– spune Dragos Benea, presedintele Consiliului Judetean Bacau.
Despre investitii
S-a schimbat inca o data legea electorala. Presedintele Consiliului Judetean nu va mai fi ales direct, ci dintre consilieri. Veti mai candida la functia de consilier judetean?
Intrebarea are un anumit dichis. Raspunsul depinde de trei proiecte: Centura Bacaului, Aeroportul si Radioterapia. As vrea ca aceste proiecte sa fie finalizate. Radioterapia as vrea s-o finalizez, Aeroportul, la fel, si Centura as vrea sa o inaugurez pentru ca e un proiect pe care l-am resuscitat. Sunt trei proiecte carora le-am dedicat mult timp, sunt proiecte care conteaza pentru dezvoltarea municipiului si judetului si deciza mea, de a candida sau nu, are legatura directa cu finalizarea acestor obiective. Ele sunt, in acest moment, incepute intr-un fel sau altul. Inteleg si gradul de asteptare al bacauanilor vizavi de aceste proiecte ca este unul foarte mare, iar increderea este foarte mica raportat la cine face afirmatii despre aceste proiecte. In cunostinta de cauza spun ca, peste un an, pe vremea aceasta, si Radioterapia si Aeroportul vor fi finalizate, iar Centura va fi serios avansata.
Cât despre modalitatea de alegere, eu cred ca jocurile inca nu sunt facute, nu exclud ca se va ajunge la doua tururi de scrutin la primar, iar la CJ faptul ca se revine la metoda din 2004 are si aspecte pozitive si negative. Pozitive: presedintele nemaifiind ales uninominal, nu mai poate fi numit „baron”, dar i se scade din autoritate. Sigur, cred ca vor fi alianta politice transparente si nu tradari peste noapte in interiorul partidului sau in alianta.
„Sa nu confundam proiectele judetului cu cele ale CJ”
Avand in vedere ca marea parte a dosarelor instrumentate in ultima vreme sunt vechi de cel putin cinci ani, asistam la o destructurare a clasei politice? E un atac doar asupra unor anumiti politicieni?
Nu, eu cred ca este un rezultat al modificarilor din Codul Penal. E o schimbare de paradigma. Nu cred ca e o operatiune organizata de destructurare a clasei politice, ci este efectul schimbarilor legislative, al legislatiei stufoase in materie de achizitii publice si a unei lipse de decenta a clasei politice. Nu sunt de partea celor care spun ca e blocata tara din cauza anchetelor. In principiu, nu ar trebui sa te temi daca nu ai facut nimic neortodox. De când sunt la CJ nu am fugit de semnatura, am semnat toate documentele, nu am apelat la un administrator public sau la un vicepresedinte ca sa nu semnez eu. Viteza de implementare a proiectelor in CJ nu a scazut de la 1 ianuarie 2014 din cauza anchetelor, ci a fost influentata de constructori neseriosi, care nu au capacitatea sa-si duca lucrarile la capat, de contestatii de cele mai multe ori nefondate. Nici o solutie data pe achizitii publice la CJ nu a fost infirmata de Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor sau de instanta. Viteza de implementare a proiectelor nu a avut de suferit din cauza procurorilor si e un merit si al salariatilor CJ, care poate isi dubleaza atentia la unele documente care, mai demult, li se pareau mai usor de semnat. Si au fost hârtii solicitate numai de DNA, ci si de Curtea de Conturi sau alte institutii.
Acum sa nu confundam proiectele judetului cu cele ale Consiliului Judetean. Eu nu sunt presedintele judetului Bacau, sunt presedintele CJ. Sunt responsabil pentru proiectele Consiliului, pentru neimplinirile Consiliului, pot fi facut responsabil direct sau indirect de proiectele celorlalte administratii locale, dar aici, desigur, fiecare comporta discutia lui. De când sunt presedinte al CJ cred ca am colaborat cu peste 120 de primari si 10 prefecti. De exemplu: vad ca judetul Bacau are o rata a somajului de aproape sapte la suta, mai mare decât media pe tara. Desigur, si eu pot influenta intr-o mica masura somajul din judet, dar nu-l pot influenta decisiv. Obiectivul crearii locurilor de munca nu apartine doar Consiliului Judetean sau presedintelui acestuia iar functia de presedinte al judetului nu exista. Se fac fel de fel de statistici, vorbea primarul Bacaului de investitii de sute de milioane de euro. Eu pot sa atrag doar acele fonduri unde CJ este eligibil. Numai ca raportarile care se fac la nivelul judetului includ si implinirile sau neimplinirile unei primarii de municipiu, oras sau comuna. Nu exista proiect european sau axa de finantare europeana unde noi sa fi fost eligibili si sa nu fi aplicat si absorbit fonduri, de la proiecte pentru dezvoltarea resurselor umane pâna la Ambulatoriu, Observatorul Astronomic sau altceva.
