@ aToata virtutea lui Haret vine din neclintita lui incredere in viitorul neamului nostru”. G. Diamandy
@ aAcest om de bine, care a trait pentru dreptul si suferinta altora”. Nicolae Iorga
Eminentul om de stiinta, filozof, sociolog, om politic, pedagog si organizator al invatamantului romanesc, Spiru Haret s-a nascut la 15 februarie 1851, ca intaiul copil intre cei cinci ai comisului Costache Haret si al sotiei sale Smaranda.Si-a inceput invatatura in casa parinteasca si a continuat-o mai intai la scola primara din Dorohoi, apoi la scola primara din cartierul Sararie – Iasi. In 1862, il gasim la Bucuresti, elev bursier al Liceului aSfantu Sava”, unde in 1869 isi sustine examenul de bacalauriat. Urmeaza cursurile Facultatii de Stiinte din cadrul Universitatii Bucuresti si in 1874 isi ia licenta in fizico-matematici. In 1875, obtine prin concurs o bursa de studii in Franta. La Sorbona el reuseste sa-si treaca licenta in matematica (1875) si licenta in stiinte fizice (1876). In anul 1878 a sustinut teza aDespre invariabilitatea marilor axe ale orbitei planetare”, fiind primul doctor in stiinte matematice din tara noastra. In anul 1878 a revenit in tara, fiind numit profesor suplinitor la catedra de matematica de la gimnaziul aMihai Viteazul” din Bucuresti, apoi profesor suplinitor la catedra de mecanica rationala de la Facultatea de Stiinte a Universitatii din Bucuresti. Prin concurs devine titularul aceleiasi catedre, la numai 27 de ani fiind la acea data cel mai tanar profesor universitar roman. In 1879 a fost ales membru corespondent al Academiei Romane, iar in 1892 a fost ales membru titular al inaltului for de cultura al tarii. A ocupat importante functii in institutiile de conducere, organizare si orientare a scolilor din tara noastra membru in Consiliul Permanent de instructiune, inspector scolar al scolilor din Romania (1883 – 1884), secretar general al Ministerului Instructiunii publice si cultelor (1885 – 1888) a fost ministru al instructiunii publice in trei randuri 1897 – 1899, 1901 – 1904 si 1907 – 1910. Prin initiativele si masurile sale, in cei 10 ani si 8 luni, cat a detinut functia de ministru, Spiru Haret isi pune in aplicare planul de reorganizare a invatamantului pe noi baze, adecvate conditiilor sociale si economice ale Romaniei la sfarsitul sec. XIX-lea, cand economia romaneasca trecea de la caracterul preponderent agrar la una pe cale industriala. De numele sau sunt legate trei legi de referinta: aLegea invatamantului secundar si superior” din 1898, aLegea invatamantului profesional” din 1899 si in 1909 o lege care reglementeaza problemele instructiei si educatiei pentru copiii de varsta prescolara. Ideea care l-a calauzit pe Spiru Haret in intreaga sa activitate a fost aceea de educatie in spiritul unitatii culturale. Din aceasta perspectiva, Spiru Haret a avut o serioasa contributie la crearea bazelor spirituale ale unui invatamant national acare sa formeze dupa cum ii placea savantului roman sa repete – buni cetateni, buni cunoscatori ai traditiilor nationale”. Din aceste considerente, Spiru Haret va acorda o importanta exceptionala studiului istoriei si limbii romane, obligatii din ciclul primar. Scoala primara fundamentata stiintific a introdus pentru prima oara obligativitatea invatamantului primar si aceleasi programe scolare la sate si la orase, dezvoltarea educatiei fizice si a culturii muzicale in scoli. Invatamantul secundar si profesional, reorganizat pe baze moderne, pe niveluri (inferior si superior) si pe domenii – clasic, modern si real. Scoala secundara cu tendinte practice, invatarea meseriilor si agriculturii la sate.
Prin Legea invatamantului secundar si superior, se instituie gradele didactice, autonomia universitara, senatele universitare, formele de perfectionare a tuturor cadrelor didactice. Prin aceasta lege se instituie medalia onorifica aRasplata muncii pentru invatamantul primar”.
In timpul ministeriatului lui Spiru Haret, numarul scolilor rurale nou construite a crescut cu 1250, iar numarul noilor posturi de invatatori a ajuns aproape la 3000, ca urmare numarul analfabetilor s-a redus cu peste 20200. De asemenea, numarul institutiilor prescolare a ajuns la 150. O preocupare a lui Spiru Haret a fost luminarea poporului prin cultura si educatie… S-au infiintat cercuri culturale, scoli pentru adulti. A editat reviste culturale: aAlbina”, aSemanatorul”, aRevista generala a invatamantului” (1905). A sustinut miscarea teatrala, organizarea societatilor culturale si a Universitatii Populare Bucuresti. S-au creat primele biblioteci satesti de stat (1898) care indeplineau si rolul de biblioteci scolare. Sustine cu insistenta infiintarea aLigii Culturale” in fruntea careia se afla N. Iorga si D. Onciu. Pentru accesul publicului larg in lumea cartilor si a cartilor spre cititor, sprijina colectia aBiblioteca pentru toti” si colectia aBiblioteca pentru popularizarea stiintei”. A indrumat si a sustinut activitatea aCasei Scoalelor” (infiintata in 1883) pentru dotarea scolilor, pentru publicarea cartilor… A sustinut infiintarea Seminarului Pedagogic Universitar in 1898, ce a avut ca scop perfectionarea profesionala a corpului didactic prin conferinte, schimburi de experienta, publicatii. Spiru Haret, desi n-a trait decat 61 de ani, peste 37 i-a inchinat scolii care i-a fost acasa si familie”. A plecat in eternitate la numai cateva luni de la pensionare cu inima impacata ca toata viata a ars ca o lumanare, ca o faclie si s-a stins luminand pe altii. Inainte de stingerea sa, in anul 1912, putea sa scrie cu vadita multumire sufleteasca: aPlec din viata cu multumirea ca nu am pierdut vremea si ca mi-am indeplinit datoriile atat pe cat puteam sa mi le indeplinesc in imprejurarile in care am trait si in marginea puterilor mele fizice si intelectuale”.Scris de Prof. Dumitru TATARU