25 decembrie 2024

Increderea este vitala in politica unei banci

Interviu cu Ion Marius Savin, director al Sucursalei Bacau a Bancii Transilvania

– Domnule director, in peisajul bancar bacauan, Banca Transilvania este singura institutie care are ca strategie sprijinirea mediului de afaceri, in special a IMM-urilor, având chiar o divizie specializata. Cum se materializeaza concret acest obiectiv?
– Pornind de la sintagma potrivit careia o clasa medie bine dezvoltata da valoare si stabilitate unei societati, Banca Transilvania – ca exponent al capitalului romanesc – si-a propus si a reusit in cei 18 ani, sa devina banca oamenilor intreprinzatori, banca oamenilor antreprenori, banca celor care vor sa dezvolte un businees, sa-si consolideze sau sa-si dezvolte afacerea. Astfel, avem relatii cu peste 2800 de clienti IMM carora le oferim toata gama de produse specifice: credite, operatiuni pe cont, operatiuni de management al cash-ului, carduri, internet banking, nu mai putin de 20 de produse cash si non cash care se diferentiaza printr-un grad de accesibilitate ridicat, standardizate, proceduri simplificate de acordare. In plus, Banca Transilvania a dezvoltat un proiect prin care oferim servicii de consultanta si relationare intre oamenii de afaceri, prin intermediul Clubului Intreprinzatorului Român, prin care traineri recunoscuti la nivel national impartasesc celor ce gestioneaza afaceri experiente si training pentru imbunatatirea calitatii decizionale, a intelegerii mediului de afaceri si a mai bunei relationari.



Flexibilitate si rapiditate in luarea deciziilor

– Banca Transilvania, Sucursala Bacau, a implinit zilele acestea 15 ani de la infiintare. Ce au insemnat acesti ani pentru banca si pentru dumneavoastra?
– Acum 15 ani, in contextul unei piete bancare dominata de catre bancile mari de stat BCR, BRD, Banca Agricola si Bancorex isi facea aparitia Banca Transilvania – Sucursala Bacau, la trei ani de când aceasta institutie a luat nastere in Cluj, la initiativa unor oameni de afaceri locali. Ca orice inceput, nu fost usor, demararea acestui proiect in 1997 a beneficiat de sprijinul unui senior banker, dl Gheorghe Branche.
In perioada 2000-2002, sucursala a traversat o perioada de criza, iar din 2002, la vârsta de 28 ani, am preluat managementul acestui business bancar, tot acel an fiind si momentul schimbarii strategiei de top management, ce a presupus un amplu proces de modernizare si dezvoltare extensiva si intensiva a institutiei, astfel ca la finele anului 2011 sa ne regasim intre primele 3 banci din România. In plan local a insemnat dezvoltarea unei retele de 17 unitati, cuprinzând 15 agentii si 2 sucursale dispersate in tot judetul, unitati ce deservesc peste 43.000 de clienti.
– Prin ce se deosebeste, care este caracteristica definitorie a bancii, in raport cu celelalte banci?
– Pentru a creste de la an la an, a fost nevoie de o politica de pozitionare distincta, de creativitate si de inovatie. Astfel, componenta majora a capitalului bancii fiind autohton, banca si-a fixat ca reper initiativa antreprenoriala locala, oamenii de afaceri români care pornesc afaceri de la zero si care au crescut impreuna cu noi, cu sprijinul nostru, printr-un model de business specific noua românilor, bazat pe flexibilitate si rapiditate in decizie. Astfel, au fost create produse pentru IMM usor de accesat, standardizate, bazate pe intelegerea afacerii, pe parteneriate cu institutii ale statului român, cum este FNGIMM, prin care oferim si solutii de garantare, dat fiind specificul majoritatii clientilor mici si mijlocii, in faza de acumulare si consolidare. Pe segmentul clientilor mari, corporate, abordarea este una personalizata, pe modelul de business mai complex si mai sofisticat, premisele colaborarii pornind de la intelegerea fiecarui business in parte, constructia produsului financiar fiind una in parteneriat, impreuna cu clientul.

