1 noiembrie 2024

Bani comunitari pentru promovarea produselor agricole

Priceperea t&#227ranilor romani a fost si va mereu apreciat&#227 de toat&#227 lumea. Din mainile iscusite ale t&#227ranului au iesit adev&#227rate capodopere. Str&#227inii care ne-au vizitat tara au fost, poate, cei mai interesati de a afla cat mai mult despre arta de a face mancarea s&#227 fie mai gustoas&#227. O veste bun&#227 vine dispre Europa unit&#227: aderarea la Uniunea European&#227 nu va insemna neap&#227rat numai obligatii din partea noastr&#227, ci si anumite privilegii. Astfel, de la anul, organizatiile profesionale/interprofesionale (inclusiv cele din agricultur&#227) vor putea primi, prin diverse rpograme, finatare european&#227 pentru promovarea produselor pe piata comunitar&#227, dar si in afara acesteia. Practic, beneficiarul poate primi finantare de pan&#227 la 50 la sut&#227, diferenta fiind completat&#227 de organizatiile profesionale din statul membru (organizatia care propune programul trebuie s&#227 finanteze cel putin 20% din costul total al programului). Finantarea se deruleaz&#227 pe o perioad&#227 de unu la trei ani cel mult. Activit&#227tile finantate prin astfel de programe sunt cele de publicitate prin care se evidentiaz&#227 competitivitatea produselor din UE. Sunt urm&#227rite aspecte ce tin de calitate, igien&#227, sigurant&#227 alimentar&#227, nutritie, etichetare, bun&#227starea animalelor si producerea acestora in concordant&#227 cu protectia mediului. Totodat&#227, sunt finantate campaniile de informare privind sistemul pentru recunoasterea si protectia denumirilor de origine protejate, indicatii geografice protejate, caracteristici traditionale garantate ale produselor agricole si produselor alimentare, precum si actiuni de informare privind produsele ecologice. Benficiaz&#227 de finantare prin aceste programe actiunile de informare privind sistemele de calitate si etichetare din Uniunea European&#227 sau cele privind sistemul comunitar al vinurilor de calitate produse in regiuni specifice. Interesant este c&#227 in aceste rpograme pot fi incluse atat construirea de standuri pentru participarea la targuri, actiuni la puncte de vanzare, workshopuri, realizarea de materiale in form&#227 electronic&#227, cat si promovarea in lanturi de supermarketuri, restaurante.

Din doi in doi ani, o comisie va intocmi lista cu produsele care pot beneficia de programe de promovare. Dintre produsele sustinute prin aceste programe se num&#227r&#227 fructele si legumele proaspete si procesate, vinurile de calitate, laptele si produsele lactate, carnea proaspat&#227, refrigerat&#227 sau congelat&#227, mierea si produsele apicole, plantele vii si produsele din horticultur&#227 ornamental&#227, dar si produsele ecologice.



La final aminitim faptul c&#227, in anii trecuti, extrem de putine organizatii au avut sansa de a ar&#227ta Occidentului o parte din produsele agricole obtinute din priceperea t&#227ranului roman. Printre acestea retinem participarea a 30 de t&#227rani din judetele Bac&#227u (localitatea Brusturoasa), Suceava, Brasov, Constanta si Tulcea la Terra Madre – World Meeting of Food Communities, o intalnire anual&#227 a comunit&#227tilor produselor traditionale.

Scris de Florentin Radu




Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

spot_img
- Advertisement -spot_img

Ultimele știri

spot_img
Comandat de AUR Bacău, CMF 11240014
spot_img