Roza Armanu, bibliotecara cu state vechi la Scoala „Domnita Maria” din Bacau are o mare nemultumire atunci când vine vorba despre lipsurile din biblioteca pe care o coordoneaza. Asa cum ii sta bine unui bibliotecar, pe Roza Armanu am intâlnit-o in sala de lectura a scolii, printre carti si planse. Era implicata activ intr-o activitate educationala dedicata copiilor. Am intrebat-o despre carti, despre ce titluri ii lipsesc de pe rafturi si daca mai sunt atrasi elevii de lectura.
In era internetului mai au copiii timp sa rasfoiasca carti?
Roza Armanu: In general, copiii citesc cartile pe care le au in programa scolara. In mare parte, le avem pe acestea, insa, profesorii de româna le recomanda si lectura suplimentara, de regula carti noi, unde suntem deficitari. Când ne intâlnim cu astfel de solicitari simtim acut lipsa cartilor noi din biblioteca scolii. Recunosc ca ne lipsesc carti pentru copii, in special cele din editiile noi. Biblioteca scolara trebuie sa fie zilnic sursa de informare si sa fie activa in viata elevilor. Impreuna cu profesorii cautam noi metode de lucru, astfel incât lectura sa faca parte din procesul de invatare. Elevul trebuie sa fie bine pregatit pentru viitor, pentru ca in gimnaziu copiii sunt cei mai receptivi si capabili sa studieze. Acces la informatii au, insa, trebuie sa ne gândim serios si la modernizarea bibliotecilor scolare.
De când nu s-au mai cumparat carti pentru biblioteca?
Roza Armanu: In anul 2008 s-a facut ultima achizitie de carte. De atunci si pâna in prezent ne-am descurcat cu ce-am avut in biblioteca. Cert este ca avem nevoie de o noua infuzie de carte. Activitatea bibliotecarului scolar nu se poate desfasura in afara activitatilor educative specifice scolii. Ea este o componenta a intregului proces instructiv-educativ si tocmai de aceea cunoasterea programului de educatie pe care il infaptuieste scoala constituie punctul de pornire al organizarii activitatii bibliotecarului. Fara indoiala, ca in organizarea activitatii bibliotecarului au o mare importanta indicatiile care cuprind programele si manualele scolare, sfatul profesorului de specialitate, sfatul directorului, al dirigintilor si invatatorilor. Biblioteca scolara se organizeaza luând in calcul toti acesti factori. Cu totii contribuim la procesul de formare a deprinderilor de lectura, incercam sa le largim elevilor orizontul cunoasterii stiintifice si sa le dezvoltam personalitatea.
Cum reusiti sa apropiati copiii de carte?
Roza Armanu: Primul pas si cel mai important il fac profesorii sau invatatorii, la clasa. In biblioteca, eu le indrum pasii printre carti, iar când apare câte un titlu nou, le recomand copiilor sa studieze in sala de lectura pentru a avea si alti elevi acces la cartea respectiva. Pentru a-i incuraja pe copii sa citeasca carti, in fiecare luna organizam sesiuni de lectura. Cine citeste cel mai mult primeste o diploma de «soricel de biblioteca» si in functie de activitatea elevului/elevei aceasta diploma este inlocuita cu una de «sobolan de biblioteca». Câstigatorul acestei competitii primeste in final o carte, iar concursul este relansat luna viitoare. Este o modalitate de a stimula competenta, iar elevii chiar si-au insusit acest concurs si participa activ. In definitiv, biblioteca scolara trebuie sa contribuie la cresterea calitatii invatamântului, fiind un suport necesar in activitatile de formare.