28 noiembrie 2024

Gala STAR: Jurnal de spectator (3)

Penultima zi a galei mi-a oferit o reala bucurie: spectacolul Milenei Milanova (Theatre Atelie 313, Bulgaria), o actrita speciala, de un farmec si o prospetime seducatoare. Aflu din caietul-program ca e foarte scolita, la înalte institutii teatrale din Europa, ca a fost remarcata si premiata la importante festivaluri de arta papusareasca. E înaltuta, svelta, si cu o figura deschisa, luminoasa. Si e foarte talentata, sigura pe mestesugul ei, tratând papusa pe care o anima cu infinita întelegere, dragoste si delicatete. Milena Milanova a creat un spectacol spiritual, vivace, amuzant, pornind de la cunoscutul monolog al lui Cehov „Despre efectul daunator al tutunului”. Pe scurt, i-a zis „Nikotine”, si a imaginat un dialog cu Niuhin, eroul tristei povesti spuse de Cehov despre un biet ins terorizat de nevasta pâna la anihilarea personalitatii. Apoi, cu mult umor, actrita însufleteste personajul, gasind cele mai ingenioase solutii pentru ca Niuhin sa-si dezvaluie drama, s-o împartaseasca spectatorilor. A decupat atenta fiecare secventa, a gasit minunate fragmente muzicale (dând glas frustrarilor lui Niuhin), în fine, a construit cu migala si har o bijuterie de spectacol.
Cel de-al doilea recital (?) i-a apartinut Roxanei Gîrleanu, care s-a prezentat în concurs cu „Auditia!” de Kenneth Robbins. O productie independenta, în regia lui Mihai Bisericanu. Nu stiu în ce-a constat treaba acestuia, caci juna actrita parea venita la festival într-un mod care se numeste, în limbajul strazii, „la plesneala”. Totul, de la înfatisare, la „interpretare”, era neglijent, strident, vulgar. S-a agitat fara nicio noima, a spus pe dinafara niste bucati de text (destul de lungi) în engleza, si a plecat. Iar cei mai multi dintre spectatori au rasuflat usurati.
Pentru a doua oara în Gala STAR, Andrei Sochirca, un binecunoscut si apreciat actor din Republica Moldova (cu o bogata activitate si un palmares pe masura), a intrat în competitie cu un muzical dupa textul lui Stefano Benni „Jack Faromâna sau istoria unui contrabasist”. Muzicalul este o productie a „Teatrului Unui Singur Actor” din Chisinau, si îi aduce în scena pe componentii band-ului lui Alex Calancea si pe frumoasa solista Olia Tira. Iar directia de scena este semnata chiar de autorul textului. Povestea ciungului Jack este cumplit de nefericita si tenebroasa, o istorie americaneasca de serie neagra, petrecuta într-un „oras de rahat”, într-o „curva de oras”, cu tot tacâmul de mizerabilisme, melodramatisme si toate locurile comune din tasculita senzationalului. Totul este împastat, în tuse groase. Singura salvare pentru un spectacol modern ar fi fost parodia, la care m-as fi distrat copios, caci as fi avut de ce. Dar nu asta a fost cheia spectacolului, ci una „pe bune”, cu trairi, sentimente, tremolo în voce, lacrimi în ochi, în fine, cu patetisme. Andrei Sochirca s-a daruit povestitorului cu asupra de masura, Alex Calancea Band a cântat bine, antrenant, spectacolul a tinut 80 de minute, dar cred ca locul lui nu era în sectiunea competitiva. Ci hors-concours, reprezentând un gen de teatru (muzical, cum am precizat), facut într-o anumita maniera, care poate sa placa, sa atraga o categorie de public. Din care eu nu fac parte.
În sera de luni, numele de afis a actionat ca un magnet. Oana Pellea a scos multa lume din casa, astfel ca sala teatrului devenise neîncapatoare. Recitalul ei extraordinar, cu un text celebru, „Vocea umana” de Jean Cocteau (productie a teatrului Excelsior), a beneficiat de regia unei mari doamne a teatrului românesc, Sanda Manu, care este si un pedagog de exceptie. A fost o reîntâlnire fericita dintre fosta studenta Oana Pellea si profesoara ei, transformata într-o declaratie de dragoste pentru aceasta, si pentru teatru, mai mult, într-un credo artistic, dupa cum marturiseste actrita. Un spectacol elaborat, construit cu rafinament, epurat de orice urma de sentimentalism. Jucat cu profesionalism, cu semi-tonuri, cu taceri pline de sens, fara gesturi inutile, cu emotie retinuta. Pentru creatia ei, Oana Pellea a fost nominalizata la Premiile UNITER 2012, la categoria Cea mai buna actrita în rol principal.
Va las acum, ma întorc la teatru, e ultima zi de gala si cea în care vom afla si care sunt câstigatorii stelelor editiei cu numarul sapte.
Carmen Mihalache





spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -
Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014