8 noiembrie 2024

Celebra masina „11” a schimbat prefixul \ 30 de ani de la prima hartie de ziar produsa in Bacau

Fabrica Letea a imbr&#227cat straie de s&#227rb&#227toare. Inima societ&#227tii, celebra masin&#227 &#822211″, a implinit nici mai mult nici mai putin decat 30 de ani de la punerea ei in functiune, moment in care Bac&#227ul a devenit punct de referint&#227 pe piata produc&#227torilor de hartie de ziar.

Intr-o atmosfer&#227 destins&#227, fosti si actuali angajati, precum si reprezentanti ai conducerii au s&#227rb&#227torit implinirea celor 30 de ani de cand la Bac&#227u a iesit de pe tamburii masinii 11 primul metru de hartie de ziar din Romania. &#8222Este un moment unic. Imi aduc aminte de ziua in care a fost pus&#227 in functiune masina 11. Parc&#227 a fost ieri. Toat&#227 lumea care a pus um&#227rul la montarea si punerea ei in functiune era mandr&#227 de realizarea demn&#227 de invidiat a societ&#227tii. Am devenit unul dintre cei care nu pot uita acele momente speciale pentru noi toti. Era lucrul cel mai de pret cu care aveam ocazia s&#227 muncesc. Veneam la fabric&#227 doar ca s&#227 pot fi cat mai aproape de masin&#227. De la ea am si iesit la pensie, dar as reveni in orice moment&#8221, a declarat unul dintre veteranii care au avut privilegiul de a lucra in slujba masinii 11. Toti cei prezenti la eveniment au avut cuvinte de laud&#227 fat&#227 de cei care au pus in functionare masin&#227ria produc&#227toare de hartie de ziar. Asta in timp ce masina 11 isi vedea cuminte de treab&#227, producand in flux continuu hartia pe care scribii din presa romaneasc&#227 si cea international&#227 s&#227 aib&#227 posibilitatea s&#227-si desf&#227soare activitatea. Emotiile manifest&#227rii si-au pus amprenta, la un moment dat, si pe instalatiile masinii, invitatii tr&#227ind pe viu inc&#227 o dat&#227 sentimentul provocat de ruperea colii de hartie in timpul procesului de fabricare. &#8222Asta face parte din munca celor care se ocup&#227 de functionarea masinii 11. Cand se rupe coala toat&#227 lumea trebuie s&#227 fie foarte rapid&#227 pentru a nu da peste cap intreg procesul. Este un moment delicat care trebuie gestionat foarte bine in asa fel incat pierderile s&#227 nu fie foarte mari. Toti cei care au trecut pe la masina 11 stiu foarte bine asta&#8221, a precizat Martin Fartade, lider de sindicat la Letea, dar in acelasi timp unul dintre cei care au fost p&#227rtasi la momentul punerii in functiune a masinii. Slujba de sfintire a implinit o zi special&#227 pentru fostii angajati ai societ&#227tii, singurul produc&#227tor de hartie de ziar din Romania si cel mai mare produc&#227tor din Europa de sud-est. De altfel, toti cei care au lucrat la Masina 11 au primit diplome de onoare din partea actualei conduceri, al&#227turi de o fotografie sugestiv&#227 care s&#227 reflecte intocmai evenimentul.



Letea-marc&#227 de prestigiu

Pe 17 ianuarie 1881, lua fiint&#227 prima fabric&#227 de hartie din Romania, pentru ca in 1948 Letea s&#227 devin&#227 societate national&#227. Intre 1948 si 1990 Letea s-a numit succesiv Intreprinderea de Hartie si Celuloz&#227 &#8222Steaua Rosie&#8221 si Combinatul de Celuloz&#227 si Hartie Letea. In 1990 societatea a fost reorganizat&#227 si astfel a luat fiint&#227 SC Letea SA. In mai 2003, societatea a fost scoas&#227 la vanzare, dup&#227 o alt&#227 tentativ&#227 nereusit&#227, ea fiind achizitionat&#227 de fostul primar al municipiului Dumitru Sechelariu. De atunci si pan&#227 acum Letea a cunoscut schimb&#227ri majore, toate in bine, fiind modernizate sectiile deja existente. &#8222De cand societatea a fost achizitionat&#227 de actualul patron situatia s-a schimbat. A fost infiintat&#227 o nou&#227 tipografie, a fost m&#227rit&#227 capacitatea de colectare a maculaturii folosite in fluxurile tehnologice din fabric&#227 si au fost modernizate toate instalatiile existente. In acest fel Letea poate concura de la egal la egal cu orice mare produc&#227tor de hartie din lume. Patronatul se gandeste deja la infiintarea unei noi sectii de colectare si preparare a maculaturii folosite la producerea hartiei de ziar&#8221, a precizat Martin Fartade.

&#8222Letea este viata mea de cinci ani. Poate, lipsit de modestie, sunt omul care a dat viat&#227 acestei societ&#227ti. Au fost perioade grele pentru Letea, momente in care fr&#227mant&#227rile interne erau la ordinea zilei. Totusi, prin unitate, angajatii au reusit s&#227 dep&#227seasc&#227 orice obstacol indiferent de cine era patronul. Pentru mine, pentru oras, pentru Romania sper ca Letea s&#227 aib&#227 o viat&#227 cat mai lung&#227, chiar dac&#227 voi mai fi eu patron sau va fi altcineva. Ast&#227zi (n.r. – ieri) declar pentru prima dat&#227 c&#227 in dou&#227 luni Letea va fi privatizat&#227 in totalitate, iar actionar in proportie de 99 % va fi Selena SRL. Sunt mandru c&#227 am reusit s&#227 termin&#227m procesul de privatizare cu AVAS intr-un timp relativ scurt. Desi initial aveam la dispozitie 5 ani, am reusit s&#227 definitiv&#227m acest proces in doi ani si jum&#227tate&#8221 – Dumitru Sechelariu, proprietarul Letea.

&#822230 de ani de la pornire inseamn&#227 30 de ani de munc&#227 intens&#227 a oamenilor din fabrica Letea. De fabrica Letea sunt legate multe in istoria industrial&#227 a orasului Bac&#227u, in istoria firmei Letea, a patentului Letea si a m&#227rcii Letea. Evenimentul de ast&#227zi si masina 11 reprezint&#227 o continuare in viitorul fabricii si in viitorul unei p&#227rti din industria orasului Bac&#227u. Noi sper&#227m ca, prin programul de modernizare si restructurare pe care patronul il are in vedere, fabrica s&#227 aib&#227 un viitor in care oamenii care lucreaz&#227 aici s&#227 aib&#227 de munc&#227 inc&#227 30, 90 sau 100 de ani, de aici incolo&#8221 – Manea Avramescu, director general Letea.

&#8222Masina 11 reprezint&#227 pentru mine un utilaj care mi-a asigurat mie si familiei mea existanta din 1976 si pan&#227 in present. Aici am inv&#227tat meserie si am c&#227utat s&#227 implementez si altor tineri taina acestei meserii. Din 1998, de cand am devenit lider de sindicat, nu am pierdut contactul cu aceast&#227 masin&#227 si nu exist&#227 s&#227 treac&#227 trei zile f&#227r&#227 s&#227 trec pe la ea. Foarte mult&#227 lume s-a perindat, dar putini sunt care au rezistat de la pornire si pan&#227 acum&#8221 – Martin Fartade, lider de sindicat Letea.

Scris de Ovidiu Drug




Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

spot_img
spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul

Alte titluri

spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014