Mai aproape de clienti

– Astazi, in strategia bancilor predomina prudenta, iar comportamentul potentialilor clienti este cel de asteptare, mai ales al persoanelor fizice. BT are ca deviza “mai aproape de clienti”. Ce presupune acest principiu, cum se aplica?
– In anii de dupa 1989, pe când mediul de afaceri privat era in formare, la fel si abordarea bancilor fata de capitalul si initiativa privata, comportamentul era unul de superioritate, cu reguli impuse aidoma patului lui PROCUST. Aparitia Bancii Transilvania este strâns legata de nevoia unui partener bancar maleabil, care sa initieze si sa dezvolte relatii de pe picior de egalitate cu clientii sai, in conditii de transparenta si corectitudine fata de cei care apeleaza la serviciile si produsele noastre. Transparenta promovata de Banca Transilvania, mai ales in politica de percepere a dobânzilor si comisioanelor, in dezacord uneori cu celelalte banci, a condus la apropierea fata de client, la câstigarea increderii si respectului acestora.
– Sunteti de 10 ani director al acestei sucursale. Cum apreciati evolutia bancii, dar si a mediului de afaceri bacauan?
– Intr-adevar astazi se implinesc 10 ani de când am acceptat provocarea Bancii Transilvania, o provocare pe care nu o regret nicio clipa, pentru ca am avut ocazia de a forma si performa o echipa de 140 de oameni responsabili, tineri, multi dintre ei au primit initierea in aceasta meserie de banker odata cu venirea in BT, alaturi de care am construit o retea de unitati, dintre cele mai mari de pe plan local, oferind servicii de calitate unui numar foarte mare de clienti, pornind de la copii, studenti, pentru plata alocatiilor si burselor si pâna la afaceri complexe recunoscute si respectate la nivel national, rodul efortului muncii de echipa din toti acesti ani a condus la pozitionarea pe podiumul clasamentului bancilor si pe plan local. Mediul de afaceri a evoluat odata cu societatea, faptul ca am fost primiti in marea familie europeana, a dat sansa antreprenorilor locali de a exporta produsele in afara granitelor tarii, iar mediul de afaceri a beneficiat de un up grade consistent odata cu aparitia modelelor de business strain, care au venit cu know how superior celui existent, astfel cunosc multe firme care au pornit de la un echipament second hand, de la o masina modesta, dar – impulsionate de mult entuziasm – fac ca astazi sa gestioneze business-uri ce exploateaza echipamente sofisticate, comparabile cu cele vest europene .

Putem depasi presiunea psihologica a crizei

– Bancherii sunt rezervati in a-si face public opiniile asupra evolutiei pietei bancare pe termen mediu si lung. Suntem intr-o perioada de criza – si nu numai noi -, cum apreciati evolutia economica in perioada urmatoare?
– Inainte de a face prognoze ne uitam la trecut si la prezent. Dupa o dezvoltare galopanta incepând cu anul 2004, când toate pietele au cunoscut o dezvoltare masiva, in top regasindu-se sectorul imobiliar si al constructiilor si piata bancara s-a dezvoltat, multiplicându-se in decursul a cinci ani de câteva ori, aceste piete si-au incetinit ritmul de dezvoltare, ajungând la saturatie in urma cu 2-3 ani. Cu siguranta, dupa anul 2009 si ca urmare a influentelor macroeconomice, a intrarii in recesiune a SUA, care a stopat si retras foarte multe investitii in zona Europei, a stagnarii economiilor tarilor vest europene, mediul de afaceri românesc a avut de suferit, in conditiile conexiunilor si apartenentei la economia Uniunii Europene, conducând prematur la stoparea dezvoltarii economice ce ar fi trebuit sa dureze inca 10 ani pentru a se consolida si intari suficient cât sa nu se clatine pe perioada crizei. Bineinteles si in plan local economia a avut de suferit, multe firme fiind nevoite sa-si inchida portile, sa-si restrânga activitatea, sa concedieze salariati si, in final, sa asistam la o comprimare/conservarea a pietelor, inclusiv cea bancara. Totusi, am intâlnit si firme care au reusit gratie unei bune organizari, a unei replieri rapide si intelegerii nevoii de ajustare a costurilor, sa creasca in detrimentul celor mai slabi, care eu iesit in décor, speculând oportunitati noi de business. La fel a procedat si Banca Transilvania, care, sesizând golul lasat de anumite banci straine, carora le-au fost stopate liniile de finantare de catre bancile mama, a incheiat parteneriate cu clienti foarte mari si astfel a fost rasplatita, situându-se din punct de vedere al cotei de piata, dar si al profitabilitatii pe locul 3 al clasamentului bancar. Evolutia trebuie sa o privim cu optimism, sa scapam in primul rând de presiunea psihologica a crizei, care nu intotdeuna este doar nebenefica, sa ne folosim de capacitatea de adaptare specific româneasca, de spiritul inventiv ce ne-a salvat de multe ori in istoria noastra si astfel sa abordam curajos domenii ce se leaga de originile noastre ca popor, de agricultura, dar abordata pe considerente de performanta tehnologica si exploatare rationala a unuia dintre cele mai importante bogatii ale noastre: pamântul. Noi ca banca investim in acest domeniu, colaborând cu jucatori cu experienta, pentru crearea unor produse financiare facile si specifice fermierilor.

