27 noiembrie 2024

Conflict deschis la Secuieni intre cetateni si Primarie

Desi platesc pentru transportul gunoiului, satenii trebuie sa-l care cu spatele.

Locuitorii satelor judetului Bacau, cu mic cu mare, sunt obligati, sub sanctiunea unor norme europene (!), imbratisate de statul român prin Tratatul de aderare, sa se alinieze la regulile de civilizatie si de protectia mediului. Exact ca in mediul urban, fiecare cetatean, cu domiciliul in localitatile rurale, trebuie sa achite o taxa de salubrizare, pentru colectare de resturi menajere. Unitatile Administrativ Teritoriale, membre ADIS (Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Salubrizare), au stabilit, impreuna cu societatea Romprest (societatea care a câstigat licitatia privind colectarea si transportul gunoiului menajer din localitatile rurale ale Bacaului), numarul de containere si amplasarea lor in teritoriu, graficul de ridicare, cât si taxa pe gospodarii si numarul de persoane. De aici au pornit si nemultumirile unui numar mare de cetateni, care reclama, printre altele, faptul ca sunt obligati sa achite taxa de salubrizare si pentru membri din familie care sunt plecati in strainatate sau in alte localitati din tara. De asemenea, se mai mai reclama ca nu sunt cai de acces pentru masini, iar oamenilor li se recomanda sa care resturile menajere sute de metri in spate pâna la containere.
 



O asemenea reclamatie am primit de la Ioana Ghidu, din satul Valeni, comuna Secuieni. O poveste si o situatie destul de complicata. Familia Ghidu a parasit orasul si, acum 17 ani, si-a intemeiat o gospodarie in localitatea Valeni, la capatul satului, intr-o vale, cu toate aprobarile necesare. Accesul in gospodarie se face extrem de greu, pe o ulita ingusta, apoi pe o portiune de vreo 300 de metri, pe o cale pentru carute si animale, plina de gropi, santuri mocirloase, balti, astfel ca, practic, nu poate intra nicio masina. Pentru a ajunge acasa, copiii, dar si rudele familiei Ghidu, lasa masinile in drumul judetean spre Rosiori, dupa care, pe o scurtatura, cu bagajele in spate, coboara (urca) o panta, pe o alta carare, lasata de proprietarul unui teren din apropiere.

Familia s-a marit, au acum patru copii mari, doua fete si doi baieti, unii s-au casatorit, au, la rândul lor, copii. Vremurile n-au fost prielnice, astfel ca toti copiii, ginerii, nurorile si nepotii au plecat in strainatate, in Italia si Germania. In Registrul agricol, in 2014, erau 11 persoane la acea adresa, acum mai sunt doar sotii Ioana si Gheorghe Ghidu. Taxa pe salubritate a fost in 2015 de 20 de lei/an de persoana.

Ioana Ghidu afirma ca a prezentat la Primarie acte, dovezi, cum ca in casa mai locuiesc doar doua persoane, insa i s-a comunicat ca are de plata o taxa de 100 de lei. „Asta inseamna ca au calculat pentru cinci persoane, neoperând in Registrul Agricol modificarile la zi. La solicitarea mea, in scris, nu am primit raspuns nici pâna acum, nici nu au venit sa vada care este situatia reala. In aceste conditii, n-am achitat taxa de salubrizare pe 2015. Un alt motiv invocat de mine este si faptul ca nu mi-au ridicat resturile menajere niciodata, masina de colectare nu poate intra practic pâna la casa noastra. La obiectiile noastre, primarul si viceprimarul ne-au spus sa ducem cu spatele resturile menajere, pe deal, sau prin mocirla care zic ei ca este drum, pâna la sosea. Primarul mi-a spus ca nu a fost de acord Consiliul Local sa-mi scada persoanele plecate, asa am ramas cu restante”, declara Ioana Ghidu. In 2015, familia achita doar impozitul pe casa si teren, iar, in 2016, când a vrut sa plateasca impozitul pe cladire si pe teren, a fost refuzata, primaria conditionând plata acesteia de achitarea taxei pe salubrizare pe 2015 si pe luna ianuarie 2016, decizie considerata ilegala de Ioana Ghidu.

