In intervalul 2002 – 2003, societatea de arhitectura Vanel Exim a realizat un studiu pilot privind posibilitatile de dezvoltare urbanistica a zonei centrale a municipiului Bacau. Studiul a fost facut cu bani de la Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si nu a costat nimic Primaria Bacau. Documentul prevedea mai multe solutii arhitecturale pentru realizarea unor pietonale in centrul orasului, precum si pentru construirea unei parcari subterane de mari dimensiuni. Dupa preluarea functiei de primar de catre Romeo Stavarache, studiul a fost aruncat la cosul de gunoi.
Vanel Exim, societatea de arhitectura care proiecteaza Catedrala Mântuirii Neamului din Bucuresti a realizat in urma cu 8 ani un studiu pilot privind optiunile de reconfigurare urbanistica a centrului municipiului Bacau. Proiectul nu a costat nimic municipalitatea bacauana, fiind realizat exclusiv din fondurile Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei (MLPTL). Documentul identifica mai multe solutii privind realizarea unor pietonale in centrul Bacaului, precum si pentru construirea unor parcari subterane si supraterane. In plus, studiul elaborat de societatea bacauana de arhitectura prevedea amenajarea unor ample spatii verzi in zona centrala a municipiului precum si solutii pentru fluidizarea traficului rutier din perimetrul central al orasului. Reprezentantii Vanel Exim sustin ca, desi utilizabil, studiul a fost aruncat la cosul de gunoi de administratia Stavarache care nu a tinut cont de prevederile documentului la realizarea noului Plan Urbanistic General al municipiului Bacau. Mai mult, afirma arhitectii bacauani, studiul realizat respecta normele europene in vigoare in materie de urbanism. „In orice oras civilizat, tendinta este ca zona centrala sa fie redata pietonilor. Peste tot in Europa, exista piete pietonale in care masinile nu au voie sa intre”, a declarat arhitectul Constantin Amâiei, directorul societatii Vanel. El a precizat ca proiectul avansa doua solutii pentru realizarea de pietonale in municipiul Bacau. „In proiect erau doua variante de pietonal: una pe strada Mihai Viteazu, cealalta pe Nicolae Balcescu. Noul PUG al Bacaului trebuia sa ia in considerare acest studiu, dar din pacate arhitectii de la Iasi care-l realizeaza nici macar nu stiau de existenta lui”, a spus arhitectul. Amâiei a mai afirmat ca proiectul elaborat in urma cu 8 ani ramâne valabil si ca administratia locala era obligata sa-l foloseasca la definirea perspectivelor urbanistice ale Bacaului. „Studiul este tehnic. E valabil indiferent de culoarea politica a unuia sau altuia. Partea proasta este ca nu s-a tinut cont deloc de acest proiect”, a conchis arhitectul bacauan.
Sergiu Sechelariu, secretar de stat in MLPTL la data realizarii studiului pilot, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca principala miza a proiectului a fost identificarea unor solutii vizând reamenajarea centrului Bacaului. „A existat un scop si important era ca ceea ce s-a facut nu s-a facut cu banii bacauanilor. Am atras bani de la Bucuresti, iar acest studiu a fost facut cu fonduri de la Ministerul Lucrarilor Publice, nu cu bani din buzunarele bacauanilor. Gradul de utilitate al proiectului era foarte mare. Toata lumea vede acum ca Bacaul se imprumuta in dreapta si-n stânga pentru a putea supravietui. Atunci am adus bani in Bacau, nu i-am scos din Bacau”, a afirmat Sechelariu.
Ce prevedea studiul pilot?