Orice meserie sau afacere se face cu entuziasm si suflet

– Ce inseamna inovatie in interiorul unei banci?
– Pentru a-si putea stabili o pozitionare distincta, BT, incepând cu anul 2003, a stimulat creativitatea oamenilor sai pentru a produce emulatia necesara dezvoltarii unor produse care sa faca diferentierea fata de concurenta si care sa conduca la pliere dupa modelul de business românesc. Astfel au aparut produsele specifice IMM-urilor, medicilor, care sunt rodul inovatiei interne dar si colaborarii cu oameni de afaceri români care au fost provocati sa ne indrume cum sa arate produsele perfecte in acceptiunea lor.
– M-a surprins sa vad ca printre valorile promovate de BT se afla energia si sufletul, in conditiile in care – se spune – bancherii nu au tata, nu au mama.
– Orice meserie, afacere se face in primul rând cu entuziasm si suflet, sunt conditii necesare unei povesti de succes ca a noastra, suntem rationali in business, dar aratam ca suntem oameni, colaboram la dezvoltarea unor proiecte comunitare pe plan local, colaboram cu institutii specializate pe sprijinirea celor mai putin favorizati de soarta, prin intermediul Rotary Club Bacau, organizatie implicata in proiecte de imbunatatire a calitatii conditiilor de viata din camine de batrâni, case de copii, sprijinirea copiilor dotati sau a familiilor nevoiase. Despre energia tinerilor din banca am mai vorbit, cât priveste introducerea componentei suflet in afaceri, totul porneste de la faptul ca beneficiarii nostri ne sunt parteneri si la bine si la mai putin bine. Conditiile actuale in care ne desfasuram activitatea implica si unele disfunctionalitati, insa nu lasam clientul singur, incercam impreuna sa gasim cele mai bune solutii pentru a depasi acele momente. Avem interese comune, noi sa ne recuperam banii, clientul sa-si duca proiectul pâna la capat, sa se dezvolte.

