiectului de fiecare unitate de învățământ. Cartea electronică va apărea la Edidura Docuenter din Bacău și va fi trimisă pe e-mail fiecărei unități de învățământ partenere. Referent științific va fi lect. univ. dr. Ioana Boghian de la Universitatea «Vasile Alecsandri» din Bacău. Ghidul va cuprinde și punctul de vedere al doamnei profesor Elena Roșca, inspector școlar de specialitate pentru învățământ preșcolar, Nicoleta Grozescu, inspector școlar de specialitate pentru științe socio-umane, Camelia-Elena Popa, inspector școlar pentru activități extrașcolare ISJ Bacău, precum și cel al preotului Ionuț Pleșcău, Parohia «Sfântul Dimitrie-Narcisa» Bacău”, a explicat și prof. Nicoleta-Luminița Gora.
Janet Lansbery spune: „Copiii sunt persoane adevărate, chiar dacă sunt noi pe lume. Ei trebuie tratați mereu cu respect și înțelegere, ca orice ființă umana.” Se pornește în aceste proiect de la premisa că acordând mai multă atentie, încă de timpuriu, nevoilor emoționale ale copiilor, aceștia vor ajunge adolescenți și apoi adulți mult mai responsabili, încrezători, asertivi si rezilienți. Colaborarea familie-grădiniță/școală-consilier are beneficii nenumărate, în prim plan fiind acela de a ne oferi suport și soluții unii altora, de a crea o rețea de sprijin care are în centru copilul, nevoile, emoțiile, gândurile și acțiunile sale, fiindcă împreună e întotdeauna mai ușor!
La acest proiect sunt implicate toate educatoarele unității de învățământ: Dorina Zota, Cornelia Apostu, Marinela Rotaru, Mariana-Roxana Tănasă, Gabriela Ciobanu, Romina-Ionela Petre, Daniela Bârgăoanu, Bernadeta Moreanu, Anișoara Matei, Manuela-Mihaela Trifan, Anamaria-Veronica Găman, Nicoleta-Luminița Gora, precum și conducerea școlii – director, prof. Mariana Umbrărescu și director adjunct, prof. Cristina Oltea Costea.