„Smecheriile” cu fonduri UE infaptuite de municipalitatea bacauana nu ocolesc nici mega-proiectul de retehnologizare a sistemului public de termoficare. Potrivit exigentelor aferente Programului Operational Sectorial (POS) Mediu, in baza carora proiectul de retehnologizare a CET a fost declarat eligibil, investitiile cu fonduri europene trebuie sa vizeze, in mod obligatoriu, imobile (terenuri) aflate in domeniul public al municipiului Bacau. Instituita sub sanctiunea legii penale (!), prevederea pare sa fi fost facultativa pentru edilii Bacaului si asta pentru ca terenurile de la CET SA Bacau se afla in proprietatea societatii de termoficare, nu in domeniul public. In plus, acestea nu sunt libere de sarcini. Terenurile se afla sub sechestru in contul unor restante enorme pe care CET le-a acumulat, in timp, fata de bugetul de stat. Sechestrul este inscris in cartile funciare ale imobilelor apartinand CET fie de catre AVAS, fie de ANAF.
Conducerea municipalitatii bacauane a mintit Comisia Europeana, cu privire la adevarata situatie juridica in care se afla activele CET SA Bacau, la data depunerii aplicatiei pe POS Mediu, aplicatie vizand modernizarea cu fonduri europene a sistemului de termoficare. Aplicatia POS Mediu contine, intre altele, un model tip de „Declaratie de eligibilitate” (FACSIMIL), in care aplicantul (n.r. – Primaria Bacau in acest caz) trebuie sa prezinte, in clar, situatia infrastructurii si terenurilor afectate investitiei.Astfel, Declaratia de eligibilitate impune respectarea anumitor exigente fara de care aplicatiile depuse ar fi descalificate din start. La articolul 3, Declaratia de eligibilitate precizeaza ca infrastructura si terenul afectate investitiei trebuie sa indeplineasca cumulativ, la data depunerii cererii de finantare, urmatoarele conditii: „sunt in domeniul public; sunt libere de orice sarcini, servituti si nu sunt grevate de vreo garantie; nu fac obiectul unor litigii; nu fac obiectul unor revendicari”. Conform aceluiasi document, falsul in declaratiile cuprinse in cererea de finantare „este pedepsit de legea penala”. Primaria Bacau a inaintat cererea de finantare pe POS Mediu in 2009.
Terenurile CET, sub sechestru
Din informatiile existente in documentele prezentate de conducerea CET Bacau in plenul Consiliului Local rezulta, insa, contrariul. Astfel, conform Anexei nr. 12 (foto) la HCL nr. 275 din 31 august 2011, reprezentantii societatii de termoficare prezentau alesilor locali un bilant al activelor din care rezulta ca terenurile aflate in patrimoniul CET sunt sechestrate de AVAS de mai multi ani. Conform Notei 1 la tabelul privind situatia terenurilor si constructiilor aflate in patrimoniul CET, „toate terenurile sunt constituite garantie in favoarea AVAS in baza PV de aplicare a sechestrului nr. 3186/60/2004”. Mai mult, din suprafata totala a terenurilor detinute de CET, aproximativ 11 hectare au fost vizate de un sechestru impus de ANAF in aprilie 2009. „Din suprafata totala a terenurilor, terenuri in suprafata de 108.557 mp sunt sechestrate si de catre ANAF, conform p.v. de sechestru nr. 42467-42507/07.04.2009”, se precizeaza in Nota 2 din cadrul Anexei nr. 12. Practic, la data formularii cererii de finantare pe POS Mediu, privind retehnologizarea sistemului de termoficare din municipiul Bacau, edilii stiau ca imobilele aflate in patrimoniul CET sunt sub sechestru. Starea de fapt si de drept a fost recunoscuta inclusiv de reprezentantii CET (n.r. – conform inscrisurilor prezente in HCL nr. 275 din 31 august 2011).
Finantare pe baza de… fals in declaratii
Municipalitatea a obtinut, totusi, finantarea europeana pentru retehnologizarea sistemului de termoficare, semn ca edilii au mintit in „Declaratia de eligibilitate”, denaturand starea juridica reala a activelor de la CET astfel incat Comisia Europeana sa aprecieze ca documentatia este in regula. Desi Declaratia prevedea ca imobilele/terenurile afectate investitiei trebuie sa fie „libere de orice sarcina”, terenurile CET-ului , aflate in proprietatea societatii de termoficare – nu in domeniul public, erau sechestrate de ani buni. Prin urmare, cineva a falsificat documentatia care a stat la baza cererii de finantare formulata de Primaria Bacau. Faptul ca proiectul municipalitatii a fost declarat eligibil atesta ca nimeni nu s-a sinchisit sa verifice, cu adevarat, informatiile prezentate de municipalitatea bacauana in documentatie. De fapt, conform precizarilor pline de sinceritate ale reprezentantilor POS Mediu, documentatia a trecut ca si neobservata.
