In ultimii 3 ani, municipalitatea a cheltuit peste 1,2 milioane lei (aproximativ 300.000 euro) pe cumpararea de publicitate in presa (tiparita si audio-vizuala). Peste 800.000 lei au ajuns in conturile unei societati care se ocupa cu editarea, distribuirea si vânzarea oficiosului primarului Romeo Stavarache, Ziarul de Bacau.
Desi se plânge ca n-are bani sa termine Spitalul Municipal, administratia Stavarache dispune de fonduri suficiente pentru cumpararea de publicitate in presa de casa. Primaria se pregateste sa incredinteze un contract estimat la 450.000 lei, constând in achizitia de spatiu publicitar in presa tiparita, precum si in cea audio-vizuala. Edilii au schimbat de aceasta data strategia, scotând la inaintare Consiliul Local (CL), cel mai probabil din dorinta de a masca – in spatele CL – dirijarea banilor publici catre presa aservita. Pe siturile de achizitii publice, numele celor 23 de alesi ai bacauanilor figureaza drept „persoanele care aproba bugetul aferent autoritatii contractante necesar finantarii contractelor de achizitii publice”. Pâna in prezent, CL Bacau nu a aprobat nicio hotarâre vizând cumpararea de servicii de publicitate. Mai mult, in bugetul pe 2012 al municipiului, nu apare prevazut niciun capitol referitor la efectuare de cheltuieli cu achizitia de servicii publicitare.
Municipalitatea se pregateste sa contracteze servicii de publicitate de 450.000 lei (100.000 euro), conform unui anunt publicat pe siturile de achizitii publice. Intentia edililor a devenit obicei, in ultimii doi-trei ani Primaria cumparând servicii publicitare de aproximativ 200.000 de euro.
Marea noutate a licitatiei din 2012 este scoaterea la inaintare a celor 23 de consilieri locali. Numele acestora figureaza in cadrul procedurii de achizitie publica, alesii fiind indicati drept persoane care „aproba bugetul necesar finantarii contractelor de achizitii publice”. Baricadarea in spatele CL nu este o noutate pentru administratia Stavarache. Pentru prima data, insa, consilierii sunt scosi la interval pentru a gira – cu propriile nume – un dubios contract de publicitate, in conditiile in care precedentele achizitii de reclama au ingrosat conturile presei de casa a edilului bacauan. In plina criza financiara, fara bani pentru continuarea lucrarilor la Spitalul Municipal, administratia Stavarache a gasit 100.000 de euro cu care sa-si faca imagine. Un mizilic.
413 difuzari, spoturi de 30 secunde
Conform datelor din anuntul de participare, contractul va avea o durata de 12 luni. Serviciile solicitate de Primarie constau in publicarea de anunturi, comunicate si materiale informative in „presa scrisa locala si centrala”, precum si difuzarea unor sporturi de informare video. Potrivit anuntului, „la solicitarea Primariei Bacau comunicatele vor fi insotite si de imagini”.
Edilii vor sa cumpere 24.500 centimetri patrati de publicitate alb negru si o cantitate mult mai mare (peste 58.000 centimetri patrati) de publicitate color, in presa tiparita. Pe televiziunile locale, administratia Stavarache va difuza spoturi si anunturi de maxim 30 secunde, edilii intentionând sa contracteze peste 400 de difuzari.
Consilierii, folositi fara sa stie
Alesii locali contactati de cotidianul Desteptarea nu tin minte sa fi aprobat un buget destinat achizitiei de publicitate. Mai mult, afirma unii dintre acestia, folosirea numelor consilierilor este cel putin imorala, in conditiile in care CL a aprobat mai multe masuri cu caracter social insusite fraudulos de catre primarul Romeo Stavarache in timpul campaniei electorale. „Sincer sa fiu, nu-mi aduc aminte sa fi aprobat astfel de proiecte. Eu am lipsit, motivat, la unele dintre sedinte. Poate s-a aprobat la rectificarea bugetara o astfel de suma. Va dati seama ca e o suma prea mare care se cheltuieste intr-o perioada de criza economica”, a declarat Cristi Manolache, ales local din partea PER.
