Camera Deputatilor a votat, in sfarsit, Legea Asistentei Sociale. Actul normativ reduce numarul beneficiilor sociale si transfera multe dintre obligatii primariilor. Principala raspunzatoare de soarta unui cetatean aflat in dificultate este familia, apoi comunitatea. Guvernul ramane cu prestatiile.
Sistemul va fi compus din beneficii (prestatii) de asistenta sociala si servicii de aceasta natura. Accesul la acestea va fi permis exclusiv celor indreptatiti la ele. Anterior stabilirii beneficiilor de asistenta sociala se va face testarea mijloacelor de trai ale persoanelor singure sau familiei solicitante. Concret, vor fi evaluate veniturile monetare, sumele de bani care ar putea fi obtinute din valorificarea sau utilizarea bunurilor mobile si imobile aflate in proprietatea ori folosinta celui care solicita asistenta sociala. Beneficiile sociale sunt grupate in noua categorii fata de peste 50, acum, pentru a fi mai usor de monitorizat si a reduce numarul mare de tipuri de cereri pe care trebuie sa le completeze cel care solicita sprijin de la stat. Vor fi, in continuare, alocatii, indemnizatii, ajutoare sociale si facilitati, acordate in bani ori in natura. Cuantumul beneficiilor sociale se va stabili in raport de indicatorul social de referinta (ISR, 500 de lei, in prezent), la care se aplica un indice social de insertie. Acesta este coeficientul de multiplicare aplicabil ISR-ului si se va stabili in raport de tipul familiei si scopul beneficiului. Celor apti de munca li se vor reduce si mai mult sansele de a accesa un beneficiu social. Cei care vor refuza un loc de munca ori sa participle la cursuri de formare profesionala vor pierde o parte sau chiar tot beneficiul social.
Varstnicii sunt “arondati” bugetului local
Copiii strazii, adultii fara adapost, varstnicii, victimele violentei in familie, adultii imobilizati la pat care au nevoie de ingrijire la domiciliu, toti vor fi in grija administratiilor locale. Sunt chestiuni pe care legea le prevede clar. Dam un singur exemplu: conform Art. 58, “pentru copiii strazii, pentru persoanele varstnice singure sau fara copii si persoanele cu dizabilitati care traiesc in strada, autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a infiinta pe raza lor teritoriala servicii sociale adecvate si adaptate nevoilor acestora.” Nici “protectia copilului” nu e finantata total de la bugetul statului, fiind implicate, in egala masura, bugetul local si judetean. Tot administratia locala are obligatia de a asigura servicii de ingrijire in centrele de zi destinate persoanelor cu handicap, in centrele de recuperare, de reinsertie, socializare, de terapie ocupationala, atelierele protejate etc. Aceste servicii sunt sustinute din contributia beneficiarilor si “din bugetele locale sau judetene”. Nimic de la Guvern. Prevederile legate de finantare, mai exact, ambiguitatea lor, ii nelinisteste pe furnizorii de servicii sociale. “Legea Asistentei Sociale lasa loc intrepretarilor, afirma Sorin Brasoveanu, directorul DGASPC Bacau. Cuprinde lucruri pe care si noi ni le dorim, dar nu spune cine le va finanta. Suntem de acord externalizarea serviciilor, cu descentralizarea, dar nu vedem cum ar putea consiliul local sa finanteze un centru specializat in care vin beneficiari din tot judetul. Serviciile primare, de prevenire, pot fi realizate de CL, dar cele specializate, de recuperare, unde e nevoie de kinetoterapeuti si psihologi, trebuie organizate la nivel judetean.”
Au castigat o lupta, nu si razboiul!
Un succes repurtat de ONG-uri cu sprijinul USL este modificarea art. 82, care prevedea, initial, ca ajutorul destinat persoanelor cu dizabilitati se acorda in functie de gravitatea handicapului, dar si de conditiile socio-economice ale familiei. “Problema s-a rezolvat pentru moment. In forma adoptata «Persoanele cu dizabilitati beneficiaza de o alocatie lunara in scopul sustinerii necesitatilor zilnice de viata, precum si de o indemnizatie de ingrijire in vederea asigurarii ingrijirii personale, acordate in functie de gradul de dizabilitate si in conditiile stabilite prin legile speciale.» Am castigat o lupta, nu si razboiul. Adevarata batalie va fi atunci cand Legea 448/2006 se va modifica”, arata Dorina Poinaru, presedinta SHF Bacau. Persoanele cu handicap sunt optimiste, desi, asa cum se vede din al. 2, legiuitorul nu a renunta total la criteriul venitului: “In functie de gradul de dizabilitate, precum si, dupa caz, de dificultatile familiale si socio-economice, persoanele cu dizabilitatI beneficiaza de alocatii, indemnizatii si facilitati, precum si de alte forme de sprijin financiar si in natura.” Mai mult, al. 4 precizeaza ca “pentru persoanele cu afectare grava a capacitatii de munca, alocatia prevazuta la alin. (3) se acorda doar in functie de gradul de dizabilitate al acestora.” Asadar, numai pentru cele cu handicap grav. E limpede ca pentru ceilalti reducerile vor fi severe si vor sta la mana evaluatorului.
Silvia Patrascanu
Elena Tintaru
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.