Hanul de la Gura Orbicului este monument istoric si de arhitectura laica. El a fost construit in a doua jumatate a secolului al XVIII-lea, tip rates (han postal fortificat), si se numara, in urma cu vreo treizeci de ani, printre cele mai bine pastrate hanuri moldovenesti. Este construit din caramida. A jucat un rol important pe drumul comercial de pe Valea Bistritei. Aici poposeau carele ardelenesti si moldovenesti incarcate cu marfuri. In fapt, astazi trebuie sa vorbim despre fostul rates Orbic, pentru ca el a ajuns o ruina. Pe internet, la Orbic -Wikipedia, mai putem citi doar atat despre Orbic : aFost sat din Moldova, in prezent incadrat in orasul Buhusi, fiind un cartier al acestuia, situat pe malul raului Orbic. Cartierul Orbic este locuit in proportie de 100% din tigani si are o criminalitate foarte ridicata. Totul este argumentat cu umor negru, printr-un articol din Desteptarea (septembrie 2005): aRomii orbicani se ospateaza cu materialul probator”… Timid, au incercat sa-l restaureze comunistii, dar s-a opus Paul Niculescu-Mizil. Dupa 1990, familia Barladeanu,careia comunistii ii luase cu forta cea mai mare parte din han, a reintrat in posesia acestei parti. S-a incercat restaurarea monumentului istoric. A fost aprobata si o suma de patru miliarde de lei vechi, dar pentru ca monumentul nu apartinea comunitatii locale, restaurarea n-a fost posibila. Negocierile Consiliului Local cu membrii familiei Barladeanu – care au avut ca scop cumpararea hanului – au fost un esec. O parte a terenului din curtea hanului a fost retrocedata. Hanul in sine nu mai poate fi denumit decat ruina. A murit hanul? aDaca n-a murit inca, il omoara sigur timpul, spune primarul Ionel Turcea. Timpul il va darama definitiv. Statutul juridic al hanului a impiedicat, in mare parte, restaurarea. Cumpararea hanului de la proprietari ar fi costat Consiliul Local, in urma cu mai multi ani, vreo zece miliarde… Un privat nu poate restaura un asemenea monument. Acum, credem ca restaurarea nu mai este posibila, deoarece nu exista nici documente pe baza carora ar putea fi realizat proiectul”. Ruina poate fi vazuta pe strada Libertatii, in apropierea salii polivalente, pe DN 15. Se zice ca, in scurt timp, in preajma ruinei, pe trenul retrocedat si vandut, se va inalta o biserica, desi unii mai cred ca mai nimerit ar fi ca, intr-o forma sau alta, sa reinvie ratesul. Consilierul judetean Mihai Pristavu zice: aSa recunoastem, ideea unei biserici nu-i rea. Bisericile au fost construite mereu in vad comercial, pentru ca lumea sa se loveasca de cruce”. Aud de vreo treizeci de ani ca hanul n-a putut fi restaurat din cauza penuriei financiare si a statutului juridic. Cred insa ca principala cauza o constituie faptul ca istoria autentica nu mai intereseaza pe nimeni. Valorile apreciate sunt, astazi, cu totul altele. Scris de Ion Fercu