Interviu cu Petrica Mihaila, consilier judetean PDL –
– Cum catalogati anul 2011, din punct de vedere administrativ, si ce asteptari aveti de la 2012, in conditiile in care bugetul judetului urmeaza sa fie aprobat in curând de CJ Bacau?
2011 a fost un an foarte dificil datorita resurselor insuficiente de care dispune Consiliul Judetean raportat la nevoile obiective ale comunitatilor locale. Aceasta ar fi cauza principala, la care se adauga, din pacate, factori subiectivi cum ar fi politizarea excesiva a actului administrativ, lucru pe care l-am semnalat de câte ori a fost necesar in plenul CJ. Asa se face ca in bugetul anului 2011 al CJ, la capitolul "Sume prevazute pentru echilibrarea bugetelor locale", o comuna de 1600 locuitori – Itesti – a primit o suma de 3 ori mai mare decât o comuna de 12.000 de locuitori – Dofteana. Mi-as dori foarte mult ca bugetul pe anul 2012, elaborat de executivul CJ, sa tina seama de câteva criterii esentiale: populatie, cofinantarea unor proiecte aflate in derulare, situarea in zone defavorizate etc., si mai putin de apartenenta primarilor de comuna la un partid sau altul.
– Reprezentati o zona prin excelenta defavorizata a judetului, Valea Zeletinului. Care sunt perspectivele acestei zone vaduvite de un interes administrativ consistent din partea autoritatilor judetene?
– Intr-adevar, Valea Zeletinului (comunele: Colonesti, Rachitoasa, Motoseni, Glavanesti si Podu Turcului), la care se mai adauga si alte comune din estul judetului (de exemplu: Dealu Morii, Gaiceana, Huruiesti, Tatarasti, Corbasca, Pâncesti), reprezinta zona cea mai saraca a judetului. Acesta este motivul principal pentru care am sustinut, cu insistenta, inca din 2004, finantarea reabilitarii drumului judetean DJ 241 (Podu Turcului – Glavanesti – Motoseni – Rachitoasa – Colonesti). Obiectivul a fost finalizat in 2009. De aceea, subliniam faptul ca atunci când distribuim fonduri de la judet trebuie sa tinem seama si de acest criteriu: “saracia locala”.
Din pacate, in aceasta zona defavorizata intervine nefast, in multe comunitati, factorul subiectiv – politicul. Asa se face ca, desi sunt fonduri insuficiente, se fac si o sumedenie de cheltuieli nechibzuite. Sansa acestor comunitati a fost si inca mai este accesarea fondurilor europene. Prea putine comune au reusit sa atraga aceste fonduri, desi au avut aceasta posibilitate, si Consiliul Judetean a alocat fonduri importante in aceasta directie, cum este cazul comunelor Podu Turcului, Glavanesti, Motoseni, Tatarasti sau Huruiesti.
Avem, din fericire, si proiecte cu finantare europeana finalizate sau in derulare asa cum sunt la Corbasca, Dealu Morii, Gaicena, Colonesti. Referindu-ne, din nou, la bugetul judetului, repet, cofinantarea acestor proiecte trebuie sa reprezinte una din prioritatile CJ. Ce perspective are aceasta zona napastuita? O sa-mi permit sa repet ce-am spus si la dezbaterea privind strategia de dezvoltare a judetului: trebuie sa atragem fonduri europene atât pe investitii de infrastructura – drumuri, alimentari cu apa, canalizare -, dar si pentru crearea locurilor de munca prin sustinerea dezvoltarii fermelor mici si mijlocii (masura 112, 121 etc.). Personal, vreau ca in fiecare comuna din aceasta zona sa ajut cel putin un tânar sa acceseze masura 112. E vorba de o finantare nerambursabila de pâna la 40.000 de euro.
– V-ati implicat in lupta pentru mentinerea in functiune a Judecatoriei Podu Turcului, când existenta acesteia parea sortita esecului. Ce alte demersuri sustineti pentru ca bacauanii de pe Valea Zeletinului sa traiasca altfel decât pâna in prezent?
