Criza petrolului manifestata in lume in ultimele luni, dublata de dezastrul petrecut in SUA dupa trecerea uraganului Katrina, a inceput sa produca efecte si la noi. Deja, de ieri, carburantii valorificati prin statiile Petrom s-au scumpit cu inca 900 de lei la litru. Ca de aproape fiecare data cand asistam la scumpirea benzinelor, avem parte de alte scumpiri in cascada la celelalte produse sau servicii. Ca si cum acestea nu ar fi deajuns, guvernantii pregatesc si o serie de masuri fiscale.
S-au scumpit carburantii, urmeaza gazele, alcoolul si tutunul
Practic, judecand dupa faptul ca Petrom abia scumpise carburantii la pompa cu alte 700 de lei pe litru, rezulta ca in trei zile benzinele s-au scumpit cu 1.600 de lei/l, de altfel, cel mai mare nivel din ultimele luni. Scumpirea intervine si ca urmare a unei noi aprecieri a monedei nationale, BNR scazand cursul monedei unice europene sub pragul de 35.000 de lei vechi. In ritmul impus pe piata carburantilor de Petrom, nu este exclus ca, in scurt timp, benzina sa ajunga sa fie valorificata cu doi dolari litrul. Tinta nu este deloc greu de atins, in conditiile in care, de la inceputul anului, benzina s-a scumpit de 24 de ori. Benzinarii leaga aceasta scumpire si de faptul ca, pe plan extern, pretul petrolului a ajuns, recent, la nivelul record de 71 de dolari pe baril, urmare si a opririi unor mari rafinarii din SUA. In conditii normale, produsele ar trebui sa ajunga scumpite la consumatori abia dupa incheierea unui intreg proces de rafinare. In prezent, exista benzine care se vand cu 1,04 euro pe litru, mai mult decat dublu fata de preturile din SUA, si foarte aproape de preturile din Uniunea Europeana.
Sah-mat pentru
transportatori
Scumpirea benzinei si motorinei a reprezentat pentru transportatori lovitura de gratie. Nemultumiri, majorarea preturilor si chiar amenintarile de greva sunt pe buzele tuturor. „Costul benzinei si motorinei este enorm de mult, a declarat nemultumit Neculai Sutu, director general al SC Transport Public SA. 65 la suta din costul transportului este reprezentat de achizitionarea motorinei. Este posibil sa luam in considerare majorarea tarifelor de calatorie”. Taximetristii sunt mult mai revoltati de cresterea nejustificata a pretului benzinei. „Benzina a ajuns sa coste mai mult decat in Uniunea Europeana, iar acolo salariile sunt de 10 ori mai mari ca ale noastre. Pentru benzina si taxele de la stat, un taximetrist cheltuie 80 la suta din venitul sau. Daca ramane cu patru milioane este un norocos. Este posibil sa majoram tarifele cu 1.000 sau 2.000 de lei vechi.”
Urmeaza scumpirea gazelor
Partea buna, deocamdata, este ca pretul gazelor naturale va ramane la valoarea actuala. Insa, nu pentru o vesnicie, ci doar pana la sfarsitul anului, cand, autoritatile ne aameninta” chiar cu o usoara reducere a tarifelor pentru unele categorii de consumatori. Pentru a nu huzuri cumva romanii, autoritatea de reglementare an domeniul gazelor le pregateste, pentru anul urmator, o majorare semnificativa. Pretul gazelor din productia interna va creste, de la 1 octombrie, cu cinci dolari pe mia de metri cubi, la 110 dolari, conform angajamentelor asumate de Romania cu Fondul Monetar Intenational (FMI). In baza negocierilor cu FMI, pretul la gazele naturale din productia interna a crescut de la 70 de dolari mia de metri cubi, in primul trimestru al acestui an, la 95 de dolari in al doilea trimestru, la 105 in al treilea. an acelasi timp, pretul gazelor din import este estimat pentru ultimele trei luni ale anului la o valoare de circa 250 de dolari pe mia de metri cubi, cu 25 de dolari mai mult decat an prezent. Asta ar trebui sa reprezinte o crestere cu aproximativ cinci la suta a tarifului la gaze pentru consumatorii finali. Conducerea ANRGN sustine, insa, ca aceste majorari vor fi compensate de deprecierea dolarului din perioada anterioara, moneda an care sunt stabilite preturile la gaze naturale. ANRGN mizeaza chiar si pe reducerea tarifului de distributie cu 15 la suta la societatile Distrigaz Nord si Distrigaz Sud, prevedere inclusa an contractele de privatizare a acestor firme. In plus, va interveni si regularizarea facturilor pentru lunile an care a fost aplicata metodologia de tarifare cu abonament. Cert este ca, in doar noua luni, pretul gazelor naturale s-a majorat cu 40,3 la suta. In luna decembrie 2004, pretul unui metru cub de gaze naturale era de 0,588 lei. In ianuarie 2005, el s-a majorat cu 4,9 la suta, ajungand la 0,617 lei, pentru ca, in luna iunie, un metru cub de gaze vandut populatiei sa fie cotat la 0,752 lei. In luna iulie a intervenit o noua majorare a pretului la gazele naturale pentru populatie, astfel ca metrul cub de gaze naturale este, in prezent, de 0,825 lei.
