Priceperea tãranilor romani a fost si va mereu apreciatã de toatã lumea. Din mainile iscusite ale tãranului au iesit adevãrate capodopere. Strãinii care ne-au vizitat tara au fost, poate, cei mai interesati de a afla cat mai mult despre arta de a face mancarea sã fie mai gustoasã. O veste bunã vine dispre Europa unitã: aderarea la Uniunea Europeanã nu va insemna neapãrat numai obligatii din partea noastrã, ci si anumite privilegii. Astfel, de la anul, organizatiile profesionale/interprofesionale (inclusiv cele din agriculturã) vor putea primi, prin diverse rpograme, finatare europeanã pentru promovarea produselor pe piata comunitarã, dar si in afara acesteia. Practic, beneficiarul poate primi finantare de panã la 50 la sutã, diferenta fiind completatã de organizatiile profesionale din statul membru (organizatia care propune programul trebuie sã finanteze cel putin 20% din costul total al programului). Finantarea se deruleazã pe o perioadã de unu la trei ani cel mult. Activitãtile finantate prin astfel de programe sunt cele de publicitate prin care se evidentiazã competitivitatea produselor din UE. Sunt urmãrite aspecte ce tin de calitate, igienã, sigurantã alimentarã, nutritie, etichetare, bunãstarea animalelor si producerea acestora in concordantã cu protectia mediului. Totodatã, sunt finantate campaniile de informare privind sistemul pentru recunoasterea si protectia denumirilor de origine protejate, indicatii geografice protejate, caracteristici traditionale garantate ale produselor agricole si produselor alimentare, precum si actiuni de informare privind produsele ecologice. Benficiazã de finantare prin aceste programe actiunile de informare privind sistemele de calitate si etichetare din Uniunea Europeanã sau cele privind sistemul comunitar al vinurilor de calitate produse in regiuni specifice. Interesant este cã in aceste rpograme pot fi incluse atat construirea de standuri pentru participarea la targuri, actiuni la puncte de vanzare, workshopuri, realizarea de materiale in formã electronicã, cat si promovarea in lanturi de supermarketuri, restaurante.
Din doi in doi ani, o comisie va intocmi lista cu produsele care pot beneficia de programe de promovare. Dintre produsele sustinute prin aceste programe se numãrã fructele si legumele proaspete si procesate, vinurile de calitate, laptele si produsele lactate, carnea proaspatã, refrigeratã sau congelatã, mierea si produsele apicole, plantele vii si produsele din horticulturã ornamentalã, dar si produsele ecologice.
La final aminitim faptul cã, in anii trecuti, extrem de putine organizatii au avut sansa de a arãta Occidentului o parte din produsele agricole obtinute din priceperea tãranului roman. Printre acestea retinem participarea a 30 de tãrani din judetele Bacãu (localitatea Brusturoasa), Suceava, Brasov, Constanta si Tulcea la Terra Madre – World Meeting of Food Communities, o intalnire anualã a comunitãtilor produselor traditionale.
Scris de Florentin Radu