În urma cu trei ani, Agentia de Cadastru si Ministerul Dezvoltarii îsi anuntau intentia de a cadastra întreaga tara cu fonduri europene. Astfel, urma ca fiecare palma de pamânt sa fie masurata si sa se gaseasca proprietarul ei. Dupa trei ani de amânari, fondurile s-au deblocat in sfârsit si se poate trece la treaba. Unele unitati administrative au inceput deja realizarea cadastrului cu bani proprii, dar procedura este destul de greoaie, din lipsa banilor.
Potrivit unui raspuns remis redactiei noastre, „Bacau, Moinesti si Slanic Moldova au demarat cu fonduri proprii cadastrul sistematic. In municipiul Bacau au fost receptionate opt sectoare cadastrale, cu 5.295 de imobile. La restul inca se lucreaza”, a declarat Ion Joita, directorul Oficiului de Cadastru (OCPI) Bacau.
In Moinesti s-au receptionat 11 sectoare cadastrale si patru sectoare in Slanic Moldova.
Vestea buna, nu doar pentru aceste trei unitati, ci si pentru restul localitatilor din judet este ca saptamâna trecuta, Guvernul a adoptat hotarârea prin care toate unitatile administrativ-teritoriale vor primi fonduri pentru a realiza cadastrul.
„Fiecare primarie va primi 30.000 de euro pentru aceasta activitate. Vor avea prioritate terenurile aflate in extravilan, dar in cazul in care nu exista, banii se pot folosi pentru cadastrare in intravilan. Din aceasta suma se pot inscrie 2250 de imobile (potrivit definitiei imobil inseamna si cladiri si terenuri cu unul sau mai multi proprietari n.r.), adica suma cheltuita va fi de circa 60 de lei de imobil, ceea ce este suficient”, apreciaza Ion Joita.
Daca pâna acum, lucrarea trebuia facuta pe unitate administrativa, legea permite, ca element de noutate, cadastrarea la nivel de sector. Banii vor ajunge de la nivel central la OCPI Bacau, dupa care, pe baza unui contract de finantare vor fi livrati in bugetele primariilor, iar acestea, la rândul lor, vor incheia contracte de prestari servicii cu specialistii care trebuie sa execute lucrarile efective in teren.
O veste buna
Inregistrarea cadastrala, cea pe care intentioneaza sa o faca statul, prin Agentia de Cadastru, nu va implica nici un fel de costuri pentru proprietari. Practic, se va realiza planul cadastral, se vor deschide cartile funciare pentru fiecare proprietate, toate imobilele vor fi inregistrate in sistem si se vor elibera certificatele pentru inscrierea in cartea funciara a posesorilor ca proprietari si, dupa caz, a dezbaterilor succesorale.
„Rolul primariilor va fi foarte important. Acestea trebuie sa puna la dispozitie o lista a proprietarilor de tarla, si sa informeze oamenii care sa se prezinte la teren in momentul in care se fac masuratori. Dupa ce se fac masuratorile, datele se publica la sediile primariilor, exista un termen de contestatie de 30 de zile in care proprietarii pot avea obiectii, daca nu exista, se poate trece la deschiderea cartilor funciare”, a mai spus seful OCPI. Unul dintre motivele pentru care Guvernul a urgentat implementarea cadastrului este ca absorbtia fondurilor europene pâna in 2020 va fi mai accelerata, in special in domeniul agriculturii.
Bugetul alocat acestui program, care se va derula pâna in 2023, este in 2016 de 90 milioane de euro.
Doua tipuri de cadastru în municipiul Bacau
Potrivit reprezentantilor Primariei Bacau, municipiul Bacau are în acest moment doua tipuri de lucrari cadastrale. Prima a început în 1998 si este vorba de cadastrul imobiliar edilitar, fara a avea o situatie clara si a proprietarilor.
Gradul de realizare a acestuia este de 90 la suta si a constituit baza pentru demararea, în 2013, a cadastrului sistematic, care include toti pasii, de la identificarea proprietatilor, pâna la înmânarea cartilor funciare proprietarilor, lucrari executate de specialisti de la firma Topcadex din Bucuresti. „Realizarea acestui cadastru este o lucrare foarte ampla, care implica multi pasi”, explica Alexandru Geliman, arhitectul sef al municipiului Bacau.
Sunt cadastrate pâna la acest moment casele de la Narcisa pâna în cartierul CFR. Aceste lucrari s-au realizat în 2013 si 2014, iar anul trecut nu s-au mai alocat fonduri. În acest an, bugetul alocat acestui domeniu este de 300.000 de lei si va ajunge doar pentru a suporta costurile emiterii cartilor funciare oamenilor ale caror case si proprietati au fost masurate.
Desi municipiul nu are un cadastru sistematic, municipalitatea a contractat în 2009 societatea Arcadis TGH Iasi, pentru a realiza Planul Urbanistic General, contra sumei de 710 mii lei. Asta, dupa ce timp de doi ani, Bacaul a functionat cu un PUG expirat (2010-2012). Ulterior, s-a descoperit ca PUG-ul are numeroase erori, adica înregistrari gresite a anumitor proprietati în categorii de folosinta, ceea ce a condus la corectarea lui, cel mai recent, în primavara acestui an.
„Pentru proprietari, procedura este gratuita. Primariile vor primi in cont banii, iar pe baza unor contracte de prestari servicii vor selecta specialisti care sa lucreze.”
Ion Joita, director Oficiul de Cadastru Bacau
„Pentru o lucrare, de obicei percepem un tarif de 500-600 de lei. Asadar, suma pe care o da statul este mica, daca gândim individual, pe o singura lucrare. Daca un inginer prinde un contract pe o primarie, atunci se poate spune ca merita. Dar, si volumul de munca este mare, pentru ca presupune masuratori in teren”, a declarat C.I., inginer topograf.