Vor creste si taxele
pe vicii
Se anunta, insa, zile mult mai grele pentru viciosi. Astfel, urmand modelul scumpirii energiei in avans fata de planificarea impusa de UE, guvernantii se gandesc deja la o majorare a accizelor la tigari si alcool, sumele incasate urmand sa fie distribuite catre Fondul de Sanatate. Romania are o perioada de tranzitie pana in 2010 pentru vanzarile de tigari. Ramane de urmarit ce se va intampla, in contextul in care ministrul Finantelor sustine totusi ca se va pastra calendarul de accizare la tutun si alcool stabilit cu UE, doar ca se „doreste o crestere a incasarilor bugetare din accize”. Crasmarii si clientii acestora ar trebui sa stea, deocamdata, linistiti, pentru ca nu se va lua nici o masura de crestere a accizelor la alcool pana nu vor fi consultati industriasii din domeniu. Sau, asa ar trebui. De altfel, au si aparut reactii din partea patronilor din domeniul producerii alcoolului.
Reprezentantii acestora cred ca o noua marire a accizelor la alcool si bauturi alcoolice nu va aduce venituri suplimentare la buget. Acestia propun ca, pentru pentru a se aduce bani la vistieria statului, ar trebui fiscalizate bauturile alcoolice produse in cazanele comunale si satesti si eliminate de pe piata bauturile contrafacute. Cam aceleasi opinii au si producatorii de tigari care cred ca, dupa noua accizare, va fi mai multa contrabanda, mai ales cu cu tigarete ieftine din Republica Moldova si din Ucraina.
Noi cresteri de impozite
Ministerul de finante a anuntat obiectivele fiscale pe anul 2006. Daca valoarea TVA-ului va ramane neschimbata, se pare ca a fost luata decizia de micsorare a contributiilor la asigurarile sociale. Acestea par a fi singurele vesti bune pentru ca ministrul de finante a mai afirmat ca se va introduce impozitarea suplimentara pe proprietatile si automobilele de lux, vor creste impozitele pe tranzactiile de pe piata de capital si pentru tranzactiile imobiliare, precum si pentru terenurile agricole.
