Conducerea Ministerului Educației Naționale a făcut precizări lămuritoare referitoare la o interpelare a senatorului PSD Bacău Miron Smarandache, pe tema patrimoniului actual al învăţământului românesc.
În conformitate cu prevederile art. 112 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, „Terenurile şi clădirile unităţilor de educaţie timpurie, de învăţământ preşcolar, şcolilor primare, gimnaziale şi liceale, inclusiv ale celorlalte niveluri de învăţământ din cadrul acestora, înfiinţate de stat, fac parte din domeniul public local şi sunt administrate de către consiliile locale. Celelalte componente ale bazei materiale sunt de drept proprietatea acestora şi sunt administrate de către consiliile de administraţie, conform legislaţiei în vigoare”. Potrivit aceluiaşi act normativ, susţine conducerea MEN, „Schimbarea destinaţiei bazei materiale a instituţiilor şi unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat se poate face de către autorităţile administraţiei publice locale, numai cu avizul conform al ministrului Educaţiei Naţionale. Procedura elaborării avizului conform şi condiţiile necesare acordării acestuia se aprobă prin ordin al ministrului Educaţiei Naţionale”.
Conform răspunsului remis senatorului Miron Smarandache, oficialii MEN au afirmat că în ultimii ani populaţia şcolară din România a scăzut continuu, printre cauze regăsindu-se sporul natural negativ din ultimele două decenii, dar şi migraţia internaţională.
„Ca urmare a acestui fapt, unele unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, situate preponderent în zone rurale sau în localităţi izolate, au fost comasate, iar clădirile au intrat în conservare. Drept urmare, autorităţile administraţiei publice locale care, în conformitate cu prevederile art. 36 alin. (6) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, asigură, potrivit competenţelor sale şi în condiţiile legii, cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes local privind educaţia, au solicitat schimbarea destinaţiei imobilelor în care au funcţionat unităţi de învăţământ preuniversitar de stat”, se mai arată în documentul înaintat parlamentarului social democrat.
„Una din priorităţile ministerului o reprezintă desfăşurarea procesului de învăţământ în condiţii optime, ceea ce presupune şi faptul că baza materială a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat trebuie adusă la standarde europene, astfel că MEN nu încurajează diminuarea acesteia, fără o temeinică justificare, excluzându-se situaţia în care schimbarea de destinaţie se face în vederea vânzării şi excluderii din domeniul public al localităţii. Pentru desfăşurarea procesului de învăţământ în condiţii optime, au fost emise avize conforme pentru schimbarea destinaţiei în vederea demolării unor corpuri de clădire care nu mai prezentau siguranţă în exploatare şi edificarea, pe terenul rămas liber, unor noi construcţii cu destinaţia de: grădiniţă, şcoală, sală de sport, teren de sport, centru multifuncţional etc.”, se mai precizează în răspunsul la interpelarea senatorului băcăuan.
„De remarcat este faptul că, în ciuda faptului că în ultimii cinci ani în ţară s-au dat avize pentru schimbarea destinaţiei unor unităţi de învăţământ în vederea desfăşurării activităţii unor instituţii aflate în coordonarea/subordonarea MEN, în judeţul Bacău nu a fost nevoie de asemenea operaţiuni, fapt care certifică preocuparea administraţiilor locale şi a celei judeţene pentru bunul mers al învăţământului băcăuan. Responsabilii MEN m-au asigurat că politica ministerului în domeniul educaţiei are printre obiectivele majore accesul egal şi sporit la educaţie, reconstrucţia învăţământului şi compatibilizarea europeană a acestuia, astfel încât să se creeze un sistem de învăţământ administrat şi finanţat corespunzător pentru asigurarea calităţii procesului instructiv-educativ”, a concluzionat Miron Smarandache.
Biroul de Presă al Senatorului PSD Bacău Miron Smarandache