Zeci de poduri au fost distruse de inundatii. Unele au fost luate cu totul de ape, altele de abia se mai tin intr-un pilon. Iesirea apelor din matca a ras de pe fata pamantului sute de locuinte si a distrus tot atatea vieti omenesti. Responsabilii dezastrului au fost gasiti ca fiind mafia araba si taranul care a furat un copac. Cat despre lipsa lucrarilor periodice de intretinere a podurilor, aluviunile ce s-au depus treptat in adancul apei, lipsa unor reparatii de anvergura, nimeni nu a pomenit un cuvant. Autoritatile nici macar nu-si mai aduc aminte de cand nu au mai fost demarate lucrari de reparatii ale podurilor.
Inainte de potop
Expertiza efectuata, in urma cu cateva luni, de catre Inspectoratul Teritorial in Constructii Bacau a scos la iveala un adevar jalnic. 21 de poduri situate pe drumurile nationale ce tranziteaza judetul Bacau aveau durata normala de functionare expirata. Cu grinzile marginale rupte, armaturile corodate, digurile grav deteriorate, gabioanele cu rol de protectiei complet rasturnate, trotuarele peticite, podurile s-au transformat intr-un pericol public. La toate acestea se adauga faptul ca apararea in caz de inundatii a fost complet distrusa de viituri. Deci, eminentul dezastru era cunoscut de catre autoritati…. Problemele cele mai acute se intalnesc la podurile din Onesti si Holt. De asemenea, in aceeasi situatie se afla si la alte doua poduri aflate pe DN 11, in Poiana Sarata, la kilometrii 90+450 si 93+704, patru poduri de pe DN 12A, in Targu-Ocna la kilometrii 102+198, 105+371, respectiv in Targu-Trotus la kilometrii 71+592 si 111+719 si pe DN 12B in Slanic -Moldova la kilometrii 5+858 si 11+554. Aceste poduri au fost supuse spre expertizare si reparatii, dar din lipsa de fonduri nu s-a inceput efectuarea lor…
aNu stiu de cat timp nu s-au mai facut reparatii la poduri”
Situatia a fost adusa la cunostinta Serviciului Drumuri Nationale Bacau. Din lipsa de fonduri, singurele lucrari demarate au fost doar pe hartie si vizau proiectarea lucrarilor de reconsolidare. A venit potopul, apele au lasat in urma poduri rupte sau grav avariate, sute de locuinte inundate si tot atatea vieti omenesti distruse. Un total de 10 poduri din Onesti, Moinesti, Ghimes, Agas, Comanesti, Targu-Ocna, Cornatel, Racova si Holt au fost grav afectate de viituri. Apararile malurilor si a albiilor au fost complet distruse. Aceste probleme se adauga celor deja existente si cresc pericolul de prabusire a acestora. Din cauza faptului ca debitul apelor a ramas destul de crescut, expertiza constructiilor nu a fost finalizata. Podurile au fost proiectate in urma cu peste 50 de ani si nu au mai fost supuse lucrarilor de reparatii de o perioada necunoscuta de timp. „Nu stiu de cati ani la podurile din judetul Bacau nu au mai fost facute lucrari de reparatii, a declarat Sorinel Leahu, director al Serviciului Drumuri Nationale Bacau. Sunt poduri vechi de 100 de ani, iar eu sunt la conducerea Sectiei din 1996 si nu stiu de cat timp nu au mai fost modernizate podurile. Sunt cateva la care s-a mai lucrat. Dar exact de cat timp nu s-au mai facut reparatii nu stiu. Dar, in schimb la podul de la Holt am facut proiectarea si astept banii. Nici nu am primit fonduri pentru a demara lucrari de anvengura la poduri”. Acum, noile fenomene meteorogice se completeaza perfect cu lipsa lucrarilor periodice de intretinere si calibrare a albiilor si de refacere a inaltimilor digurilor. In decursul timpului aluviunile depuse in adancul raurilor au dus la diminuarea adancimii raurilor si, in mod normal, la inudarea terenurilor din apropiere.
De la degradari minore la ruperea pilonilor
Situatia este de-a dreptrul tragica pe drumurile judetene. Aici au fost afectate un numar de 35 de poduri, dintre care 7 luate cu totul de ape. Podul de la Zemes aa fost odata”, la fel ca alte sase poduri metalice din Agas si Darmanesti. Podurile din Helegiu si Livezi, construite din beton armat au fost adeposedate” de pilonii de sustinere. Asaul inregistreaza un numar record de poduri distruse: 19. La fel sunt localitati precum Asau, Balcani, Bucium si Stefan cel Mare. Un alt pod din Zemes zace izolat in apa, din cauza ca rampele de acces au fost luate de ape. Malul stang al podului de la Tescani a fost rupt in proportie de suta la suta si este inpracticabil. aAm facut expertize la podurile de pe drumurile judetene si la unele s-au constatat degradari minore, dar cand a venit viitura a luat pana si pilonii de rezistenta a constructiei, a declarat Petru Patrichi, inspector de specialitate in cadrul Serviciului Public de Drumuri Judetene Bacau. Din lipsa de fonduri, nu s-au mai facut interventii de anvengura la poduri de ani de zile, dar nu stiu exact de cati ani”. aUrmeaza sa se faca din nou expertize ale podurilor afectate de inundatii, a declarat Gheorge Fesan, inspector general adjunct al Inspectoratului Teritorial in Constructii Bacau. Realizarea proiectelor va fi urmarita de inspectorii nostri. Din cauza faptului ca podurile au fost proiectate cu zeci de ani in urma, ele nu mai coincid noilor cerinte si urmeaza ca podurile sa fie proiectate pentru debite mult mai mari decat cele prevazute pana acum”.Scris de Iulia CUCU