Contribuaiile la asigurari sociale vor fi reduse ancepand de anul viitor, dar numai an cazul celor platite de angajatori, pentru a se ancuraja introducerea an zona fiscala a unei cote cat mai mari din foraa de munca, a declarat ministrul Finanaelor Publice, Sebastian Vladescu. Potrivit ministrului, salariaaii au beneficiat deja de un supliment de venit, prin introducerea cotei unice de 16 procente. aan maximum doua saptamani, vom comunica nivelul de reducere de la CAS”, a adaugat Vladescu. an prezent, contribuaiile de asigurari sociale se ridica la 32,5 la suta din salariul brut an cazul firmelor asi 17 procente an cazul salariaailor. Totodata, Vladescu a anunaat ca sigura menainerea cotei de 19 la suta la TVA asi de 16 la suta la cota unica, aplicata atat pentru profit, cat asi pentru majoritatea tipurilor de venituri (dobanzi bancare, piaaa de capital, caastiguri imobiliare etc.). Pentru moment, Ministerul Finanaelor nu are cifrele exacte privind seria de masuri care vor fi adoptate an vederea suplimentarii veniturilor bugetare, pachetul urmand a fi perfectat an urmatoarele doua saptamani. Totuasi, oficialul MFP a aratat ca se are an vedere majorarea veniturilor din accize, dar calea pentru acest obiectiv ramane deschisa, fiind posibila atat o creastere a taxarii, cat asi o largire a bazei de impozitare. antrebat despre mecanismele care vor ajuta la suplimentarea veniturilor din accizare, Vladescu nu a exclus stabilirea unor preauri minimale pentru produsele din aceasta categorie. De asemenea, el a vorbit despre reglementarea antrepozitelor fiscale din domeniul petrolier asi despre un control mai strict al acestora. Noul ministru al Finanaelor pastreaza intenaia de a spori impozitele aplicate pe produsele de lux, respectiv maasinile peste o anumita capacitate cilindrica. an privinaa impozitarii agriculturii, Vladescu susaine ca masura are ca scop principal formarea suprafeaelor critice pentru o agricultura performanta asi mai puain un plus de venituri la buget. El a precizat ca impozitele din agricultura vor fi cele stabilite deja prin lege.
Dilema impozitarii
castigurilor la Bursa
Teoretic, castigurile la Bursa ar trebui impozitate incepand de anul viitor cu 16 la suta. Nu este clar, insa, cum se va stabili valoarea castigurilor avand in vedere caracterul dinamic al tranzactiilor si faptul ca un castig virtual obtinut intr-o zi se poate transforma a doua zi in pierdere. Investitorii fac nenumarate achizitii de actiuni intr-o perioada, iar actiunile nefiind numerotate nu se poate face o diferenta intre titlurile cumparate in perioade diferite. Este foarte probabil ca la calculul castigurilor sa fie folosita metoda contabila de gestiune a stocurilor FIFO (First In First Out – primul intrat primul iesit) desi sunt discutii si pentru aplicarea LIFO (ultimul intrat primul iesit). Fiecare metoda are partile bune si cele rele, pentru diferiti jucatori.
Sa luam un exemplu ipotetic. Un jucator cumpara 1.000 de actiuni la pretul de 500 lei bucata. Dupa cateva zile pretul creste la 700 de lei si el vinde 300 de actiuni realizand un castig bun de impozitat de 60.000 de lei (300 actiuni inmultit cu 200 lei, cresterea de pret). Dupa alte cateva zile, pretul scade la 100 de lei si omul vinde restul de 700 de actiuni la acest pret de teama sa nu piarda chiar tot ce a investit si recupereaza 70.000. Rezulta ca, dupa ce a investit 500.000, a ramas cu 280.000 (70.000 plus valoarea celor 300 de actiuni vandute la 700 de lei). Pierderea este de 220.000 dar el trebuie sa plateasca impozit pe cei 60.000 castigati la un moment dat. Asta s-ar numi impozit pe pierdere si ar fi foarte greu de justificat de economistii guvernului.
Deficit de 1 la suta
Proiectul de buget pentru 2006 va fi antocmit pornind de la un deficit de sub 1 la suta din PIB, apropiat de cel prevazut pentru acest an, dar se va ancerca alocarea fondurilor din privatizare pentru proiecte importante, inclusiv pentru infrastructura, a declarat Sebastian Vladescu. Vladescu a aratat ca sumele destinate cheltuielilor se vor plasa la un nivel similar, an termeni reali, cu cel din acest an. aBugetul pentru 2006 va fi unul echilibrat pentru a ne permite sa atingem ainta de inflaaie stabilita de BNR, indicator foarte important pentru accesul an UE. an acelaasi timp, vom ancerca sa nu blocam proiectele mari. Vom ancepe o batalie an care avem de partea noastra unele organisme internaaionale, iar pe celelalte vom ancerca sa le convingem”, a mai spus Vladescu. an opinia ministrului, nu orice deficit bugetar este daunator, un supliment de cheltuieli fiind permis daca nu se reflecta apur asi simplu” an consum. Astfel, Vladescu susaine ideea unui deficit dedicat proiectelor de infrastructura.Scris de Razvan BIBIRE Florentin RADU Iulia CUCU
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.