„Ce treaba are una cu alta, inseamna ca nu le trebuie bani. Am depus acte ca nu mai am copiii la mine, i le-am dat primarului, de ce nu ii scade ? E adevarat, cu unul dintre fii, plecat si el din tara, nu mai tin legatura, nici nu mai stiu pe unde este, ca nu m-a mai sunat de mult. Ce pot sa fac? Bine, am inteles, suntem trei persoane, dar nu cinci.”
Ioana Ghidu, locuitoare in Valeni


Doar cu elicopterul…

Am strabatut cele doua asa-zise cai de acces pe jos, insotit de Ioana Ghidu. Este imposibil sa intre vreo masina, abia reusesti sa te strecori, incaltat cu cizme, cale de 300 de metri, pâna la sosea, iar varianta cu scoaterea gunoiului in spate, pe deal, ca de pubela nici nu poate fi vorba, mi se pare o bataie de joc fata de o femeie in vârsta, pe deasupra si bolnava, iar in aceasta perioada si sotul este plecat in Italia. Edilii comunei, consilierii, nu au facut un minim efort sa se deplaseze pâna la Valeni, sa constate care este situatia familiei Ghidu si apoi sa ia o decizie.

„Ma tot ameninta viceprimarul David cu Uniunea Europeana. Uniunea in sus, Uniunea in jos, ea stabileste, ea hotaraste! Stie UE unde locuiesc, pe unde merg, daca am drum, daca nu am, daca vine masina sa-mi ridice gunoiul? Spune Europa sa car gunoiul cu spatele, pe deal sau prin mocirla pâna la masina sau container? Nu cred. Si daca ar fi sa predau gunoiul, masina trebuie sa vina la poarta, asa cum se duce la ceilalti cetateni, nu sa-l car eu cu spatele. Eu stiu ca inainte de a cere, fie ea UE sau Primarie, mai intâi trebuie sa asiguri conditii. Or, eu nu am conditii. Când am cerut sa faca ceva cu drumul, mi-au spus sa aduc eu 20 de basculante de pietris”, mai declara Ioana Ghidu.

Epopeea continua

De la 1 ianuarie 2016, a intrat in vigoare noul Cod Fiscal, tot de la inceputul anului, taxa pe salubritate s-a majorat. Consiliul Local (CL) Secuieni a stabilit 3,76 lei/persoana/luna, ceea ce inseamna ca, pe an, a ajuns la 45 de lei pe fiecare persoana, mai mult decât dublu fata de 2015.
La Secuieni, primarul Corneliu Huiban era ocupat cu un control de la Directia de Sanatate Publica, ce verifica calitatea apei potabile de la fântânile din comuna, insa printre picaturi, pe hol, ne-a spus ca stie situatia familiei Ghidu, cunoaste ca a depus la primarie niste acte prin care dovedea ca nu sunt decât doua persoane, insa CL nu a aprobat scaderea lor de la plata taxei de salubritate.

„Voi supune analizei Consiliului Local cererea familiei Ghidu, insa trebuie sa depuna iar documente de justificare cu numarul real de persoane din casa”, ne spune grabit primarul, dupa care ma expediaza, pentru mai multe detalii, la Registrul Agricol si la sectorul financiar. Nimic despre calea de acces, nimic despre constatarea la fata locului.

Noul Cod Fiscal a schimbat prioritatile

Prin amabilitatea casierului Primariei Secuieni aflam ca, in baza noului Cod Fiscal (Legea 207/2015, cap. VII) stingerea creantelor se face intr-o alta ordine, fata de anii anteriori, in functie de vechimea lor. „Nu este vorba de nicio conditionare, pur si simplu, prin lege, s-a stabilit ordinea prioritatilor la plata, intâi amenzile, apoi creantele cele mai vechi. Cum familia Ghidu nu a achitat taxa pe salubrizare din 2015, nici pe luna ianuarie 2016, normal ca, legal, trebuie sa o achite, cu prioritate, in 2016, dupa care ii incasam si celelalte taxe.

Asa spune legea, iar eu sunt obligat sa o respect. Cât despre cuantumul ei, trebuie sa vorbiti cu alte persoane din primarie”, ne-a precizat Gheorghita Cârlan, casierul primariei. Mergem si la Registrul Agricol. In 2014, isi aveau domiciliul in Valeni, la casa familiei Ghidu, 11 persoane (Ioana Ghidu afirma ca noua membri ai familiei sunt plecati din 2012). Dupa ce a depus certificate cu noile domicilii ale copiilor din Italia, Brasov sau Germania, in 2015, in Registru sunt trecute cinci persoane.

De aceea, Ioana Ghidu are de plata, pe 2015, suma de 100 sau 120 de lei taxa de salubritate. „Tot ce a prezentat familia Ghidu, noi am operat in Registru. Daca mai aduce si altele vom opera si pentru celelalte trei persoane aflate, si acum, cu domiciliul in Valeni, la adresa de care vorbiti. Acum, in Registru figureaza Ghidu Gheorghe si Ghidu Ioana (sot-sotie), Ghidu Gheorghita – fiu, Ghidu Petronela – fiica si Pralea Dan Paul, in total cinci persoane, situatie prezentata Consiliului Local, dupa care s-a calculat taxa”, ne explica si Doina Rapaila, agent agricol.

