Noutati legislative si modificari fiscale in 2011
Anul 2011 a venit cu modificari ample ale Codului fiscal. Agentia Nationala de Administrare Fiscala a impus si anumite masuri financiare, urmare a aparitiei unor noi ordonante de Guvern. Evidentele contabile au fost date peste cap, intreaga suflare economica a fost bulversata. 2011 ramane anul schimbarilor fiscale.
Legislatia in domeniul economic a fost schimbata radical in acest an. ANAF a adus noi modificari pe mai multe domenii de reglementare privind impozitul pe profit, impozitul pe venit, impozitul pe veniturile nerezidentilor, contributiile sociale obligatorii si taxa pe valoare adaugata (TVA). Nouati sunt si pe Codul de procedura fiscala. Directia Generala a Finantelor Publice (DGFP) a organziat permanent intalniri de informare cu agentii economici pentru a aduce in prim plan lamuririle necesare.
Impozitul pe profit
Astfel, din anul fiscal 2011, impozitul pe profit datorat se declara si se plateste potrivit prevederilor aplicabile pana la 31 decembrie 2011, respectiv:
– contribuabilii din domeniul bancar efectueaza regularizarea impozitului pe profit pana la 25 aprilie 2012
– contribuabilii, altii decat societatile bancare, platesc pentru ultimul trimestru o suma egala cu impozitul calculat si evidentiat pentru trimestrul III al aceluiasi an fiscal, urmand ca plata finala a impozitului pe profit pentru anul fiscal sa se faca pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit, respectiv 25 aprilie 2012.
– contribuabilii care definitiveaza pana la 25 februarie 2012 inchiderea exercitiului financiar anterior, depun declaratia anuala de impozit pe profit si platesc impozitul pe profit aferent anului fiscal incheiat, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator.
Declararea impozitului pe profit
In ceea ce priveste depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit, contribuabilii sunt nevoiti sa respecte aceasta obligatie pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator. "Modificarile vizeaza perfectionarea sistemului de plata al acestui impozit. Sunt si exceptii de la aceasta regula, in cazul societatilor comerciale bancare straine, care au sucursale in Romania. Acestea au obligatia de a declara si plati impozitul pe profitul anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial.Tot aici se incadreaza si organizatiile nonprofit care au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit, anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.Tot pana pe 25 februarie a anului urmator trebuie sa depuna declaratia si sa plateasca acest impozit contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor si a plantelor tehnice sau din pomicultura si viticultura", a explicat Mircea Muntean, directorul executiv al DGFP Bacau.
“Profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate în scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. Contribuabilii care, potrivit legii, datoreaza impozit pe profit au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit trimestrial, calculat pe baza profitului contabil al perioadei pentru care se efectueaza plata. Incepand cu anul 2012, acesti contribuabili urmeaza sa aplice sistemul platilor anticipate.”
Zoana Sarghi, Biroul metodologie si asistenta contribuabili – DGFP Bacau
S-a introdus posibilitatea de optiune intre sistemul de declarare/ plata a impozitului pe profit trimestrial si sistemul anual, cu efectuarea de plati anticipate. Optiunea pentru sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit se efectueaza la inceputul anului fiscal si este obligatorie pentru cel putin 2 ani fiscali consecutivi. Iesirea din sistemul anual de declarare/ plata a impozitului se efectueaza la inceputul anului fiscal pentru care se solicita aplicarea sistemului trimestrial. Contribuabilii comunica organelor fiscale teritoriale modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului fiscal respectiv.
Contribuabilii nou-infiintati, cei care inregistreaza pierdere fiscala la sfarsitul anului fiscal precedent, cei care s-au aflat in inactivitate temporara sau au declarat pe propria raspundere ca nu desfasoara activitati la sediul social/sediile secundare, situatii inscrise, potrivit prevederilor legale, in Registrul Comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz, dar si cei care au fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor trebuie sa aplice sistemul de declarare si plata trimestriala a impozitului pe profit. Nu sunt considerati contribuabili nou-infiintati cei care se inregistreaza ca efect al unor operatiuni de reorganizare efectuate potrivit legii.
Plati anticipate
Au fost introduse reguli noi si in ceea ce priveste determinarea platilor anticipate in cazul reorganizarilor (fuziuni, divizari), precum si reglementari privind depunerea declaratiei de impozit pe profit pentru societatile care isi inchid perioada impozabila ca urmare a lichidarii activitatii, astfel:
– contribuabilii care absorb prin fuziune una sau mai multe persoane juridice, incepand cu trimestrul in care operatiunile respective produc efecte, potrivit legii, insumeaza impozitul pe profit datorat de acestia pentru anul precedent cu impozitul pe profit datorat pentru acelasi an de celelalte societati cedente;
– contribuabilii infiintati prin divizarea unei persoane juridice impart impozitul pe profit datorat pentru anul precedent de societatea cedenta proportional cu valoarea activelor si pasivelor transferate.