Care e capitala României: Bruxelles sau Washington?
Sunt prea mic ca sa dau un raspuns la o asemenea intrebare. Dar sunt convins ca SUA nu si-au pierdut statutul de jandarm mondial. Si asta nu are o conotatie negativa. Dar nu am informatiile necesare sa dau un raspuns.
De ce se teme PSD sa aplice masuri de stânga?
N-as spune ca se teme sa fie perceput ca partid de stanga, ci ca a incercat sa atraga si alt electorat decât cel traditional. Si asta s-a intâmplat si in mandatul domnului Nastase, si sub cel al lui Victor Ponta. N-as spune ca au semnalizat stânga si au facut dreapta, ci ca au facut cu ochiul la dreapta. Si dintr-un interes electoral dar si constienti ca, pentru a genera masuri sociale, e nevoie de dezvoltare economica. Dar PSD nu a evitat sa ia masuri de stânga atunci când acestea au fost necesare.
Se discuta mult despre Aeroportul Bacau in comparatie cu cel de la Iasi si chiar cel de la Suceava. Unde ne situam in aceasta privinta?
Din punct de vedere al conditiilor de la Plecare si Sosire, Aeroportul Bacau este sub Iasi si Suceava. Din punct de vedere al traficului, din 2009 si pâna azi, Bacaul are plus 500.000 de pasageri fata de Iasi iar fata de Suceava plus 1,8 milioane de pasageri. Un rol important l-a avut si faptul ca Blue Air si-a fixat aici o baza de operatiuni. Numarul pasagerilor a fost influentat si de o politica echilibrata a tarifelor aeroportului in raport cu operatorii economici. Minusurile de la Primirea pasagerilor le vom rezolva. Suntem in plina implementare a proiectului de modernizare. Aeroportul Bacau este singurul care are documentatie depusa la Comisia Europeana, pentru ajutorul de stat. Aeroporturile care depasesc un trafic de 200.000 de pasageri si care solicita investitii, de la bugetul de stat sau din fonduri europene, au nevoie de un asemenea aviz. Au fost declansate controale la aeroporturile Timisoara, Târgu Mures sI Cluj de catre Comisia Europeana pe aceasta tema, a ajutorului de stat. Atunci câns s-a lansat programul POS Transport in 2007, aeroporturile nu erau prinse la finantare, abia din 2010 au intrat la finantare europena iar noi eram sub contractul de concesionare si nu puteam aplica. Acum suntem pe Programul Operational Infrastructura Mare, suntem printre aeroporturile care aplica pentru fondurile europene. Sunt convins ca pâna la finele anului 2016, va fi realizata parcarea, un nou terminal si un nou turn. Conditiile de acces se vor schimba radical si sper sa pastram acelasi trend al pasagerilor.
