24 decembrie 2024

Isus l-a trimis sa faca bani in tara: Firma unui „pocait” american a „asistat tehnic” pasajul subteran

Aproximativ 150.000 de euro a incasat de la Primaria Bacau o societate din Bucuresti, detinuta de un cetatean american de origine romana, in contul unor servicii de consultanta si asistenta tehnica. Suma de bani a fost virata in „transe”. Obiectul si natura serviciilor de asistenta si consultanta reprezinta un adevarat secret de serviciu pentru angajatii firmei Search Corporation. Acestia sustin ca, prin contractul incheiat cu municipalitatea bacauana, sunt obligati sa nu divulge nicio informatie cu privire la calitatea activitatilor prestate in Bacau, asta desi firma amintita a pus mana pe un contract de aproximativ 600.000 lei (fara TVA), platit din bugetul local. Recent, conducerea Ministerului Dezvoltarii a anuntat ca va expertiza tehnic pasajul pentru ca „tavanul” acestuia contine mai multe fisuri de profunzime.

La inceputul anului trecut, o firma din Bucuresti a pus mana pe un contract consistent oferit de municipalitatea bacauana. Acesta viza prestarea de servicii de asistenta tehnica in cadrul proiectului de construire a pasajului subteran Oituz – Stefan Guse din Bacau. Pe 6 ianuarie 2010, municipalitatea atribuia societatii Search Corporation din capitala un contract in suma de 491.952 lei, fara TVA. Conform anuntului nr. 90141, contractul stipula ca Search Corporation va aduce la santierul pasajului un inginer specialist in constructii, respectiv ca societatea va presta servicii de supraveghere a lucrarilor de constructii si a securitatii in munca pe o perioada de maxim 38 de luni. Pentru incredintarea acestui contract, edilii au ales sa nu organizeze licitatie publica, optand – in cele din urma – pentru formula „negocierii accelerate”.

Asistenta la costuri rotunjite



Search Corporation si-a rotunjit veniturile in urma altor doua contracte suplimentare incredintate de municipalitate. Primul, incheiat in aprilie 2011, a fost evaluat la 61.983 lei (fara TVA), atribuirea contractului realizandu-se prin intermediul negocierii fara anunt de participare. Conform anuntului nr. 106278 din 22 aprilie, edilii au apreciat ca serviciile comandate prin negocierea fara anunt de participare respecta conditiile stricte precizate de directivele europene in vigoare privind achizitiile publice. Al doilea contract suplimentar acontat de Search Corporation este datat 24 iunie 2011 si are valoarea de 31.673 lei, fara TVA. Suma totala intrata in conturile societatii bucurestene din cele 3 contracte de asistenta tehnica derulate in Bacau se cifreaza, prin urmare, la aproape 600.000 lei (aproximativ 150.000 euro). La aceasta se adauga si TVA, adica alte 150.000 de lei „atasate” la suma initiala.

Secret de stat

Detaliile privitoare la contractele de asistenta tehnica sunt un aparent „secret de stat”. Reprezentantii firmei bucurestene au declarat pentru cotidianul Desteptarea ca nu pot oferi informatii vizavi de activitatile desfasurate in municipiul Bacau de Search Corporation. Societatea are o reprezentanta in Iasi, condusa de un oarecare Ovidiu Vadeanu. Acesta ne-a indrumat sa contactam, cu incredere, conducerea centrala a societatii, respectiv compartimentul de relatii publice si comunicare. „Societatea noastra functioneaza pe doua departamente: proiectare si consultanta. La Bacau am avut consultanta si nu proiectare, de aceea va recomand sa vorbiti cu departamentul consultanta de la Bucuresti. Ei s-au ocupat de acest proiect”, a afirmat Vadeanu, care a precizat ca activitatea de consultanta efectuata de Search Corporation a vizat, in principiu, supravegherea bunei executii a lucrarilor, respectiv asigurarea unei relatii optime intre beneficiar (in cazul de fata municipalitatea bacauana) si Inspectoratul de Stat in Constructii.
De cealalta parte, reprezentantii departamentului comunicare din cadrul firmei bucurestene au promis ca vor oferi mai multe detalii privitoare la asistenta tehnica realizata la pasajul subteran. Ulterior, acestia au revenit asupra promisiunilor si au precizat ca nu pot oferi niciun fel de informatii despre activitatea din Bacau. „Am vorbit cu cei de la consultanta si mi s-a spus ca nu au dreptul sa dea niciun fel de informatie. Trebuie sa vorbiti cu primaria din Bacau. Cei de acolo sunt in masura sa dea informatii despre lucrarea respectiva. Nu avem voie sa dam informatii in presa. Prin contract n-avem voie sa dam informatii decat beneficiarului, adica primariei”, a declarat Alexandru Costescu, ofiter de relatii publice in cadrul Search Corporation.

