Primarii din județ s-au întâlnit, vineri, în ședința Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubrizare (ADIS) ca să analizeze Regulamentul privind stabilirea numărului de locuitori din comunele și orașele în care gunoiul este ridicat de Romprest.
Există două categorii de clienți: persoane care au domiciliul la o anumită adresă și persoane care locuiesc efectiv acolo. Conform regulamentului, în perioada ianuarie-martie, cetățenii vor depune o declarație la primărie în care vor specifica câte persoane locuiesc permanent la acea adresă și câte locuiesc temporar.
Apartamentele și casele care sunt nelocuite vor fi identificate cu ajutorul instituțiilor publice și al asociațiilor de proprietari. Unii s-au mutat pentru a lucra în altă localitate sau în altă țară, dar nu și-au schimbat adresa în actul de identitate. Persoanele fizice care lipsesc de acasă mai mult de șase luni consecutiv nu vor plăti taxa de salubrizare.
Celor care locuiesc la adresa din buletin și nu se prezintă la primărie pentru a depune declarația le va fi calculată și impusă taxa de salubrizare pentru toate persoanele aflate în Evidența Populației.
„Am gândit niște reguli simple, care oricum existau în practică, însă nu erau aplicate unitar în toate unitățile administrativ-teritoriale (UAT) din județ. Venim în sprijinul autorităților locale, dar mai ales al cetățenilor. Dacă suntem mai mulți plătitori, taxa de salubrizare va fi mai mică, însă dacă unii fug de plată, povara datoriilor va fi pe cetățenii bun-platnici”, a declarat Bogdan Seto, directorul ADIS Bacău.
Același tarif pentru urban și rural
Regulamentul a fost aprobat, dar mai sunt și alte proiecte, la fel de interesante, care vor fi supuse la vot în următoarea ședință. Cel mai important e actul adițional la contractul cu Romprest, care privește doar cele 65 de UAT-uri care beneficiază de serviciile operatorului. „Nu l-am supus la vot deoarece l-am discutat îndelung și am terminat elaborarea lui la ora 23”, arată șeful ADIS Bacău.
Actul adițional va stabili, între altele, că toți utilizatorii – casnici și noncasnici – vor fi deserviți de Romprest în același mod. Concret, nu vor mai exista contracte directe între Romprest și firme, plata taxei de salubrizare realizându-se către primării.
O altă noutate e „alinierea tarifelor”, adică practicarea unui tarif unic în UAT-urile din urban și rural. „E o realitatea a costurilor care rezultă din cantitățile de deșeuri efectiv ridicate și costurile de colectare și transport”, a afirmat Bogdan Seto.
De asemenea, va fi modificat ritmul de colectare pentru deșeurile reciclabile și cele biodegradabile, în funcție de nevoi. Pentru deșeurile menajere, ritmul rămâne neschimbat, prin urmare curățenia localităților nu va avea de suferit.
Taxă pe salariat
„Toate modificările au fost făcute în scopul reducerii costurilor care se reflectă în tarife. Din păcate, taxa de salubrizare va fi mai mare din cauză că sunt declarați mai puțini utilizatori, iar cantitatea de deșeuri este mult mai mare”, afirmă directorul ADIS.
Ca să fie mai clar, taxa de salubrizare este suma plătită de cetățeni pentru colectarea deșeurilor menajere din gospodăria lor.
Tariful pe tonă este cel plătit de ADIS către Romprest, lunar, pentru cantitatea de deșeuri colectată din localitate și cântărită la intrarea în Celula II. Suma taxelor achitate de populație este virată de primării către ADIS, iar ADIS plătește (din acești bani) facturile emise de Romprest pe cantitatea efectiv colectată.
Din păcate, apar diferențe: plătesc taxe circa 200.000 de locuitori, dar cantitatea de deșeuri produsă și colectată corespunde unui număr aproape dublu de locuitori, conform normativelor.
Din 2019, persoanele juridice (societăți comerciale, instituții publice, organizații) vor achita taxa de salubrizare la primărie, la fel ca persoanele fizice. Suma datorată va fi calculată înmulțind valoarea taxei cu numărul salariaților și va fi plătită în localitatea în care funcționează punctul de lucru.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.