Reciclarea deșeurilor de tot felul a început să-i preocupe din ce în ce mai mult pe marii comercianți. Și asta în condițiile în care, cele mai multe ambalaje (plastic, sticlă, carton etc) provin de pe rafturile magazinelor lor. Astfel, încă din toamna trecută, super și hypermarket-urile au introdus diverse metode pentru a atrage clienții în campaniile lor.
Un cunoscut retailer prezent și pe piața băcăuană are deja amenajate în parcările unor magazine aparate automate de reciclare pentru trei tipuri de ambalaje: PET-uri (cu volum de până la 3 litri), sticlă și doze de aluminiu (cu volum de până la 1 litru). Astfel, într-una dintre campaniile inițiate de acest mare comerciant, băcăuanii dispuși să recicleze primeau, în schimbul a 5 astfel de ambalaje, un cupon cu o reducere de 20% pentru anumite produse cosmetice și de îngrijire.
Reducerea se aplica la finalul bonului fiscal, scăzându-se valoarea discount-ului din totalul cumpărăturilor. În Bacău, aparatul automat de reciclare era amplasat în magazinul din zona Aviatorilor, cu mențiunea că proiectul urmează să fie extins în întreaga rețea națională, în funcție de spațiul disponibil în parcările unităților.
Pentru a fi acceptate de aparat, recipientele introduse trebuie să fie goale, cât mai curate și nedeteriorate. Cuponul valoric de discount este eliberat numai pentru recipientele depuse în multiplu de cinci (la mai puțin de cinci ambalaje, automatul eliberează un cupon fără valoare). Este acceptată orice combinație din cele trei tipuri de ambalaje acceptate – PET, sticlă sau aluminiu.
Răsplătiți cu apă plată, ulei și detergent
Prietenia față de mediu este arătată și de un alt hypermarket prezent în Bacău, unde clienții pot recicla uleiul alimentar uzat. Astfel, în schimbul uleiului rămas după prăjirea cartofilor, băcăuanii pot primi apă plată, ulei și detergent. Uleiul alimentar uzat adus la punctul de colectare din magazin va fi folosit ulterior la producerea de biocombustibil.
„Uleiul trebuie filtrat, după ce acesta s-a răcit, doar așa trebuie adus la noi. Cei mai mulți aleg să ia la schimb apă plată, dar sunt unii clienți care nu vor nimic. Pur și simplu, nu vor să polueze”, ne spune un angajat al hypermarket-ului. Potrivit studiilor, consumatorii casnici sunt cei mai mari generatori de ulei alimentar uzat, 99% din acest deșeu ajungând în canalizările orașelor. Un singur litru de ulei uzat aruncat la canal, pe lângă faptul că înfundă și corodează țevile, poluează 1.000.000 de litri de apă, arată retailerul. „La noi, în magazin, de la demararea campaniei, s-au strâns 530 de litri de ulei alimentar uzat”, a precizat directorul din Bacău al acestui hypermarket.
Fiecare PET valorează un fruct sau o legumă
Un alt retailer, primul care a introdus punga biodegradabilă, într-o campania limitată la 10 zile, oferea recompense în fructe și legume (produse în România) celor care reciclează PET-uri. Astfel, clienții puteau pleca acasă cu sacoșa plină cu roşii, ţelină sau mere, fără să scoată niciun ban din portofel. Se impunea o limită maximă a numărului de PET-uri, respectiv 20 pe zi, iar acestea trebuia să fie curate.
În altă campanie, comerciantul încuraja clientul să vină de acasă cu propriile caserole în care să-și pună produsele alese din vitrinele asistate. Tot în acest lanț de magazine, a fost adoptat și sistemul de acceptare a produselor cu ambalaj reutilizabil cu reținere de garanție (sticle și borcane). „Trebuie să veniți cu ambalajele curățate de etichete, golite de conținut și bine spălate. În plus, trebuie să aveți dovada că ați cumpărat produsele de la noi, respectiv bonul de casă”, ne-a spus un angajat al acestui supermagazin.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.