Echipa de 10 insi

Inginerul bacauan Ioan Onofrei a facut parte din echipa de consultanti angajata in Bacau de societatea bucuresteana. El a afirmat ca 10 persoane s-au ocupat de asistenta tehnica a proiectului. „Search Corporation a avut o echipa de 10 oameni la Bacau. In cadrul activitatilor de consultanta, fiecare din cei 10 s-a ocupat de partea de proiect care a fost in caietul de sarcini. Printre cei 10 am fost si eu. Nu pot sa va spun la telefon, in doua vorbe, in ce a constat activitatea de consultanta. Eu sunt acum in vacanta”, a declarat Onofrei.

Cine se afla in spatele Search

Firma care a asigurat asistenta tehnica la pasajul subteran este cat se poate de controversata. In acte, societatea este detinuta, in proportie de 99,99 la suta de o firma americana, Search AVG, din Oklahoma. Asociatul american este „dublat” de un alt asociat american, dar de origine romana, Michael Stanciu, care detine restul partilor sociale pana la suta la suta. Search Corporation are drept obiect „activitati de inginerie si consultanta tehnica legate de acestea”. Firma este administrata de o alta firma cu sediul in SUA, Search AVG International, reprezentata prin acelasi asociat minoritar Michael Stanciu. Numele lui Stanciu se regaseste in cateva contracte publice extrem de consistente financiar dar, deopotriva, dubioase. Astfel, potrivit unui articol publicat de Romania Libera in martie 2009, Stanciu ar fi omul care „a facut avere din autostrazi care nu exista”. Articolul facea referire la faptul ca firma cetateanului american de origine romana a realizat studiul de fezabilitate pentru faimoasa autostrada Transilvania, construita de concernul american Bechtel in temeiul unui contract discutabil. In timpul mandatului penelistului Ludovic Orban in fruntea Ministerului Transporturilor, aceeasi societate si-a adjudecat proiectarea drumurilor expres Pitesti – Craiova (12 milioane de euro fara TVA), Sebes – Turda (4,97 milioane de euro), respectiv Drumul Nordului (2,24 milioane de euro). Stanciu a infiintat Search Corporation in 1990. Firma are in prezent un capital social de 16,5 milioane lei. In 2009, Search a realizat o cifra de afaceri de peste 60 de milioane de lei si un profit brut de 1,45 de milioane lei. Societatea are peste 450 de angajati ce deservesc 8 puncte de lucru situate in cele mai importante orase ale tarii. Firma lui Stanciu a castigat, de asemenea, numeroase contracte publice vizand realizarea de studii de trafic, solutii pentru fluidizarea circulatiei rutiere etc. Intr-o declaratie mai veche, Michael Stanciu recunostea ca revenirea in Romania, petrecuta in 1990, i-a fost calauzita de Divinitate. „L-am primit definitiv pe Isus in inima mea. Porunca Lui era clara: «Michael, du-te inapoi si fa ceva pentru tara!». Cum ajunsesem inginer de constructii civile, m-am gandit la drumuri (…) Impreuna cu socrul meu am pus bazele firmei Search Corporation si am trecut la treaba”, a marturisit Stanciu.

Expertii tocmiti de minister vor „radiografia” fisurile din tavanul pasajului

Conducerea Ministerului Dezvoltarii a declarat recent pentru cotidianul Desteptarea ca pasajul subteran Oituz-Stefan Guse va face obiectul unui control amanuntit. Reprezentantii ministerului au fost sesizati cu privire la existenta unor fisuri de profunzime in tavanul tunelului. Razvan Murgeanu, secretar de stat in cadrul ministerului, a afirmat ca expertizarea tehnica a tunelului va fi realizata inopinat. "Ministerul va ordona un control si o expertiza foarte tare la nivelul constructiei, sa ne lamurim exact despre ce este vorba. S-a primit, intr-adevar, o sesizare, iar in momentul de fata facem un contract cu cineva care sa faca o expertiza tehnica. Nu se va sti nici cand se va face expertiza, nici cine va face expertiza, ca nu cumva sa ma trezesc cu alte minuni. Se va veni cu raze Rontgen, se vor face incercari nedistructive. E o intreaga tehnologie aici, nu e usor. Eu am dat tema expertizei, dar nu iti pot spune cand va incepe. Cat dureaza ea? O saptamana", a declarat Murgeanu.
Lucian Bogdanel



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img