Prefectura raspunde la reclamatie, Primaria nu a avut timp

Cum primarul comunei a incuiat biroul si a plecat (imi place sa cred ca a avut o problema importanta, nu doar faptul ca mai aveam destule intrebari sa-i adresez), ne intoarcem la Valeni, la familia Ghidu. „Cum este posibil, eu i-am dat primarului toate documentele cerute, inclusiv pentru Petronela si Pralea Dan Paul, ca nu sunt in tara. De ce nu au operat? Nu vor, ei dicteaza din Primarie, nu vin pâna aici sa vada, sa vorbim, sa intrebe vecinii.

Vin doar la alegeri. Nu mi-au raspuns legal la reclamatia mea. De ce? De la Prefectura am primit, ca am reclamat si acolo situatia mea”, spune furioasa doamna Ghidu.
In termen legal, Prefectura precizeaza in raspunsul trimis, atât petentei cât si Primariei: „Nu consideram corecta perceperea taxelor de salubrizare si pentru copiii aflati la lucru in strainatate sau cu domiciliul in alte localitati, dupa cum descrie petenta. De aceea avem rugamintea sa verificati situatia la fata locului si sa luati masuri in consecinta. Avem de asemenea rugamintea sa trimiteti raspunsul reclamantei si institutiei Prefectului.” (extras din raspunsul Prefecturii).

Ioana Ghidu
Ioana Ghidu

Scurt, clar si la obiect: mergeti, domnilor la fata locului, sa vedeti cu proprii ochi, nu dupa „ochi frumosi” sau dupa diferite simpatii sau antipatii. „Eu o sa merg pâna in pânzele albe, la Guvern, la presedinte. Ma ameninta cu Uniunea Europeana, voi scrie si eu la UE, sa vad daca asa se guverneaza o tara, se conduce o comuna. Vedeti ce-i in Secuieni! Nu au fost in stare sa-mi raspunda la reclamatie, aici nu este lege? (Este, poarta numarul 544, accesul liber la informatii – s.m.) De ce nu o respecta? Prefectura cum a putut? Vai de capul nostru cu o asemenea conducere”, ne declara Ioana Ghidu.

Pe ruta ADIS – UAT – ROMPREST – CETATENI se „circula” greu

Am dorit sa aflam si pozitia societatii care presteaza serviciul de colectare si transport a deseurilor menajere din comuna, respectiv ROMPREST, care a câstigat licitatia organizata de ADIS si a incheiat contract cu 65 la suta din Unitatile Administrativ Teritoriale, pentru colectare si transport a gunoiului menajer din gospodarii.

RZV_7603

„Am monitorizat, si la Secuieni, impreuna cu primaria, numarul de gospodarii, le-am dotat cu pubele, insa nici pâna acum, din iunie 2015, nu am reusit sa le distribuim pe toate. Tot prin contract se stipuleaza ca, in zonele greu accesibile, cum sunt si la Secuieni, avem obligatia sa amplasam, la o cale de acces, containere de 1,1 mc, unde oamenii pot depozita gunoiul. In aceasta localitate sunt noua asemenea containere, nu stiu acum daca este si in zona unde locuieste familia de care vorbiti. Nu cunosc in detaliu problemele fiecarei gospodarii, aceasta este problema Primariei. Noi am facut tot ce este posibil pentru a ne respecta contractul. Lucram foarte greu cu unele UAT-uri. Indiferent de argumente, toate gospodariile sunt producatoare de resturi menajere, care trebuie colectate. Cert este ca noi trimitem o masina pe traseu, zeci de kilometri si se intoarce aproape goala, cu 200-300 de kilograme de deseuri”, ne-a declarat Mihai Dan Asmarandei, manager de contract al Romprest Bacau.

In final, familia Ghidu este hotarâta sa faca toate demersurile pentru a demonstra ca dreptatea este de partea ei, mergând pâna la a actiona in instanta Primaria Secuieni, pentru trei “infractiuni”: 1. Nerecunoasterea faptului ca in gospodarie locuiesc doar doua persoane. 2. Conditionarea achitarii impozitului pe cladire si teren de achitarea taxei pe salubrizare. 3. Refuzul de a constata imposibilitatea de a i se ridica gunoiul de la domiciliu.



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -
Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014