Nudul in arta
NUD, o expozitie care merita vazuta la Centrul Internatonal de Cultura si Arta “George Apostu”, este deschisa pana pe 15 iulie. Organizata in parteneriat cu Filiala UAP Vrancea, Centrul Judetean pentru Promovarea Culturii Traditionale, Artelor si Meseriilor Vrancea, expozitia “selecteaza din arta contemporana romaneasca, mai multe tipuri de discurs care pun in lumina o varietate de atitudini fata de nud ca semn revendicat de arta… Marile teme conflictuale care opun un conservatorism riguros limitat de conditia revelatiei si exhibitionismul unor blasfemii bazate pe resursele pornografiei, violentei devastarii acestui icon nu intra in arealul acestei expozitii a carei strategie curatoriala este urmarirea subtilitatilor reprezentarii artistice, dimensiunea estetica a nudului, atat de abuzat de imagistica subculturii”, afirma criticul de arta Alexandra Titu. Curatorul expozitiei, Liviu Nedelcu, a reusit sa urce pe simeze, sub genericul NUD, creatiile a 16 artisti reprezentativi din intreaga tara: Ilie Boca, Mihai Chiuariu, Marius Craita-Mandra, Liviu Nedelcu, Petru Lucaci, Calin Beloescu, Aurel Vlad, Daniela Frumusanu, Marius Ovidiu Burhan, Iulia Simona Dobrescu, Valeriu Mladin, Stefan Dorel Gaina, Florica Prevenda, Alexandru Ioan Grosu, Corina Nani, Zamfira Barzu si Marilena Preda Sanc, nume reprezentative in arta plastica romaneasca. Nudul, aceasta tema controversata, ale carei origini se trag de la Adam si Eva, a traversat epoci, a atins apogeul in timpul Renasterii si a cunoscut metamorfoze stilistice si de cunoastere pana in zilele noastre. Frumusetea este o senzatie fizica, iar expozitia de la Centrul “George Apostu” ne invita sa ne vedem cu sinceritate pe noi insine (Iulian Bucur). Realizate in diferite tehnici, lucrarile incita privirea, imaginatia, conduc la un dialog in soapta, la reflectie, dar si la revelatii, pana atunci obstructionate de pudoare, o pudoare masurata in timp de tabuuri si sisteme de educatie. Tema propusa ne cheama la dezinhibare, la predarea neconditionata in fata esteticului, a frumusetii corpului uman si vom pleca la ale noastre mai bogati si mai surprinsi de ipostazele in care corpul uman, nud sau acoperit, isi traieste eternitatea, dincolo de cutume, bariere religioase, geografice, filozofice. De la expresionism la arta digitala, NUD-ul lanseaza o provocare si e pacat sa nu participam, in timpul ramas, la bucuria frumosului exprimat in culoare si vis.
Gheorghe Baltatescu