Impozitul pe venit
La acest capitol, de la 1 octombrie 2011, au intrat o serie de prevederi care semnaleaza ca termenul de 25 a lunii urmatoare pentru care se plateste impozitul pe venituri este exceptat in urmatoarele cazuri (in care plata se poate face trimestrial, daca se si opteaza pentru acest lucru):
– asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice cu exceptia institutiilor publice, care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
– persoane juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati, exclusiv persoane juridice platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
– persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii libere care au personal angajat pe baza de contract individual de munca
"Aici este de retinut si faptul ca in cazul in care nu se doreste sistemul de declarare si plata trimestriala si s-a optat pentru sistemul lunar, pana in cursul lunii ianuarie a anului viitor, pentru anul 2012 – micii contribuabili mentionati anterior raman cu obligatie de declarare si plata lunar", a precizat Mircea Muntean.
Contribuabilii care desfasoara activitate de transport de persoane si de bunuri in regim de taxi si obtin venituri din activitati independente pentru care venitul net a fost determinat in sistem real in anul 2011, in conformitate cu prevederile art. 69 din Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare, au dreptul sa opteze incepand cu anul 2012 pentru determinarea venitului net anual pe baza de norme de venit. Optiunea se exercita prin completarea declaratiei de venit estimat cu informatii privind stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit si depunerea la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul 2011. Fisele fiscale aferente anului 2011 se vor depune pana in ultima zi a lunii februarie 2012.
Contributii sociale obligatorii
Urmare a Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice, presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca in legatura cu procedura de primire, prelucrare si transmitere a formularului 119 – „Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” se depune din aceasta toamna numai in format electronic.
Reguli in cazul angajatorilor sau persoanelor asimilate angajatorului, care isi incep activitatea in cursul anului:
– declararea si plata impozitului si contributiilor se efectueaza lunar;
– cei care estimeaza ca vor indeplini in cursul anului fiscal, conditiile privind numarul mediu de salariati si nivelul de venit total stabilit de lege, dupa caz, aplica de la infiintare, perioada fiscala trimestriala, inclusiv cei care si-au inceput/isi incep activitatea in cursul anului 2011.
Stabilirea numarului mediu de salariati:
– se iau in calcul numai persoanele cu contracte individuale de munca, atat cu norma intreaga, cat si cu timp partial;
– persoanele care au realizat venituri de natura profesionala potrivit art.III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, precum si cele care au realizat venituri asimilate salariilor, nu se iau în calcul la stabilirea numarului mediu de salariati.
Reguli in cazul angajatorilor fara personalitate juridica (PFA, profesii libere, intreprinderi individuale etc.):
– declararea si plata impozitului si a contributiilor sociale se efectueaza trimestrial, indiferent de numarul de salariati si de veniturile realizate in anul anterior sau de data infiintarii acestora;
– cei care nu doresc declararea si plata trimestriala pot opta pentru sistemul lunar, in conditiile mentionate la anterior.
Reguli in cazul incetarii calitatii de asigurat in cursul trimestrului:
– la incetarea calitatii de asigurat in prima luna a trimestrului, declaratia 112 se va depune pana la data de 25 a lunii urmatoare;
– la incetarea calitatii de asigurat in luna a doua din trimestru, se va depune cate o declaratie separata pentru fiecare luna, pana la data de 25 a lunii a 3-a
– pentru ambele situatii, virarea impozitului si a contributiilor se efectueaza trimestrial.
Taxa pe valoare adaugata
Tot din acest an fiscal, 2011, s-a eliminat obligatia de a colecta TVA la expirarea unei perioade de un an, de la data inceperii lucrarilor sau de la ultima decontare, urmand ca TVA-ul sa fie colectat la intocmirea si acceptarea situatiilor de lucrari, pentru serviciile care determina decontari sau plati succesive, cum sunt lucrarile de constructii montaj.
Deconturi pentru sume negative de TVA
Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare prin care se solicita rambursarea unor sume mai mici sau egale cu 10.000 lei sunt considerate, în mod automat, cu risc fiscal mic si se solutioneaza prin emiterea deciziei de rambursare în termen de maxim 5 zile de la data depunerii decontului. Prevederile Ordinului MFP 2017/2011, se aplica incepand cu deconturile cu sume negative de TVA aferente lunii aprilie 2011, precum si deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare aflate in curs de solutionare.
Noutati pe Codul de Procedura Fiscala
– s-a modificat termenul de eliberare a certificatului de înregistrare fiscala de la 15 la 10 zile de la data depunerii declaratiei
– s-a infiintat Registrul contribuabililor inactivi/reactivati
– obligativitatea depunerii electronica a declaratiilor fiscale pe portalul e-Romania (reglementarea se refera la D 112 si la toate declaratiile depuse online de contribuabili mari si mijlocii) care utilizeaza portalul e-Romania.
– s-a modificat ordinea de stingere a obligatiilor fiscale (au prioritate obligatiile principale in ordinea vechimii)
Roxana Neagu
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.