Timp de un an, intre 2002 si 2003, Bacaul a fost prins intr-un proiect guvernamental privind restructurarea centrelor municipiilor de rang I sistematizate intre 1970 si 1990. Studiul pilot realizat de Vanel Exim era valabil pentru toate orasele capitale de judet din zona extracarpatica, acestea fiind sistematizate dupa o reteta urbanistica similara. Documentul contine mai multe variante privind realizarea de pietonale si parcaje in centrul municipiului Bacau. Astfel, studiul avansa drept solutii urbanistice amenajarea de pietonale pe strada Nicolae Balcescu sau Mihai Viteazu, precum si construirea de parcaje subterane in zona Catedralei Ortodoxe sau supraetajate in zona magazinului Luceafarul. Studiul realizat de Vanel Exim evidentia trei variante distincte privind reamenajarea centrului Bacaului si definea, din punct de vedere arhitectural, centrul civic al urbei.
Vanel Exim, proiectantul Catedralei Mântuirii Neamului
Societatea de arhitectura Vanel a câstigat concursul privind proiectarea catedralei „Mântuirea Neamului” din Bucuresti. In competitie s-au inscris 10 firme, din care doar 7 au depus proiecte. Vanel a fost lidera unei asociatii din care au mai facut parte doua firme din Bucuresti: Altfel Construct si Air Control System. Realizarea proiectului a durat aproximativ 5 luni, devizul general al lucrarii fiind de 104 milioane euro inclusiv TVA, din care 87 milioane constituie partea de constructii si montaj. Lacasul de cult va ocupa 5 hectare. Societatea Vanel a mai realizat in municipiul Bacau proiectul catedralei „Inaltarea Domnului”, Universitatea „George Bacovia”, Arena Mall, modernizarea Garii si a Aeroportului, precum si ansamblul rezidential Stefan cel Mare, constând in 5000 de apartamente. Aceeasi societate este autoarea unui ambitios proiect de reconversie urbanistica a peste 40 de hectare pe care a functionat fabrica de hârtie Letea. Odata cu modernizarea sistemului de producere a hârtiei, fabrica si-a restrâns activitatea pe 4,5 hectare, urmând ca restul suprafetei sa fie redat circuitului urban, printr-un proiect imobiliar de dimensiuni apreciabile.
Cum au facut altii?
Centrul municipiului Pitesti a fost reamenajat in urma cu mai multi ani, edilii manifestând o atentie deosebita pentru spatiul verde. Spre deosebire de municipalitatea bacauana, care a ales sa „ingroape” zona centrala a orasului in beton, edilii pitesteni au realizat un proiect spectaculos in care au inclus mai multe fântâni arteziene. Municipiul Pitesti are o populatie de aproximativ 167 de mii de locuitori, similara cu cea a Bacaului.
Si poluat si fara spatii verzi
Municipiul Bacau este unul dintre cele mai poluate din tara. Alaturi de alte 10 orase din tara, Bacaul face parte dintr-un lot al „municipiilor negre” in care nivelul noxelor este cu mult peste limitele admise de legislatia in vigoare. Potrivit unei adrese remise municipalitatii de Agentia pentru Protectia Mediului, Primaria este obligata sa extinda suprafata spatiilor verzi, sa limiteze traficul in zona centrala a orasului si sa redirectioneze traficul greu „pe inelele de centura” (sic!). Lipsa soselei de centura complica si mai mult situatia Bacaului, unde in fiecare zi, aproximativ 10-15.000 de vehicule, in cea mai mare parte a lor camioane si autoutilitare, tranzitatea zona centrala. Numarul autoturismelor din municipiu se ridica la peste 50.000, cifra care – data fiind lipsa acuta a parcarilor – transforma viata pietonilor intr-un adevarat calvar. Lipsa spatiilor verzi contribuie la gradul mare de poluare. Cerintele Uniunii Europene stabilesc 26 mp de spatiu verde pe cap de locuitor, insa in Bacau un locuitor dispune in medie de aproximativ 18 mp. Pâna in 2010 municipiul trebuie sa gaseasca solutii pentru a ajunge la cel putin 20 mp/ cap de locuitor.
Lucian Bogdanel