Monopolul pe știrile false

Peste Ocean s-a pornit o dezbatere teribilă legată de situația așa-numitelor „fake news”, știrile false vânturate prin intermediul rețelelor de socializare, capabile să influențeze deciziile alegătorilor. Noi cunoaștem problema, pentru că ne-am confruntat de ceva vreme cu acest aspect al libertății de expresie.

Nu numai în politică, amintiți-vă că există o sumedenie de știri false despre efectele dezastruoase ale vaccinurilor sau despre tot felul de leacuri minune împotriva cancerului. Rezultatul a fost o scădere dramatică a ratei de vaccinare a copiilor și reapariția deceselor cauzate de boli considerate eradicate.



Revenind la subiect, este interesant că deranjul s-a produs în SUA doar după rezultatul alegerilor prezidențiale. Pentru că trebuia găsită urgent o explicație la pierderea alegerilor de către Hillary Clinton. Ceea ce ne aduce la o altă parte a problemei, semnalată de Le Monde Diplomatique într-un articol numit „Les chauffards du bobard” care s-ar traduce prin „vitezomanii știrilor false”: „De la înfrângerea lui Hillary Clinton în alegerile prezidențiale, șefimea presei din New York, Londra sau Paris, a descoperit un adevăr înfricoșător: mass-media minte. Nu ei, desigur: ceilalți”.

Și autorul articolului începe să înșiruie o lungă listă de fonfleuri jurnalistice prezentate de presa mainstream ca subiecte reale, bine documentate, începând cu falsele morminte de la Timișoara, din 1989, soldații irakieni care ucideau nou-născuții kuweitieni, în 1990, falsul plan sârbesc de lichidare a kosovarilor din 1999 sau articolele cu mărturii false despre armele irakiene de distrugere în masă din 2003.

„Acum monopolul lor de influență se sfarmă iar ei tună și fulgeră: greii dezinformării sunt indignați că vitezomanii știrilor false (les chauffards du bobard) le conduc cititorii fără permis”, concluzionează articolul.