Bani publici topiti odata cu nametii
Desi iarna trecuta a fost una dintre cele mai usoare din ultimii ani, costul deszapezirilor efectuate pe arterele municipiului Bacau a atins suma de 1,8 milioane RON (18 miliarde lei vechi). Valoarea este similara cu cea inregistrata in iarna de pomina 2009-2010, cand – din cauza caderilor masive de zapada – edilii au fost obligati sa scoata din buzunar tot 1,8 milioane RON. Contractele atribuite in iarna 2010-2011 le-au copiat, in linii mari, pe cele de acum un an. Ele au fost incredintate, in proportie covarsitoare, acelorasi societati care au deszapezit Bacaul in iarna 2009-2010 si la aceleasi preturi.
Deszapezirea Bacaului in iarna 2010-2011 a fost cea mai costisitoare din ultimii ani, in conditiile in care caderile de zapada inregistrate au fost relativ neinsemnate. In comparatie cu alti ani, iarna trecuta nu a dat mari batai de cap edililor. Nu acelasi lucru se poate spune despre iarna 2009-2010, cand municipalitatea bacauana a fost obligata sa faca fata celor mai mari caderi de zapada din istoria recenta a orasului. Marturie stau chiar declaratiile de la acea data ale edililor, care se plangeau ca fac fata cu greu nametilor adunati pe arterele rutiere ale Bacaului. In mod paradoxal, costul lucrarilor de deszapezire din aceasta iarna a fost identic cu cel inregistrat in urma cu un an.
Contracte incheiate pe ultima suta de metri
Primaria s-a ferit sa organizeze o licitatie privind serviciile de deszapezire, insa in octombrie 2010 a lansat o invitatie de participare pe siturile dedicate achizitiilor publice. Obiectul contractului pus in joc de edili a fost inlaturarea zapezii de pe carosabil, precum si imprastierea de material antiderapant. Conform invitatiei de participare, municipiul a fost impartit in 22 de loturi distincte, dupa modelul instituit in iarna 2009-2010, urmand ca valabilitatea contractului sa se deruleze pana in 15 martie 2011. Pe adresa municipalitatii au sosit 8 oferte. Valoarea estimata a contractului a fost de 1.799.850 RON, adica aproape 18 miliarde lei vechi. Suma este identica cu cea pusa la bataie de Primarie in urma cu un an – 2009-2010 – cand pe fondul unor caderi masive de zapada, edilii au impartit in graba municipiul in 22 de zone pe care le-au scos la mezat tot in urma unei “invitatii de participare”. Atat contractul din iarna lui 2010, cat si cel din iarna lui 2009 au avut drept criteriu de atribuire “pretul cel mai scazut”.
Rad Trans, marele castigator
Cele 18 miliarde lei vechi puse in joc de municipalitate in aceasta iarna au fost impartite intre mai multe firme abonate la contracte publice cu institutia edilitara. Imparteala nu a fost frateasca, dintre firmele participante detasandu-se contractele obtinute de Rad Trans SRL. Potrivit sitului “e-Licitatie”, firma a adjudecat 6 contracte de deszapezire, din cele 22 puse la bataie, contracte in valoare totala de aproape 600.000 RON (6 miliarde lei vechi). La mare distanta de societatea amintita s-au clasat firmele Conextrust – cu 3 contracte, Miralex – 4 contracte, respectiv Scut – 3 contracte sau Fair Play – 2 contracte.
Au deszapezit „bine” si in 2009
Aceeasi societate a performat si in iarna 2009-2010 cand, din cele 22 de contracte puse la bataie de Primarie, si-a adjudecat 7. Valoarea totala a contractelor atribuite, la acea data, firmei Rad Trans a depasit suma de 704.000 RON (7 miliarde lei vechi). Societatea este detinuta de Ioan Boronea si-l are drept director tehnic pe Laurentiu Neaga, sotul Corinei Neaga, sefa Serviciului Achizitii din cadrul municipalitatii. In numai un an, intervalul 2009-2010, Rad Trans s-a procopsit cu 13 con- tracte de deszapezire de la Primaria Bacau, in valoare totala de 1,3 milioane RON (13 miliarde lei vechi). Abordata de jurnalistii Desteptarii, Neaga a afirmat ca nu doreste sa fie citata cu declaratii. Ea a lasat de inteles ca “cineva are o grija permanenta fata de acest subiect”. Sefa Achizitiilor a facut precizarea ca atribuirea contractelor ar fi o “competitie a preturilor” si ca firmele care vin cu cele mai mici preturi pe ora “nu au cum sa nu castige”.
