Trăim într-o perioadă tulbure în educație, o perioadă în care lucrurile nu merg așa cum se dorește, când predictibilitatea rezultatelor sistemului este doar o poveste și când societatea este nemulțumită de incapacitatea școlii de a furniza personal calificat pe piața muncii. Desigur, nu credem că e ușor să reușești așa ceva, când vorbim mereu de subfinanțare, de lipsa unei infrastructuri adecvate actului educațional și când elevii suferă de o cronică lipsă de motivație.
Ce face educatorul în aceste circumstanțe? Caută soluții. Dacă nu le găsește în preajmă, caută mai departe. Se întoarce înspre învățare ( Unii ar spune: story of my life!). Ce nu găsim în cărți, găsim la cei care au reușit să depășească obstacolele de care noi ne lovim acum.
Una din problemele acute pe care învățământul profesional și tehnic le înfruntă este lipsa posibilităților de formare a competențelor practice la elevi. Chiar în condițiile în care există cadrul legal pentru înființarea claselor profesionale de învățământ dual, adică în parteneriat cu agenți economici care au nevoie de mână de lucru, este greu de motivat elevii, școala și agenții economici pentru a ajunge la rezultatul dorit.
Și ca să ne răspundem la întrebarea „Oare cum pot alții?”, am decis să utilizăm un instrument care, chiar dacă necesită efort pentru a fi accesat, este totuși o oportunitate de neratat: o mobilitate în altă țară, pentru a vedea cum se petrec acolo lucrurile.
Beneficiind de o finanțare din fondul ”Iceland Liechtenstein Norway grants”, proiectul inițiat și derulat de către Liceul Tehnologic „Jacques M. Elias” Sascut, țintește chiar problema enunțată anterior: formarea competențelor practice la elevi. Denumit „Calificarea la locul de muncă prin stagii de practică de calitate – domeniul mecanic”, proiectul a avut în vedere contactul profesorilor și al reprezentanților agenților economici, cu un alt sistem de învățământ care a depășit obstacolele pe care noi acum încercăm să le surmontăm, sistemul norvegian. Profesorii au avut acces, în perioada 17-23 februarie 2019, la „inside information”, fiind invitați să vadă care este menirea instructorului de practică, ce metode și mijloace educative folosește, dar a avut și oportunitatea de a vedea cum se desfășoară colaborarea dintre agentul economic, școală și guvern.
Ceea ce este foarte important la acest proiect este faptul că, împreună cu delegația de profesori de specialitate în domeniul mecanic, au efectuat deplasarea și doi reprezentanți ai agentului economic cu care liceul are încheiat contract de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor prin învățământul dual, respectiv de la S.C. INETRAGROALIMENT S.R.L.
Școala gazdă a fost GAND VIDEREGÅENDE SKOLE (GAND UPPER SECONDARY SCHOOL) Rogaland, Norvegia, care colaborează în formarea specialiștilor cu firme precum Volvo și Volkswagen, fiind susținută în mod adecvat și de autoritățile locale.
Profesorii și inginerii care au reprezentat agentul economic din România au avut ocazia să vadă modul în care elevul se formează, care este aportul profesorului, care este contribuția și beneficiul firmelor pentru care liceul norvegian formează forța de muncă.
Desigur că sunt prea multe de spus. Trebuie să spunem însă concluzia: Da, se poate! Și se poate cu succes. Dacă toți factorii implicați își asumă cu fermitate obligațiile, se poate ca elevul să fie angajat la una dintre aceste mari firme, mai ales că atestarea competențelor profesionale o face chiar angajatorul. Elevul nu încheie pregătirea până nu este cu adevărat gata pentru inserția pe piața muncii, iar agentul economic înțelege că, pentru a avea beneficii de pe urma unor salariați competenți, trebuie să se implice și să investească în viitor.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.