– Judecatoria Podu Turcului deserveste atât Valea Zeletinului, cât si comunele Dealu Morii, Gaiceana, Tatarasti, Corbasca, Stanisesti, Vultureni, Oncesti si Huruiesti. In momentul in care a aparut pericolul desfiintarii acestei institutii am elaborat, impreuna cu toti cei 12 primari din zona, un memoriu pe care l-am inaintat Prefecturii Bacau, Ministerului Justitiei, Presedintelui Comisiei Juridice a Camerei Deputatilor – deputatul Daniel Buda – si am avut o interventie in plenul sedintei CDJ a PDL Bacau, la care a participat si premierul Emil Boc. Dumnealui si-a notat aceasta problema, cu argumentele prezentate de mine si, spre cinstea sa, a rezolvat-o. Tin sa multumesc pe aceasta cale celor 12 primari care au inteles importanta demersului, trecând peste orice orgoliu de natura politica. Mentionez, de asemenea, ca potentialul zonei – mai ales viticol si pomicol – trebuie revalorificat. Valea Zeletinului are un potential enorm in acest sens. Printre obiectivele de maxima importanta se mai numara sanatatea – sustinerea Spitalului Podu Turcului -, dar si invatamântul, in speta implementarea reformei educationale la Liceul din Podu Turcului. Printre proiectele pe care le sustin se mai numara si piata de gros pentru cultivatorii de legume de la Racaciuni.
– Sunteti membru in comisia de sanatate din cadrul CJ Bacau. Care sunt perspectivele acestui domeniu vital pentru judetul Bacau? Dar perspectivele sanatatii in zonele defavorizate din judet, unde posibilii pacienti nu dispun de resurse materiale iesite din comun?
– Sanatatea trebuie sa reprezinte prioritatea nr. 1 a CJ, in opinia mea. De altfel, CJ Bacau a locat sume importante in acest domeniu, iar Comisia de Sanatate a CJ pe care o prezidez a sprijinit de fiecare data aceste demersuri. Din fericire, si Ministerul Sanatatii a ajutat SJU Bacau alocând 5 miliarde pentru achizitionarea computerului tomograf, suma la care s-au mai adaugat 5 miliarde alocate de CJ. Trebuie accelerata finalizarea reabilitarii Maternitatii si a sectiei de Cobalto-Terapie. Sigur, finantarea reprezinta problema principala si, de aceea, acum – mai mult ca oricând – cheltuielile trebuie facute cu mare chibzuinta si intr-o ordine foarte exacta a prioritatilor. Asiguram, de exemplu, mai intâi necesarul de medicamente, instrumentar si aparatura medicala si, apoi, daca ne mai ramâne ceva, mai facem fatade, mai schimbam gresia sau faianta din unitatile medicale.
In zonele defavorizate functionarea spitalelor este cu atât mai importanta, cu cât oamenii n-au posibilitati sa mearga la alte spitale din lipsa banilor. Fie ca ne referim la Buhusi sau Podu Turcului, situatia este aceeasi. Cunosc cazuri de pacienti care, internati la Spitalul Podu Turcului, au semnat pe proprie raspundere ca prefera sa ramâna acolo, desi aveau trimitere pentru Bacau. Coplata, in aceste zone, e imposibila.
De aceea trebuie sa gândim, impreuna cu Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate si Directia de Sanatate Publica Bacau, solutii pentru ca aceste spitale sa functioneze. Daca este sa ma refer la Spitalul Podu Turcului, care deserveste cea mai saraca zona a judetului, avem sansa extraordinara ca ofera, dupa privatizarea sa, conditii exceptionale pentru pacienti, este dotat cu aparatura ultramoderna si deservit de personal pe masura. Fiind totusi un spital de utilitate publica nu putem lasa totul in seama investitorului si, de aceea, impreuna cu conducerea spitalului, am avut in 2011 mai multe intâlniri cu CJAS pentru a asigura o limita de avarie a functionarii acestui obiectiv, repet, vital pentru zona cea mai saraca a judetului.
Voi initia la inceputul acestui an o intâlnire, la Podu Turcului, cu toti cei 12 primari, cu conducerea spitalului, cu reprezentanti ai CJAS si DSP Bacau pentru ca impreuna sa gasim solutii pentru a evita situatia din 2011. Acelasi lucru trebuie facut si la Buhusi, Comanesti sau Moinesti.
– Educatia reprezinta un punct sensibil pe agenda administrativa a Bacaului, mai ales daca ne gândim ca zona pe care o reprezentati a avut parte de un imens scandal de coruptie in 2010 – Bacalaureatul de pomina de la Grupul Scolar “Al. Vlahuta”. Care sunt proiectele din sfera invatamântului pe care le sustineti si cum credeti ca se va putea reabilita unitatea scolara din Podu Turcului in urma scandalului de acum aproape 2 ani?
