22 ianuarie 2025

60.000 lei amenda pentru utilizarea neconforma a caselor de marcat

Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, sa emita si sa predea clientilor bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amanuntul si/sau serviciile prestate. In caz contrar, sunt pasibili de amenzi usturatoare.

Pentru a nu cadea in plasa inspectorilor de inspectie fiscala sau a comisarilor Garzii Financiare, care organizeaza inopinat controale in ceea ce priveste modul de utilizare a caselor de marcat, agentii economici trebuie sa stie ca au aparut reguli noi in aceasta privinta. "Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale trebuie sa solicite Directiei Finantelor Publice judetene in a carei raza se va instala aparatul, pe baza de cerere, atribuirea numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale. Apoi se realizeaza fiscalizarea, respectiv operatiunea care se asigura de tehnicianul unitatii de service acreditata, la instalarea aparatului de marcat electronic fiscal. Declaratiile de instalare si registrele speciale se vor viza si de reprezentantul unitatii fiscale pe raza caruia este instalat aparatul electronic de marcat fiscal", a explicat Adrian Anghel, purtator de cuvant la Directia Finantelor Publice Bacau.

Reguli stricte



Memoria aparatului de marcat electronic fiscal trebuie schimbata obligatoriu ori de cate ori capacitatea de stocare a memoriei a fost epuizata, in cazul defectarii sau in cazul transferului aparatului la un alt punct de lucru. In toate situatiile utilizatorul trebuie sa anunte distribuitorul autorizat, unitatea de service acreditata, precum si organul fiscal teritorial la care s-a depus declaratia de instalare a aparatului. "Mai trebuie stiut faptul ca in cazul încetarii activitatilor de livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie, utilizatorii trebuie sa solicite în scris la DGFP Bacau anularea numarului de ordine atribuit din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate, anexand la cerere documente probatoare ale motivelor încetarii activitatii, respectiv închiderea punctului de lucru, înstrainarea aparatului, lichidarea, fuziunea, divizarea sau altele, dupa caz, precum si dovada predarii memoriei fiscale la organul fiscal teritorial", a mai precizat reprezentantul DGFP Bacau. In acelasi mod trebuie procedat si in cazul transferarii unui aparat de marcat electronic fiscal instalat de la un punct de lucru la altul situat în judete diferite.

Inregistrarea eronata

In cazul in care s-a gresit inregistrarea pe casa de marcat, pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal, utilizatorul intocmeste un dosar ce se va pastra la unitate si care va cuprinde: sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate (emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii), copie dupa nota de receptie si constatare de diferente si nota de contabilitate care reflecta operatiunea de corectie sau de anulare efectuata. In cazul in care aparatul se defecteaza, tranzactiile efectuate se inregistreaza intr-un registru special, care se completeaza fara stersaturi sau fara spatii neutilizate. Pana la repunerea în functiune a aparatului defect, utilizatorii (cu exceptia caselor de schimb valutar – care folosesc buletinul de schimb valutar) elibereaza clientilor, la cererea acestora, facturi fiscale. Aceeasi procedura se foloseste si in cazul in care se intrerupe curentul electric, iar aparatul nu poate fi utilizat.
Roxana Neagu

Nu se folosesc aparate de marcat fiscale in cazul:
– producatorilor agricoli care desfasoara comert ocazional cu produse agricole autohtone, in baza unei autorizatii, in piete, targuri, oboare
– detinatorilor de automate comerciale, ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
– distribuitorilor specializati in vanzarea de ziare si reviste
– transportului public de calatori pe baza de bilete/abonamente tiparite conform legii
– vanzarii obiectelor de cult/ servicii religioase
– comertul cu amanuntul prin comis-voiajori
– serviciilor de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului
– vanzarii pachetelor de servicii turistice de catre agentiile de turism
– efectuarii lucrarilor de constructii/reparatii/ amenajari/intretinere de locuinte

Care sunt sanctiunile ce se pot aplica?
– neindeplinirea obligatiei operatorilor economici de a se dota si de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale avizate la termenele legale se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 60.000 lei.
– totodata neindeplinirea obligatiilor cu privire la dotarea cu aparate de marcate electronice fiscale, neutilizarea acestora si neemiterea bonurilor fiscale atrage si suspendarea activitatii agentului economic.
– sumele gasite la punctele de vanzare a bunurilor/de prestare a serviciilor care nu pot fi justificate prin datele inscrise in documentele emise de casele de marcat electronice fiscale, se confisca si se transforma ca venit la bugetul de stat.



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img