Avem un business nou adresat medicilor

– O divizie inedita a BT este cea a medicilor. Am vazut in Cluj o filiala a bancii destinata acestui sector. Care este situatia in Bacau?
– In urma cu cinci ani, câtiva oameni cu spirit antreprenorial din interiorul BT au dat atentie acestei categorii profesionale – medicii -, care ne ajuta sa ne mentinem sanatatea, ne salveaza viata, dar care de regula au un program infernal zi-noapte, ce nu le confera timp sa se ocupe de dezvoltarea unui business, astfel ca BT a venit cu un concept de business nou adresat medicilor, bazat pe produse simplificate, pe reputatia medicilor, pornind de la nevoia acestora de dotari cu echipamente medicale moderne, pentru a putea tine pasul cu progresul stiintelor medicale si pentru a oferi servicii medicale superior calitative si cu un grad de complexitate ridicat. Se stie ca in acest domeniu tehnica si tehnologia au un ritm de dezvoltare mult mai rapid, de aici si nevoia de inoire si reinnoire a aparaturii necesare. Diviziile pentru medici functioneaza doar in orasele centre universitare cu facultati de profil. Noi am reusit parteneriate cu mai bine de 150 de medici care au recurs la serviciilor noastre pentru a-si dezvolta o gama de servicii medicale complexe. Cu sprijinul nostru, in Bacau functioneaza un RMN cu cele mai bune performante din tara, ce poate efectua investigatii complexe in timp foarte scurt, diagnostice exacte, care, in final, conduc la salvarea de vieti omenesti.
– Sunteti pesimist, optimist, prudent in evaluarea evolutiei mediului de afaceri din Bacau, mai ales ca, in ultimii patru ani, sectorul investitiilor din mediul privat a stagnat?
– Sunt optimist, dar realist si echilibrat, vremea dezvoltarii in ritm exponential a trecut, dar România si businessul local unde avem traditie in foarte multe domenii variate, cum ar fi constructii de masini, aviatie, industrie alimentara, confectii, prelucrarea lemnului, agricultura, nu si-a atins apogeul, nu a ajuns la suprasaturatie, ceea ce ne determina sa ne continuam dezvoltarea, pentru a reduce decalajele fata de celelalte tari membre ale Uniunii Europene, dat fiind resursele mari de care dispune România: energetice, agricole, turistice si umane. Chiar daca vi se pare curios, noi urmarim cu mare atentie evolutia mediului de afaceri bacauan care, la venirea noastra pe piata era in plina dezvoltare, am mers mâna in mâna pe un trend ascendent, cum la fel suntem interesati acum ca el sa-si revina si sa se consolideze. O banca este puternica daca opereaza intr-un mediu economic puternic.
Din anul 2002, Banca Transilvania are un management cu know-how international, care a imprimat bancii un stil diferit, caracterizat prin deschidere si flexibilitate. Un alt moment important pentru banca a fost anul 2003, de când identitatea de corporatie are un nou concept, conform noii misiuni a bancii. Re-branding-ul a insemnat modificarea logo-ului bancii, precum si implementarea unui standard nou privind unitatile sale.

Oamenii au scris povestea noastra de succes

– Ce rol joaca conceptul de “incredere” in relatia banca – client, concept care a stat, de fapt, la baza primelor banci infiintate in lume?
– Increderea este esentiala si vitala in viata bancii. O sa va dau un singur exemplu: se vorbeste foarte mult de criza de lichiditati, ele exista, sunt aceleasi, numai ca, din cauza lipsei de incredere au fost reorientate catre alte piete mai atractive, a se vedea exemplul Greciei care, de la inceputul crizei, ca urmare a lipsei de incredere, bancile au pierdut 50 miliarde de euro, depozite reprezentând 20 la suta din total resurse, echivalentul intregii piete bancare românesti, care au fost reorientate catre alte economii mai stabile, vitregind economia locala de posibilitatea sustinerii dezvoltarii. Noi, ca produs al mediului de afaceri românesc, acordam incredere antreprenorilor români, invatând impreuna din greseli, bucurandu-ne de succes si crescând impreuna. Increderea trebuie sa fie reciproca, ea se bazeaza pe cunoastere, pe evaluare, pe studiul oporunitatii unei afaceri, pe stabilitate si seriozitate de ambele parti.
– In aproape toate bancile – si BT nu face exceptie – lucreaza personal tânar, media de vârsta nu depaseste 35 de ani. De unde provin ei?
– Faptul ca mi s-a acordat sansa de a conduce o institutie financiar bancara la doar 28 de ani, intr-un moment delicat pentru aceasta institutie, m-a facut sa acord si eu sansa in primul rând tinerilor, pentru ca aveam nevoie de mult entuziasm, energie, curaj, prospetime si nu in ultimul rând de o solida pregatire in domeniu. Astazi, absolventii de acum 7-10 ani sunt oameni de baza ai echipei noastre, exponenti principali ai povestii noastre de succes.
Gheorghe Baltatescu



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img