Sindicatul Liber din Invatamant – filiala Bacau a organizat o sedinta publica cu toti factorii de decizie in care s-a discutat problema finantarii complementare in sistemul de educatie. La intalnire au participat directori de scoli, contabili sefi si secretari, care au purtat un dialog direct cu reprezentantii Inspectoratului Scolar, ai Consiliului Local si Consiliului Judetean, ai Directiei Finantelor Publice si Prefecturii.
Pentru a clarifica problemele de finantare in scoli, Sindicatul Liber din Invatamant Bacau a organizat, in sala mare a Colegiului National Pedagogic "Stefan cel Mare", o intalnire de lucru ce a avut ca scop alocarea sumelor necesare de catre factorii de raspundere privind finantarea complementara si suplimentara in unitatile de invatamant din Bacau. Asta pentru ca, prin noile prevederi legale stabilite in Legea Educatiei, banii care ajung in conturile scolilor provin acum de pe trei cai: de la Bugetul de stat prin Ministerul Educatiei si implicit prin Inspectoratul Scolar, de la Directia Finantelor Publice, prin bugetele locale, din cote defaclate de TVA si de la Consiliul Judetean, prin cote defalcate din impozitele pe venit. Intalnirea de lucru a fost cu atat mai utila cu cat inca nu au aparut normele de aplicare si metodologiile suplimentare pentru toate aceste noutati legislative. "Suntem in momentul in care se stabilesc bugetele pe anul calendaristic viitor. Astfel de intalniri sunt desfasurate tocmai pentru a stabili exact ce trebuie facut, cum trebuie sa ne organizam pentru a respecta legea si pentru a nu fi in imposibilitatea de a plati tot ce inseamna cheltuieli intr-o scoala. Deja au aparut anumite disfunctionalitati in ceea ce inseamna decontarea navetei profesorilor, in unele cazuri chiar am actionat in judecata primariile locale, dar toate aceste lucruri pot fi rezolvate daca se discuta cu toti factorii de decizie. Tocmai de aceea am considerat ca este necesar sa organizam astfel de intalniri de lucru, in special pe tot ce inseamna finantare suplimentara si complementara", a precizat Iulian Oprisan – vicepresedinte SLI Bacau. Este vorba despre cheltuieli cu naveta cadrelor didactice, cu examinarea medicala obligatorie periodica, cu asigurarile de sanatate si securitate in munca pentru personalul nedidactic, dar si alte cheltuieli suplimentare (cu investitiile, reparatiile, bursele elevilor, organizare de activitati extrascolare etc).
Contracte de management
La intalnire au participat directori de gradinite, scoli, licee si colegii, secretari si contabili sefi. Dialogul a fost unul constructiv mai ales ca din partea autoritatilor locale au fost prezenti pe langa o parte dintre consilierii locali si judeteni, conducerea Inspectoratului Scolar (Florin Lazar, inspector scolar general, Cristian Cuciac – inspector scolar general adjunct si Gheorghe Iorga – inspector scolar teritorial), subprefectul Bacaului – Gelu Dascalu, administratorul public al municipiului Bacau – Leonard Padureanu si vicepresedintele Consiliului Judetean – Dumitru Braneanu. Discutia a avut loc in contextul in care in aceste zile se lucreaza la proiectia bugetului pentru anul calendaristic 2012. Asta cu atat mai mult cu cat tot din anul fiscal viitor intra in vigoare si finantarea scolilor in functie de costurile standard per elev. Conform Legii Educatiei nr.1/2011, pentru finantarea de baza si finantarea complementara trebuie incheiate in prealabil si contracte de management intre directorul unitatii de invatamant si primarul localitatii in care scoala functioneaza, respectiv cu presedintele Consiliului Judetean, in cazul scolilor speciale. Astfel de dezbateri publice vor continua.
Roxana Neagu
"Sunt foarte utile aceste intalniri pentru a vedea cu totii exact unde ne situam, ce avem de facut, care sunt raporturile intre autoritatile locale, autoritatile judetene si Inspectoratul Scolar asupra a tot ce inseamna administrarea scolilor. Asteptam normele metodologice pentru a stabili exact care sunt atributiile fiecarei institutii in parte." "Chiar daca trecem printr-o perioada de reforma, chiar daca apar anumite deficiente, in mod cert toate problemele au rezolvari. Noi va stam la dispozitie in tot ce inseamna aplicarea legii, relatia cu Inspectoratul Scolar. Va doresc succes si apreciez acest gen de manifestare." "Nu avem toate raspunsurile acum, pentru ca nu au aparut inca normele si costurile standard, pe care trebuie sa se bazeze bugetele pe anul viitor. Oricum, acum vorbim de o sedinta de lucru, pentru ca nu avem toate datele necesare. Oricum, noi nu putem aproba bugete pana nu vedem publicata in Monitorul Oficial, Legea bugetului de stat."
Dumitru Braneanu, vicepresedinte CJ Bacau
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.