Un domn s-a supărat pe mine. Mulțumiri. Domnul e candidat. Zice că eu aș fi scris undeva că numele candidatului este pe toate gardurile. Am în mine oarece urme de civilizație. N-am spus asta. Banner-ui banner, gardul e gard. Știu care e diferența. Pe banner nu pot exersa câinii; nu ajung. Mai zice domnia sa că am ambiționat, tot în scris, într-o revistă, că ar trebui dat un test, o dictare, unor candidați. Asta chiar am zis. Acum adaug: și un test psihologic; pentru „etaj”. Domnul, care mi-a fost elev și știe cum cocheta și pe-atunci cu limba cea dulce ca un fagure neelectoral de miere, adaugă că, în loc să-i trag de urechi pe candidați, ar trebui să-i ajut să priceapă, dacă tot mă… pricep, cum ar trebui să-și adjudece laurii, în această dispută democratică.
Bravo!, i-am zis. Uite, o să rog gazeta să te consilieze, pe tine și pe alții ca tine, (și) prin zisele mele. Care zise, nu te speria, sunt de obârșie indiană antică, vía Heinrich Zimmer. („Filosofiile Indiei”, București, Editura Humanitas, 1997, pp. 78-101) Între altele, anticii indieni ne trimit către cele șapte moduri de abordare a unui adversar. Iată-le, draguță…
Sāman, „conciliere sau negociere”. E strategia măgulirii, a împăciuirii, a fermecării. Este discursul strategic al îmblânzitorului de șerpi care, interpretând o melodie dintr-un fluier, îl liniștește pe primejdiosul/ vicleanul animal. Te-ai prins? Danda, strategia opusă („varga de pedeapsă”), îți sugerează recursul la agresiunea de orice fel. Fii bărbat! Dāna („dar, cadou, plocon”) este o strategie care se adaptează perfect orizontului electoral mioritic. Dacă te ține punga, aruncă-te pe caii cei mari și înaripați ai urnelor! Bheda („despicare, divizare, spargere, rupere, tulburare, învrăjbire a taberei dușmanului, perfidie, trădare”). E o pleașcă. Veche: „Divide et impera”.
(Dacă n-ai dicționar latino-român, nu uita că au fost inventate bibliotecile și bibliotecarii care te pot reșcoli). Varsă iute otrava din călimările electorale! Māyā („înșelare, truc, crearea unei iluzii”). Încearcă și scamatoria asta. Ți-a ieșit figura pe când ți-eram profesor. Încearc-o și acum, dacă nu vrei să accepți testele pentru ortografie și „etaj”. Upeșkā („a trece cu vederea, a nu băga de seamă, a nu lua notă, a neglija, a ignora”). Iar zic: mereu ai procedat așa. Dacă nu ți-au fost afectate interesele personale, ai trecut mereu cu vederea matrapazlâcurile din jur. Fii consecvent! Indrajāla, „plasa (jāla) lui Indra”, înseamnă „vrăjitorie, scamatorie, truc magic; stratagemă înșelătoare în război”. Aceasta presupune crearea unei aparențe, precum construirea unei linii de fortificații doar din elemente fictive.
Și, ca să închei cu ajutorul pe care ți-l ofer pentru campania electorală, mai trimit către un gând din Mahābhārata (12, 140, 25, ca să nu fii nevoit să citești toată capodopera): „Fii bâtlan când îți calculezi avantajul, leu când ataci, lup când prazi, iepure când o iei la fugă”. Mahābhārata, să nu uit, este o carte rară, doldora de înțelepciune. Îți zic asta doar așa, ca nu cumva să pierzi timpul căutând tot felul de sfaturi de acest gen prin arhiva ta de suflet cu filme pentru adulți.
Firește, ți-aș fi putut oferi sfaturi rupte dintr-un manual de etică electorală, în care virtuți creștine precum credința, smerenia, cinstea, onoarea, sinceritatea, prietenia, mila, dreptatea, adevărul, hărnicia sunt vedetele, dar, cunoscându-te, știu că acestea nu pot locui în tine. Succes! Ai grijă să nu cazi de pe banner! Spre toamnă, zice Oracolul de la Meteo, bat niște vânticele cu scârț, cu misiuni de igienizare!