– un raport al Curtii de Conturi a scos la iveala mai multe nereguli in lucrarile gestionate de Primaria Bacau, printre care si in contractul „Construire Spital Municipal Bacau” – se vorbeste de decontarea unor materiale si plati necuvenite ce depasesc 280.000 lei
Primaria Bacau a deschis, in 2013, proces impotriva Curtii de Conturi prin care contesta o parte din raportul facut de institutie dupa auditul financiar din 2011. La sfârsitul lunii mai, Tribunalul a admis partial actiunea primariei si a anulat o parte din constatarile Curtii de Conturi.
Din acest motiv, si Primaria Bacau, si Curtea de Conturi au facut recurs. Una dintre problemele constatate de auditorii financiari se refera la lucrarea „Amenajare strada general Stefan Guse”, mai precis la faptul ca SC PA&Co SRL a cesionat in favoarea SC Dasricom SRL Podu Turcului o parte de valoarea totala a contractului, respectiv obiectivul de investitii al lucrarilor privind „Reteaua de apa strada general Stefan Guse”, iar cesionarul SC Dasricom nu a respectat valoarea devizului-oferta depus de PA&CO, modificându-l nejustificat si marind cheltuielile indirecte de la 3 la suta la 13 la suta in situatiile de lucrari intocmite si decontate de catre cesionar.
„Acelasi aspect s-a constatat si in cazul profitului, in devizul-oferta inaintat de catre PA&CO, valoarea procentului era de 3 la suta, pentru ca Dasricom sa inscrie si sa deconteze in situatiile de lucrari intocmite un procent de 6 la suta. Valoarea cheltuielilor indirecte si a profitului calculat in mod incorect de catre SC Dasricom, respectiv peste valoarea din oferta, a fost estimata de catre auditorii publici externi la suma de 117.239 lei”, se arata in raportul Curtii de Conturi care a dispus recalcularea situatiilor de lucrari si recuperarea sumelor decontate in plus catre Dasricom.
Abateri recunoscute de primarie
Raportul Curtii de Conturi cuprinde mai multe nereguli printre care si la contractul de lucrari “Construire Spital Municipal Bacau”, legate de decontarea unor materiale si plati necuvenite. In intâmpinarea Curtii de Conturi de la Tribunal, se precizeaza ca plata suplimentara efectuata eronat catre SC ICCO Grup SRL Brasov se ridica la 284.073 lei. Interesant este ca, potrivit Curtii de Conturi, „prin insasi actiunea depusa, reclamanta (Primaria Bacau, n.r.) recunoaste abaterea constatata de catre auditorii publici externi (…), contestând si aratând ca estimarea efectuata de auditori nu corespunde cu valoarea intinderii prejudiciului stabilit de catre entitate, deoarece o parte din valoarea acestuia a fost recuperata in timpul controlului, iar o alta parte urmeaza a fi recuperata.
Chiar daca primarul UAT Bacau a recuperat, in timpul controlului sau pâna la emiterea deciziei, prejudiciul estimat de echipa de audit sau daca a stabilit o alta intindere a prejudiciului, prin decizia directorului Camerei de Conturi Bacau, era obligatorie solicitarea reverificarii situatiilor de lucrari in vederea stabilirii valorii reale a acestora pentru obiectivul «Spital Municipal Bacau» de catre consortiul SC ICCO SRL Brasov – SC GADA Healthcare Solution – SC Integrine SRL Bucuresti.”
TVA achitata necuvenit
Echipa de audit a descoperit abateri si in cazul proiectului „Management integrat al deseurilor in municipiul Bacau si comunele invecinate”. „Pentru acest proiect s-a achitat necuvenit partenerului german, pentru facturile intocmite, TVA aferent in procent de 19 la suta (procent TVA pentru Germania), desi, conform prevederilor legale, UAT Bacau avea obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA in România, neavând obligatia sa achite TVA partenerului extern”, sustine Curtea de Conturi. Valoarea TVA achitata necuvenit de UAT Bacau in 2011, partenerului german si, implicit, statului german a fost estimata la suma de 274.816 lei.
„Noi nu avem calitatea de comerciant si, conform legii, nu actionam ca un platitor de TVA, nu intocmim declaratii de TVA si nu calculam TVA. (…) UAT Bacau a primit din partea Ministerului de Finante precizari potrivit carora locul realizarii prestatiei in cadrul contractului il reprezinta locul in care prestatorul este inregistrat din punct de vedere fiscal – Germania si, in consecinta, TVA va fi platita acestuia (prestatorului) care, la rândul sau, isi va indeplini obligatiile fiscale potrivit legislatiei din tara de origine”, sunt apararile Primariei Bacau, in recurs.
In hotarârea data, Tribunalul considera ca, in legatura cu TVA achitata de UAT Bacau partenerului german, locul prestarii serviciilor este reprezentat de sediul beneficiarului, „masurile dispuse de organul de control având la baza o interpretare corecta a legii”. Insa, in privinta lucrarii la strada general Stefan Guse, instanta a fost de parere ca „actele emise de organul de control nu contin elemente suficiente care sa permita verificarea rezultatului inspectiei”. Legat de abaterile la Spitalul Municipal, judecatorul a decis ca prezentarea situatiei de fapt, cât si estimarea valorii prejudiciului nu constituie motive de nulitate a actului de control, masura aplicata vizând reverificarea situatiilor de lucrari si stabilirea exacta a prejudiciului, din acest motiv fiind respinsa cererea de anulare a acestui punct. Dosarul urmeaza sa se judece la Curtea de Apel Bacau. In urma cu o saptamâna, am solicitat date suplimentare de la Primaria Bacau legate de aceste nereguli, dar pâna acum institutia nu a trimis niciun raspuns.