In ultimii ani ea a avut mai multe “iesiri” in presa cu privire la “desapezirile” atribuite societatii Rad Trans. Neaga a precizat in respectivele interventii ca nu ar participa la licitatiile unde se prezinta firma amintita.
Iarna 2009/2010 | Iarna 2010/2011 |
Primaria spune ca a platit o nimica toata
Reprezentantii municipalitatii sustin ca nivelul costurilor cu deszapezirea drumurilor din Bacau a fost mult mai redus decat acum un an. Intr-un raspuns remis Desteptarii, Ionut Tomescu, purtatorul de cuvant al Primariei, a afirmat ca deszapezirile din 2010-2011 i-ar fi costat de bacauani “doar” 570.000 RON, adica 5,7 miliarde lei vechi si nu 18 miliarde lei vechi.
“Iarna trecuta (n.r., 2009-2010) activitatea de deszapezire a orasului a insumat 1,75 milioane lei, iar in aceasta iarna cheltuielile totale (degajat, curatat, incarcat, transportat) nu au depasit suma de 570.000 lei, in conditiile in care si efectivele proprii – salariati ai Directiei de Servicii Publice – au fost mult mai mici ca urmare a diminuarii schemei de personal. Activitatea de transport si depozitare a zapezii a tinut cont de costurile reduse cu care s-a efectuat acest serviciu”, a declarat Tomescu. Afirmatiile sale sunt, insa, flagrant contrazise de situl de achizitii publice “e-Licitatie”. Potrivit acestuia, valoarea totala a contractelor de deszapezire incredintate in 2010 a fost identica cu cea a contractelor atribuite in 2009: 1.799.850 RON. Mai mult, cu foarte putine exceptii, fiecare din cele 22 de loturi a fost atribuit la un cost identic cu cel de acum un an.
Deszapeziri clientelare
Contractele din iarna 2009-2010 privind serviciul de deszapezire a strazilor din municipiul Bacau au prilejuit o noua reglare de conturi intre Primarie si clientela sa politica. Astfel, printre firmele care au raspuns invitatiei de participare lansate de municipalitate in octombrie 2009 s-au numarat societatile RKS Drumuri, respectiv Baixa, ambele controlate – prin interpusi – de afaceristi PNL. RKS Drumuri, firma controlata din umbra de consilierul liberal Ion Rotaru, a castigat un contract in valoare de 60.000 RON (600 de milioane lei vechi). In acelasi timp, Baixa, societate in actionariatul careia se afla soacra lui Gica Vlasie – controversat afacerist liberal si proprietar al firmelor Vasion si Gepex – s-a ales cu un contract in suma de 124.150 RON (1,24 miliarde lei vechi). Constantin Giosanu, pe atunci administrator public al municipiului, declara cotidianului Desteptarea ca din partea Baixa s-a prezentat cu o oferta “un baietel cu imputernicire de la patroni”.
Zapada „depozitata” in Parcul Olimpic pentru a „evita” costurile suplimentare
In ultimii doi ani, municipalitatea si-a facut un obicei din a depozita zapada adunata de pe strazile Bacaului in zona viitorului Parc Olimpic (n.r. – Sala Sporturilor, Bazin Inot, Stadion Municipal). Viorica Marcu, sefa Directiei de Servicii Publice din Primarie, a declarat cotidianului Desteptarea in martie ca municipalitatea a ales aceasta varianta pentru a nu cheltui bani cu transportul zapezii. “Noi am fi avut un singur loc in care am fi putut depozita zapada, in Gheraiesti, dar ne-am gandit sa nu cheltuim banii publici pe transport (…) Nu intelegem cu ce deranjeaza zapada. Poate doar estetic”, a afirmat Marcu. Intr-o interventie la televiziunea de casa, 1 TV, petrecuta pe 7 aprilie, primarul Romeo Stavarache a venit cu aceeasi placa declarativa a reducerii cheltuielilor de bani publici. “Sunt bucuros ca nu am avut atat de mult, hai sa zicem, gropi dupa aceasta iarna. Am dat cu mult mai putina sare, am dat cu mai mult antiderapant decat sare, am incercat sa stricam cat mai putin strazile. Nu e usor lucru sa tii un echilibru si, mai ales, nu e usor lucru sa cheltui bani la limita celor existenti, pentru ca daca cheltui toti banii intr-un singur sens, nu mai ai bani de nimic”, afirma Stavarache. Declaratiile oficialilor din Primarie sunt insa contrazise de cifrele consemnate in documentele aflate pe siturile de achizitii publice.
Lucian Bogdanel
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.