– In primul rând, o abordare categoric diferita de cea care a fost in ultimii ani, pâna in 2010, la Liceul din Podu Turcului. Trebuie ca toata lumea sa inteleaga ca nu trimitem copiii la scoala doar ca sa obtina un carton ci, in primul rând, ca sa se instruiasca, sa-si poata crea un viitor.
Pentru aceasta este nevoie de un efort conjugat al cadrelor didactice, al copiilor si parintilor si inclusiv al factorului politic decident pentru ca lucrurile sa intre in normal si la Liceul Podu Turcului. Pe de alta parte, cine este pasionat de bogatie trebuie sa-si caute alta cariera decât cea in invatamânt. Liceul Podu Turcului devenise o fabrica de diplome, un loc in care viitorul copiilor a fost sacrificat pe altarul traficantilor de diplome. Din punctul meu de vedere, voi sprijini cu tot ce-mi sta in putinta aceasta reforma astfel incât sa oferim si copiilor din cea mai saraca zona a judetului sansa la educatie si sa redam institutiei stralucirea de alta data. Am trimis, de exemplu, un memoriu semnat de mai multi parinti din PoduTurcului catre Ministerul Educatie in care aratam necesitatea repunerii in functiune a Scolii Generale Nr. 1, dezafectata in mod ciudat de fosta conducere, lucru care a dus la functionarea in conditii inacceptabile a procesului de invatamânt, in incaperi improprii, in ultimii 3 ani.
Am avut si o discutie cu ministrul Funeriu, voi reveni din nou cu alte memorii, astfel incât macar inceputul anului scolar 2012-2013 sa ne gaseasca cu Scoala Generala Nr. 1 in stare de functionare. Mai este necesara alocarea macar a unui microbus, demers pe care il voi sprijini in continuare. M-am implicat, la solicitarea comunitatii, si in comuna Sascut pe probleme de invatamânt. Acolo ramâne, se pare, o problema la Scoala Generala Sascut, pentru care voi solicita ISJ Bacau verificari foarte serioase. In afara verdictului instantelor, cred totusi ca trebuie sa tinem cont de opinia parintilor si a cadrelor didactice. Subiectul este de interes daca ar fi sa observ si materialul publicat de cotidianul dumneavoastra, care a suscitat peste o suta de comentarii (n.r. – “Epurare politica la conducerea scolii din Sascut”). Ma voi deplasa, din nou, la inceputul acestui an la Sascut si voi sta de vorba atât cu copii si parinti, cât si cu cadre didactice dupa care voi avea o discutie cu conducerea ISJ Bacau.
– Se vorbeste, foarte mult, in mediul administrativ de fondurile europene precum si de infrastructura rutiera deficitara de care dispune judetul Bacau si România. Ce lipseste drumurilor din judet pentru a fi bune si care e pretul pe care trebuie sa-l platim pentru a avea drumuri de calitate?
– Infrastructura in judetul Bacau este inca deficitara. Avem, totusi, drumuri reabilitate inclusiv pe fonduri europene si as putea da doua exemple chiar din zona de est a judetului: DJ 241 Podu Turcului – Glavanesti – Motoseni – Rachitoasa – Colonesti (finalizat in 2009) si DJ 252 Buhoci – Gaiceana – Huruiesti (investitie in derulare). Avem si drumuri judetene transferate comunitatilor locale care, exasperate, si-au asumat raspunderea ca vor reabilita unele tronsoane de drum cu forte proprii (de exemplu comuna Urechesti care a preluat DJ 119, pe tronsonul Cornatel – Lunca Dochiei). Pentru drumurile judetene ramase nereparate, cred ca trebuie intocmita o lista a prioritatilor pe criterii obiective si nu politice. In acest sens, cred ca drumul judetean Tatarasti – Corbasca – Pâncesti ar trebui sa fie o prioritate pentru Consiliul Judetean, alaturi de Gura Vaii – Racaciuni, Moinesti – Zemes, Vultureni – Stanisesti, dar si altele. M-am implicat si in zona drumurilor comunale, unde am sustinut proiectele depuse in cadrul Programului National de Dezvoltare a Infrastructurii pe comuna Podu Turcului (Drumul Comunal 45 Sârbi), comuna Rachitoasa (DC Dumbrava – Oprisesti), comuna Glavanesti (DC Frumuselu – Muncelu), comuna Urechesti (DC Urechesti – Slobozia), comuna Corbasca (drumurile comunale din localitatile Bacioi, Rogoaza, Marvila, Corbasca si Vâlcele). Licitatia se va relua la inceputul acestui an si speram ca pâna la sfârsitul anului sa finalizam o buna parte a investitiilor.
Lucian Bogdanel