Sa ne amintim. Pe 16 august 2015, ora 23.00, s-a tras cortina peste ultimul spectacol al primei editii a Theaterstock-International Arts Festival, eveniment care a tinut capul de afis timp de 16 zile, in Bacau, apreciat de artistii invitati, regizori, critici de arta si de marea majoritate a bacauanilor drept „un eveniment de exceptie al artelor spectacolului, cel mai mare festival de acest gen din Moldova”.
Costurile totale nu se cunosc inca, bugetul alocat de Consiliul Local a fost de 1,8 milioane de lei, 1,4 milioane de lei provenind de la sponsori.
Desfasurat in perioada 1-16 august, Festivalul a avut opt sectiuni, la care au participat peste 1600 de artisti, 60 de trupe din 15 tari, care au sustinut 20 de spectacole mari de strada, peste 15 concerte de rock, fado, flamenco, patru spectacole de teatru-dans, numeroase spectacole de teatru, in care protagonisti au fost actori de la teatre din Bucuresti, Cluj Napoca, Timisoara, Craiova, Tulcea, Buzau, Târgoviste, Constanta etc., cât si din tari ca Italia, Belgia, Germania, Cehia, Franta, Rusia, Anglia, Israel, Republica Moldova, Olanda, Portugalia. Bacauanii au avut posibilitatea sa vada pe viu mari actori, dar si tineri aflati in plina afirmare, cum ar fi Ion Caramitru, Anca Sigartau, Maia Morgenstern, Aurelian Temisan, Radu Gheorghe, Monica Davidescu, Ovidiu Lipan Tandarica, Tudor Chirila, Firuta Apetrei, Eliza Noemi Judeu, Ileana Stana Ionescu, Magda Catone, Claudiu Bleont, Mihai Bisericanu si multi altii, care au evoluat, cu sali pline, la Teatrul de Vara, Teatrul Municipal, Centrul de Expozitii, Centrul de Cultura “George Apostu”, in cluburi si cafenele din unele cartiere ale orasului.
Un festival cât o vara fierbinte
Managerul proiectului a fost desemnata Anca Sigartau, director al Teatrului “Bacovia”, care declara inainte de startul manifestarilor: “Aflat la prima editie, festivalul îsi propune sa devina un spatiu al întâlnirii artistice si al exprimarii libere. Un spatiu care valorizeaza calitatea si reuneste zona teatrala de stat, cu segmentul independent si initiativa privata, cu arta stradala si muzica. Este un festival orientat catre public, pe care ni-l dorim în numar cât mai mare si pe care cu siguranta îl vom avea alaturi.”
Sa mai adaugam cuvintele de apreciere unanima asupra calitatii si amplorii festivalului, rostite de actori si manageri ai unor teatre din tara: “Eu nu m-as incumeta sa fac asa ceva, de aceea apreciez curajul si profesionalismul organizatorilor. Exceptional.” (Maia Morgenstern), “Este de apreciat efortul financiar al administratiei locale, al organizatorilor de a aduce in Bacau teatre de prestigiu din tara si din afara, dar mai ales de a da coerenta unui asemenea festival” (Ion Caramitru).
Bacauanii nu s-au lasat mai prejos si au comentat aproape zilnic pe bloguri si diferite site-uri calitatea unor spectacole si prestatia actorilor. Au fost si destui participanti care si-au manifestat dezacordul fata de sumele cheltuite, perioada de desfasurare, cât si locurile unde au fost planificate unele spectacole.
N-a fost sa mai fie!
Motivele si-au avut izvorul inca din timpul desfasurarii primei editii, spectacole anulate, trupe care nu au fost platite, refuzul directorului Anca Sigartau de a comunica presei, opiniei publice, modul in care au fost cheltuite anumite sume, totul culminând cu actionarea in instanta a Teatrului, de catre unii artisti si formatii muzicale, de societati si organizatii care au prestat diferite servicii in festival. Tavalugul a pornit si este greu de oprit. La presiunea opiniei publice, DNA se autosesizeaza si deschide un dosar in rem, iar Curtea de Conturi promite un control.
Lucrurile se precipita, pe adresa “Municipalului” sunt deja mai multe hotarâri ale instantei de executare silita, Anca Sigartau isi da demisia din functia de manager (aprilie 2016), aproape concomitent cu o hotarâre a Tribunalului Bacau care anuleaza rezultatele concursului, prin care Sigartau câstigase postul de director. La Primarie se instaleaza, in urma alegerilor, o noua formula de conducere. Impas total. In media locala apar tot mai des voci care reclama organizarea editiei a II-a a Theaterstock.
Somat sa-si exprime opinia cu privire la organizarea sau nu a editiei a II-a a Theaterstock, primarul Cosmin Necula declara, pe 30 iunie 2016: „De la inceput vreau sa precizez ca nu sunt si nu am fost impotriva organizarii si in 2016 a Festivalului Theaterstock, insa nu in orice conditii. Ne dorim sa organizam acest eveniment, dar in conditii de legalitate, normalitate si moralitate, astfel ca asupra orasului, respectiv a Primariei si a Teatrului, a altor entitati care au contribuit sau vor contribui la desfasuarea lui, sa nu planeze suspiciuni si neincredere. In final am concluzionat ca nu exista buget pentru asa ceva, nu exista fila bugetara. Eu trebuie sa respect legea, orice incercare de a iesi din cadrul legal inseamna infractiune”, declara primarul Necula.
In memoriam sau La revedere?
Curios este ca, in aceeasi zi, primarul, impreuna cu sefii unor departamente, a avut o intâlnire cu Anca Sigartau, Dragos Pandele (“Eminenta cenusie” a Festivalului) si reprezentanta Asociatiei “Muze Colorate” (coorganizator al primei editii), unde s-au discutat problemele de fond ale unei noi eventuale editii a festivalului. In ce calitate au solicitat intrevederea, in numele cui, a ramas un mister. Negocierile au esuat, festivalul ramâne amintire.
“Ramânem deschisi oricarei alte solutii, insa pâna ce institutiile abilitate nu fac lumina la ce s-a intâmplat anul trecut, nu putem demara alte cheltuieli la acest capitol”, mai declara Cosmin Necula. N-a mai fost nicio solutie. Bacauanii, iubitori de teatru si muzica, de distractie, inclusiv cei veniti in vacanta, de peste mari si tari, care au petrecut si s-au delectat, anul trecut, cu arta de buna calitate pâna noaptea târziu, au trebuit sa-si umple vara cu altceva.
Pacat ca o initiativa generoasa, aplaudata inca din start, a sfârsit lamentabil, presarata cu flori uscate si miros penal. In acelasi timp, optimistii afirma ca un an ragaz, de analize si decantari, poate fi de bun augur, suficient pentru a elimina zgura depusa in aceste luni pe canalele de decizie si comunicare.
Teatrul Bacovia este notificat cu titluri de executare silita in valoare de 1.064.884 de lei si mai sunt litigii cu alte trupe neplatite, unul in valoare de 51.000 de lei, iar altul de 43.500 de lei, deoarece Teatrul, prin fostul manager Anca Sigartau, a depasit, fara aprobarea CL, bugetul alocat. Intre timp, Teatrul a denuntat si rezultatul Actului de mediere dintre Anca Sigartau si Asociatia “Muze Colorate”, prin care institutia teatrala se obliga sa achite o suma restanta de peste 130.000 de euro.