Autostrada, vesnica problema
Ce se intampla cu autostrazile? Nu exista, dupa atâtia ani, nici una in Moldova. Mai mult, au fost o multime de proiecte si nici unul nu s-a concretizat…
Pâna in 2014 nici nu cred ca existau fonduri pentru o autostrada Moldova – Transilvania. Eu am ridicat aceasta problema si in forurile politice ale PSD si in prezenta premierului Ponta. Regiunea de Nord Est e cea mai saraca regiune a Europei, cea mai populata la nivelul României, are cel mai mare grad de absorbtie pe POR din toata Moldova. Daca vrem sa scadem indicatorii la somaj, pentru ca avem cel mai ridicat somaj din toate regiunile, daca vrem sa schimbam indicatorii de saracie, singurul obiectiv care poate aduce dezvoltare din punctul meu de vedere este autostrada. Si nu poate fi decat cu Vestul: fie cu Clujul, fie cu Brasovul. Solicitarea noastra a fost ca Moldova sa fie legata intr-un fel sau altul cu zona de Vest. Noi am sutinut proiectul Bacau – Brasov care costa aproximativ doua miliarde de euro, Iasul tot avanseaza varianta Iasi -Târgu Mures de vreo zece miliarde de euro. In 2006, la Iasi s-au intâlnit politicienii si tot au avansat acest proiect. E foarte bine, dar stiau ca nu sunt surse de finantare pentru ca este un proiect foarte scump si care traverseaza Cheile Bicazului, ceea ce ridica si costurile si pune si probleme de mediu. Sunt investitii care au stat cu lunile in zona de Vest pentru fel de fel de ursi si broaste testoase care aveau habitatul in zona autostrazii. Mi-e greu sa cred ca nu vor fi asemenea probleme si in Rezervatia Hasmas – Cheile Bicazului. De asta consider si acum ca daca se avanseaza Iasi – Târgu Mures, este o varianta nerealista si nu va fi realizata nici in 2020. Cea mai eficienta economic este Bacau – Brasov. E si o problema la nivel de regiune si la nivel politic in PSD: cei de la Bacau vor sustine Bacaul, iar cei de la Iasi vor sustine Iasul. Bucurestiul a profitat intotdeauna de asta, dar e o problema care nu e numai la PSD, ci si la ceilalti. Cred ca problema autostrazii trebuie rezolvata. Masterplanul pe transport inca nu a fost aprobat prin hotarâre de guvern, a fost revizuit la cererea Comisiei Europene si ar mai fi timp. Daca va ramâne varianta cu zece milioane este clar ca nu se va face.
Cred ca este o vina si a politicienilor din Moldova, dar si Bucurestiul a profitat cinic de aceasta competitie a orgoliilor. Din fericire pentru noi, cei de la Bacau, noi sustinem varianta cea mai ieftina.
Amici si inamici
Cum e relatia dintre PSD si PNL? Ati avut certuri, impacari, despartiri, o relatie nabadaioasa. Care este viitorul?
Am trait pe viu relatia PSD – PNL, am fost si pe pozitii adverse, am fost si in alianta. Nu poate fi totul rezumat in cinci cuvinte, dar daca e s-o iau pe cicluri electorale, perioada 2004 – 2008 a fost una cu PNL la guvernare si extrem de agresiv in relatia cu PSD, atât la nivel local, cât si central. O agresivitate imprimata cert de primarul – presedinte PNL de la vremea respectiva, Romeo Stavarache, o agresivitate dusa dincolo de limite. In intervalul 2008 – 2012, PSD nu a avut relatii cu liberalii care au colaborat cu PDL pâna târziu.
Din 2004 pâna in 2015, PSD a avut o pozitie deschisa dialogului cu PNL. Orice solicitare a venit din partea Primariei de asociere cu CJ a fost finalizata pozitiv. In sens invers, nu a existat asa ceva, intoteauna au fost solutionari negative. Biblioteca Judeteana este impartita azi in doua pentru ca Primaria a revendicat in instanta obiectivul si noi daca nu faceam acel pas inapoi, riscam sa nu mai finalizam proiectul cu Banca Mondiala. Terenul de la Spitalul Municipal a fost dat de CJ. Cand am solicitat sa utilizam statia de epurare de la Spitalul Municipal si pentru Spitalul Judetean, am primit un raspuns extrem de alambicat, dar negativ. Astazi tot ansamblul de la Spitalul Judetean este in modernizare, a ramas o singura pata neagra, acest santier fara sfârsit de la Spitalul Municipal. Nu contest investitia, dar nu pot sa nu constat ca e un santier continuu, care are numai efecte negative pentru Bacau. Alt exemplu, ca sa vedeti ce inseamna pierdere de timp, chiar si dezvoltare economica: Consiliul Judetean a eliberat un certificat de atestare a dreptului de proprietate pentru Transport Public. Primaria Bacau – primarul Stavarache si viceprimarul, de la acea vreme, Luchian – au atacat acel certificat de atestare, si-au retras acest demers, dupa care au atacat iar. Au trecut sase-sapte ani ca sa constatam ca au facut-o degeaba, ca au pierdut procesul, dar in acest timp juristi de la CJ au batut drumul pâna la Sibiu, in loc sa se ocupe de alte probleme, s-a blocat sI investitia acolo. E un exemplu extrem de concludent despre modul in care a inteles Primaria sa se raporteze la CJ. Din partea PNL, daca e sa caracterizez relatia cu PSD din 2004, a fost una intre cameleon si scorpion. Când era de bon ton sa acuze PSD, o facea fara problema, cum s-a intâmplat in campania din 2008. Când avea nevoie de PSD, se facea solicitare de asociere pentru Spitalul Municipal sau pentru Centrul de Afaceri.