„Nu verifica nimeni, propriu-zis”
Reprezentantii POS Mediu afirma ca s-au aflat in imposibilitatea de a verifica legalitatea documentatiei cuprinse in aplicatia de finantare formulata de Primaria Bacau. Anca Daniela Bostan, sefa Organismului Intermediar POS Mediu, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca aplicantul raspunde pentru corectitudinea informatiilor cuprinse in cererea de finantare. Pe de alta parte, a recunoscut Bostan, informatiile sunt luate ca atare fara ca legalitatea sau corectitudinea lor sa mai fie „investigata” de cineva. „Se iau, pur si simplu, declaratiile beneficiarului. El trebuie sa demonstreze ca respecta conditiile de eligibilitate. Sunt, intr-adevar, niste documente care au fost anexa la cererea de finantare, dar ele se iau ca atare. Deci, el (n.r. – aplicantul) isi asuma corectitudinea informatiilor. Nu verifica nimeni, propriu-zis. Acea hotarare de consiliu local sau acea declaratie, el si-o asuma pe propria raspundere. Nici n-ai ce sa verifici, ganditi-va. Vor raspunde in fata legii”, a declarat Bostan. Ea a adaugat ca repercusiunile in cazurile de fals in Declaratia de eligibilitate pot merge pana la pierderea fondurilor europene si returnarea banilor catre Comisia Europeana. Bostan a apreciat ca nu poate comenta situatia din Bacau pentru ca nu detine informatii suficiente. „Nu intra in competenta noastra aceste subiecte. Noi facem doar verificari tehnice. Verificam daca investitiile care se fac sunt conform proiectului si respecta legislatia in vigoare”, a precizat sefa Organismului Intermediar POS Mediu. Ea a mai spus ca Primaria Bacau a depus cererea de finantare in 2009 si ca, cel mai probabil, Declaratia de eligibilitate a fost semnata de reprezentantul legal al municipiului Bacau (n.r. – fie primarul Romeo Stavarache, fie administratorul public Leonard Padureanu).
Terenurile sunt si in domeniul public, si in proprietatea CET SA, si sub sechestru
Pentru a drege busuiocul in fata autoritatilor europene, edilii Bacaului au pus in aplicare mai multe „corectii” administrative. Astfel, in ultimii doi ani, Consiliul Local Bacau a aprobat o serie de hotarari prin care diferite terenuri aflate in patrimoniul societatii comerciale CET SA au fost „transferate” in domeniul public al municipiului. Pe 17 iulie 2009, alesii aprobau HCL nr. 214 prin care Consiliul Local constata ca unele active de natura mijloacelor fixe „apartin domeniului public”. Ulterior, municipalitatea a procedat la reducerea capitalului social al CET cu valoarea de inventar a imobilelor „transferate” din patrimoniul CET in domeniul public. Manevrele municipalitatii au culminat cu o hotarare aprobata de Consiliul Local la sfarsitul acestei veri (n.r. – HCL nr. 275/31.08.2011) prin care forul deliberativ a aprobat actualizarea situatiei patrimoniale a CET SA. Articolul 4 al HCL nr. 275/2011 vorbeste despre indeplinirea conditiilor de eligibilitate impuse de POS Mediu, „finantat din fonduri europene”, la un an si jumatate de la depunerea cererii de finantare (!). Mai mult, documentele existente la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara contrazic versiunea Primariei Bacau. Cu exceptia retelelor termice, tot patrimoniul imobiliar al societatii CET SA Bacau este grevat de sechestre impuse de AVAS, ANAF si chiar Casa Judeteana de Pensii.
Ovidiu Popovici, secretarul municipiului Bacau, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca terenurile incluse in proiectul de retehnologizare a sistemului de termoficare ar fi in domeniul public al municipiului. Popovici a adaugat ca nu-si poate explica de ce imobilele figureaza si in patrimoniul CET si in domeniul public. El ne-a indemnat sa luam legatura cu administratorii patrimoniului CET, in speta conducerea societatii de termoficare. „Din cate stiu eu, cand CET-ul a fost preluat de catre municipalitate s-au preluat si terenurile care au trecut in domeniul public. Din punct de vedere patrimonial, problema este a administratorului patrimoniului. Noi doar am aprobat niste miscari de patrimoniu propuse de ei (n.r. – sefii CET) si facute de ei. Ceea ce ma intrebati, eu cred ca e vorba despre un bilant contabil, de care raspund cei care administreaza aceasta institutie”, a spus secretarul municipiului. El a recunoscut ca problema terenurilor de la CET este o „speta intr-adevar interesanta si se merita discutii pe ea”.
„La vremea respectiva (n.r. – la data cand s-a formulat cererea de finantare pe POS Mediu) stiu ca a fost o discutie, in echipa de lucru, in conditiile in care terenurile apartin domeniului public. Ni s-au aratat atunci acte si dovezi cum ca terenurile ar fi in domeniul public”, a mai spus Popovici.
Am incercat sa luam legatura cu managerul societatii de termoficare, Sorin Capat, insa acesta nu a putut fi contactat pentru a formula o pozitie oficiala vizavi de situatia juridica a terenurilor aflate in proprietatea CET SA Bacau.
Asistenta UE de 63 de milioane euro
Pe 6 septembrie 2010, primarul Stavarache semna la sediul Ministerului Mediului contractul de finantare pentru proiectul de retehnologizare a sistemului de termoficare. Potrivit datelor oficiale, valoarea totala a proiectului se ridica la 78 milioane euro, din care 63,1 milioane de euro fonduri UE. „Sunt foarte bucuros ca i-am convins pe cei care acorda aceasta finantare de seriozitatea noastra”, declara primarul la data semnarii contractului de finantare.
Lucian Bogdanel
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.