Modest si foarte discret, pictorul Constantin Tanasache este un laborios, un artist care-si pregateste cu multa grija si minutie orice expozitie. Recent, el si-a deschis o personala cu o tematica generoasa si complexa, tinând de sacralitate. Cum ne aflam în preajma celei mai mari sarbatori crestine, aceasta frumoasa si sobra expozitie de la Galeria Noua a Filialei Uniunii Artistilor Plastici Bacau este cât se poate de binevenita. Spatiul mic al galeriei are ceva intim, placut, linistitor, favorizând starea de meditatie, de întoarcere spre sine. si lucrarile expuse transmit sentimentul de chietudine, de piosenie, de smerenie. Puritatea, solemnitatea formelor, amprentate de simbolistica crestina este admirabila, conceptia lucrarilor este unitara si bine articulata, paleta e sobra, îndelung elaborata. Constantin Tanasache alege multe nuante de ocruri, foloseste inspirat griurile, atât de rafinate si sugestive de obicei, si, în puternic contrast, tonuri de albastru. Cea mai rece dintre culori, albastrul, are o bogata simbolistica spirituala. El semnifica departarile, aspiratia, visarea, înaltul, Absolutul. Albastrul celest e hieratic, are noblete si mister. Pictorul îl foloseste cu mult discernamânt în metaforele sale vizuale. Remarcabil, apoi, în expozitia lui Constantin Tanasache, este efortul constructiei, care exclude nota de improvizatie, de spontaneitate, dimpotriva, totul este atent rânduit, ordonat. Suprafetele tablourilor sunt netede, finisate, de dincolo de ele strabatând parca acorduri de clavecin bine temperat (am împrumutat izbutita analogie a lui Vasile Craita Mândra, care a vorbit la vernisaj despre artist), învaluitoare, melancolice. Totul este grav si în surdina în aceasta expozitie trimitând gândul spre umbroase spatii monahale, lacase de cult, arhitecturi medievale, în compozitii cu bolti, arcade si ziduri înalte. Abstractul si figurativul se întrepatrund fericit în cele mai multe dintre lucrari, potentându-se prin contrast si îmbogatind imaginea. Pictorul e un sensibil cerebral, îmbinând conceptualizarea formelor cu insertii figurative, surprinzatoare în planul sugestiei. Actuala sa expozitie, intitulata „Sacralitate”, este prezentata publicului în perioada marelui post dinaintea Pastelui, si poate fi perceputa ca un îndemn la puritate, austeritate, reculegere.
Carmen Mihalache