Dacă decesul a survenit la domiciliu, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să chemați ambulanța la locul în care se află persoana decedată. Decesul va fi constatat de către medicul de familie sau de medicul legist al firmelor de servicii funerare. În weekend, precum și în perioada sărbătorilor legale decesul poate fi constatat și de către medicii Serviciului de Ambulanță, prin întocmirea Certificatului Medical Constatator al Decesului (CMCD).
Acesta se întocmește după 24 de ore (minim 12 ore în funcție de diagnostic) de la producerea decesului și se eliberează în baza actului de identitate al defunctului. Certificatul de deces se eliberează la Starea Civilă din cadrul Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor (SPCLEP) sau la primăria de domiciliu.
Pentru eliberarea certificatului de deces aveți nevoie de certificatul medical constatator al decesului, certificatul de naștere și de căsătorie, după caz, actul de identitate al persoanei decedate (care va fi reținut la Starea Civilă), copie după actul de identitate al persoanei care declară decesul, dovada eliberată de poliție sau de Parchet (Procuratură) din care să rezulte că una dintre aceste autorități a fost sesizată cu privire la deces (dacă decesul a avut loc într-un mod violent sau din cauza unui accident sau sinucidere). Odată cu eliberarea Certificatului de Deces se eliberează adeverința de înhumare sau de incinerare într-un singur exemplar.
„Dacă oricine poate declara decesul unei persoane, doar familia poate ridica certificatul de deces în baza documentelor justificative. Ne confruntăm adesea cu situații în care rude ale persoanei decedate vin la noi și declară decesul. Legal, doar rudele de gradul I pot ridica certificatul de deces, iar dacă acestea nu mai sunt trecem la următorii aparținători. Dacă vreți, ca exemplu, la obținerea certificatului de deces apelăm la gradul de rudenie ca în cazul moștenitorilor”, declară Aura Epure, ofițer de stare civilă