De celalata parte, George Bogatu – consilier local PSD – a declarat ca nu este la curent cu initiativa municipalitatii. „Pâna in septembrie sunt in vacanta. Nu stiu nimic, nu cunosc nimic. Am pierdut contactul cu viata politica si nu stiu despre ce este vorba”, a spus Bogatu.
Potrivit informatiilor oficiale, cumpararea de reclama se va face cu bani din bugetul local. Paradoxal in bugetul pe anul in curs nu apare evidentiat un capitol distinct privitor la achizitia de servicii de publicitate. Bugetul a fost rectificat in iulie, de catre CL.
„Din câte imi amintesc, nu am votat asa ceva. N-am nicio idee cu privire la acea procedura de achizitie de publicitate. Mi se pare destul de grav ca se incearca, sub numele consilierilor locali, sa se dirijeze niste bani. Când s-au dat tichetele electorale era numele primarului inscris pe ele, nu al consilierilor, desi consilierii au aprobat acordarea acelor tichete.”
Constantin Scripat, consilier local PDL
O firma cu 6 buticuri este finantata cu sute de mii de euro de bacauani:
Publicitatea publica, nutret
pentru presa aservita lui Stavarache
Achizitia de publicitate a devenit o traditie pentru administratia Stavarache, insa una prin intermediul careia presa de casa a edilului este hranita cu sute de mii de euro din bugetul local, adica din banii contribuabililor. In 2010, Primaria a incredintat un contract de aproximativ 400.000 lei (inclusiv TVA) unei firme de chioscuri, Duoco SRL, patronata de Cristi Done, director in cadrul SSC Invest SRL, firma editoare a Ziarului de Bacau, oficiosul lui Romeo Stavarache. Dupa un an, buticarii de la Duoco au recidivat, de data aceasta la un tarif mult mai mare. Pe 23 mai 2011, Duoco si Primaria Bacau bateau palma intr-un contract de publicitate de aproximativ 550.000 lei (inclusiv TVA). Banii „sifonati” din buzunarele bacauanilor de buticarii de la Duoco s-au dovedit de bun augur. Pentru SRL. Daca in 2009, firma incheia cu o cifra de afaceri de doar 737.000 lei, in 2010 SRL-ul cu 6 chioscuri a realizat o cifra de afaceri de 3 ori mai mare, aproximativ 2,3 milioane lei.
De-a lungul timpului, Duoco si-a schimbat sediul social de mai multe ori. Firma si-a inceput activitatea in aceeasi scara de bloc in care functioneaza SSC Invest SRL, mutându-si ulterior sediul pe Aleea Parcului. In prezent, Duoco functioneaza intr-un apartament de la parterul unui bloc situat pe strada Nordului. SSC Invest SRL este patronata de Liviu Cenusa, varul lui Romeo Stavarache.
Motivatii ridicole, marca Ionut Tomescu: „Obiectivul vizat: sa determine participarea si implicarea cetatenilor in luarea deciziilor”
Referatul de oportunitate privind achizitia de publicitate a fost intocmit de neobositul inspector Ionut Tomescu, angajat la Cabinetul primarului si purtator de cuvânt al Primariei Bacau. Documentul, o colectie de platitudini ridicole, vorbeste despre necesitatea implicarii cetatenilor in luarea deciziilor privitoare la mersul comunitatii. Astfel, conform referatului lui Tomescu, obiectivul achizitiei de publicitate pe bani publici este „sa determine participarea si implicarea cetatenilor in luarea deciziilor ce intereseaza comunitatile din care fac parte”.
Mai mult, impactul urmarit prin cumpararea de reclama atesta ca „in urma derularii campaniei de publicitate, cetatenii vor participa si se vor implica in luarea deciziilor ce intereseaza comunitatea locala din care fac parte, vor cunoaste modul de organizare si functionare, precum si actiunile initiate de catre Primaria municipiului Bacau”. Publicitatea difuzata in presa tiparita si audio-vizuala de administratia Stavarache nu a avut un caracter informativ, ci mai curând unul electoral. Atât ziarul de casa, cât si televiziunea de partid au fost impânzite cu reclame menite a evidentia activitatea fara seaman desfasurata de Primaria Bacau si edilul sef in ultimul mandat.