Radioterapia este un exemplu in care ne-am asociat si nu am reusit sa facem nimic. Când am rupt acea asociere dintre Consiliul Judetean si Consiliul local, am fost mustrati de liderul de grup al PNL din Consiliul Judetean. Am rupt asocierea, am depus proiectul, lucrarile au inceput deja. Vorbim de un obiectiv care va salva vietile bacauanilor. E un exemplu in care PSD a demonstrat ca stie ce are de facut, a vrut sa colaboreze cu PNL si, când a vazut ca lucrurile stagneaza, a rupt intelegerea dar proiectul nu a fost compromis. Sa nu uitam ca PD s-a comportat in toata aceasta perioada ca o anexa a PNL fara a-si lega de istoria acestui partid un proiect pentru municipiu sau pentru judet. PD – indiferent ca l-a condus Nistor, Olaru – nu si-a legat numele de nici un proiect semnificativ pentru judetul Bacau. In Consiliul local PSD a avut curajul si initiativa fara precedent de a-si retrage consilierii; cred ca asta e o dovada nu de lasitate, ci de decuplare de un consiliu haotic si lipsit de orice perspectiva. Ca dovada ca nu numai ca e un gest fara precedent, dar e si prima data in istoria Consiliului local Bacau când intr-o luna din an nu s-a facut o sedinta ordinara – in noiembrie. Acest consiliu este un teatru de razboi al gruparilor din PNL si felicit organizatia municipala PSD ca a avut taria sa se retraga in iunie 2015 din acesta.
Ca fost ziarist, cum vedeti presa de azi?
In primul rand cred ca mass-media clasica pe care o stim de acum 10-20 de ani a pierdut teren, ca peste tot in lume, in fata mediului online. Mai putin teren decât in alte parti, dar a pierdut. Evident ca in interiorul presei clasice s-au selectat si cernut valorile. Cea mai perena institutie de presa este tot Desteptarea. Si Realitatea TV, chiar daca nu a plecat din 1990, dar functioneaza continuu. Si asta spune totul. Cât despre raporturile dintre lumea politica si presa, eu cred ca dialogul este mult mai principial, ne-am maturizat cu totii. Cred ca politicienii au invatat sa nu mai fie suparati si sa sune imediat pentru un articol, pentru orice abordare mai critica si cred ca mass-media promoveaza si acele proiecte care nu fac trafic sau nu vând ziarul. Presa din România a suferit un proces de tabloidizare, ceea ce nu se poate spune despre presa din Bacau, care este orice numai tabloida, nu. Desi la un moment dat disparusera anchetele – intre 2005 si 2011– acest gen a reaparut. Si e bine ca s-a intâmplat. Cam astea ar fi comparatiile.
Planuri de viitor. Unde va vedeti la anul?
Vreau sa fiu cat se poate de realist. Nu fac parte din aceia care spun ca si-au sacrificat familia, tineretea si viata pentru functia publica. Le reamintesc tuturor ca nu ne obliga nimeni, nu ne pune nimeni pistolul la cap sa ne depunem candidatura si nici sa ne batem in campanie. Si peste un an si peste 15 vreau sa ma regasesc in primul rând lânga familie, lânga fetita mea, sa-mi dedic cât mai mult timp educatiei ei. Din punct de vedere politic, nu sunt ipocrit si accept ca nu vreau sa ma decuplez de ceea ce inseamna fenomen politic in judetul Bacau. Daca asta inseamna Parlament sau administratie locala, am raspuns la inceput. Sunt atasat de niste proiecte. Sunt trei proiecte – Centura, Radioterapia, Aeroportul – de implementarea carora nu vreau sa fiu strain. Totusi, nu e nici o problema daca nu voi mai fi in politica. Politica nu este unica mea pasiune si nici nu vreau sa ies cu picioarele inainte din politica.
11 decembrie 2015