20 octombrie 2024
Actualitate60 de poduri la un pas de prabusire

60 de poduri la un pas de prabusire

Judetul Bacau este strabatut de opt drumuri nationale, pe o lungime de 385,7 kilometri. Deoarece reteaua de ape curgatoare este destul de bogata, pe aceste trasee au fost construite 141 de poduri, multe dintre ele fiind adevarate lucrari de arta. Specialistii au constatat ca 21 de poduri au durata normala de functionare expirata. Alte sase poduri au starea tehnica necorespunzatoare, care au fost trecute la urgenta a I-a de reparatii si consolidari. Tot in ultimul timp, alte cinci poduri au fost propuse pentru lucrari de reparatii periodice, capitale sau de reabilitare. In anul 2005, insa, din lipsa fondurilor, lucrarile au fost amanate. Sunt necesare reparatii urgente la alte 35 de poduri de pe drumurile nationale. Cel mai important pod pentru bacauani, cel de la Serbanesti, a intrat in reparatii, consolidari si modernizare. In aceeasi situatie de urgenta se gasesc si numeroase poduri aflate pe drumurile judetene sau comunale, cele mai multe fiind afectate de inundatiile din vara si toamna anului 2005.

De la romani incoace, constructia de poduri a devenit vitala pentru circulatia trupelor, a marfurilor, iar mai tarziu pentru integrarea in circuitul economic al diferitelor zone, regiuni si tari. Romania are o bogata retea de ape curgatoare, rauri, paraie, lacuri, dar si vai care aduna in anumite perioade ale anului importante cantitati de apa. Podurile au fost si sunt inima unei tari, asa cum drumurile sunt coloana vertebrala. Construirea unor drumuri de importanta strategica a necesitat implicarea inteligentei nationale pentru proiectarea si construirea unor poduri, viaducte si tuneluri, care s-au dovedit adevarate opere de arta. Pe la inceputul erei noastre, Apolodor din Damasc, parintele podurilor, a invins obstacolele naturale prin constructii care au ramas exemplu si pentru proiectantii si constructorii de poduri de astazi. In epoca moderna, Anghel Saligny a trasat definitiv coordonatele scolii romanesti de poduri. Podul de la Cernavoda ramane un exemplu de inteligenta, curaj si maiestrie. Cine isi mai aminteste cand a fost construit? Si nu este un pod peste paraul Solont, este un arc peste fluviul Dunarea.



Podurile sunt inima tarii

Judetul Bacau este strabatut de opt drumuri nationale pe o lungime de 385,7 kilometri si un numar de 141 de poduri, considerate lucrari de arta. Dintre acestea, un numar de 21 au durata normala de functionare expirata si nu au fost supuse lucrarilor de reparatii periodice si capitale, fapt ce a condus la degradarea in timp a acestora, punand in pericol siguranta circulatiei. Cele mai multe poduri aflate in aceasta situatie sunt construite in anii 50, altele in anii 30 sau chiar la inceputul secolului XX. Un pod, in opinia specialistilor are un termen de garantie de 50 de ani, acest lucru nu inseamna ca dupa aceasta perioada este obligatoriu sa iasa din circulatie sau sa se darame. Dupa inundatiile din 2004 si din 2005, starea unor poduri s-a degradat si mai mult, fapt ce a impus interventia urgenta, cum a fost cazul la podurile de pe DN 11 (Poiana Sarata), aflat in reparatii, cu varianta de circulatie sau DN 2G la intrarea in Moinesti, reparat si reabilitat. Acelasi lucru s-a intamplat si cu podul de pe DN 11A (Adjudu Vechi – P. Turcului), la care se lucreaza, circulatia desfasurandu-se cu restrictii. O lucrare extrem de importanta se desfasoara la podul din Comanesti, cu legatura spre Agas, Palanca, aici lucrarile desfasurandu-se si pe podul de cale ferata. Timpul nefavorabil si lipsa banilor a intarziat lucrarile la Podul de la Tg. Ocna (spre Slanic Moldova), la Ghimes, dar si la Racova, unde sunt executate lucrarile de umpluturi si urmeaza betonarea sau gabionarea. Lista este lunga a podurilor aflate la limita sigurantei. In 2005, alte 14 poduri au fost propuse spre expertizare si 27 de poduri au fost trecute pe lista de reparatii periodice sau capitale, dar, din lipsa fondurilor aceste lucrari nu au mai fost executate, ele urmand sa fie executate in 2006. Cele mai grave deteriorari se datoreaza deteriorarii dispozitivelor de acoperire a rosturilor, a hidroizolatiei, a gaurilor de scurgere a apelor, aspecte care au condus la deteriorarea unor elemente de suprastructura si infrastructurii, cu consecinte pentru starea betonului si a armaturilor. Toate aceste poduri sunt in atentia Inspectoratului in Constructii a judetului Bacau, dar si a Companiei Nationale de Drumuri si Poduri. „Noi cunoastem situatia fiecarui pod si va pot spune ca nu sunt motive de ingrijorare, ne spune Sorinel Leahu, seful Sectiei Bacau a Drumurilor Nationale. S-au luat masuri de restrictionare a circulatiei, cum este cazul Podului de la Holt, iar cele care sunt in faza de reparatii au variante de circulatiei, fie paralel, fie prin devieri. In acest fel, toate legaturile judetului nostru cu alte judete, cu fiecare localitate este asigurata.”

Podul de la Serbanesti a intrat in reparatii si extindere

Pe bacauani cel mai tare ii doare starea Podului de la Serbanesti. El a fost expertizat, a fost finalizat si proiectul si au inceput lucrarile de reabilitare si consolidare. Podul este in administrarea Primariei Bacau si prima masura pentru protejarea lui a fost restrictionarea circulatiei masinilor de mare tonaj, ea fiind deviata pe o ruta ocolitoare. Consiliul Local a atras fondurile necesare si lucrarile sunt demarate atat pentru consolidarea pilelor, dar si pentru construirea a doua poduri paralele, de o parte si de alta a actualului pod, care vor aflui circulatia masinilor mici si a pietonilor, pentru perioada cand se va lucra la tablier. Specialistii afirma ca, daca sunt bani si conditiile meteo vor fi suportabile, in doi ani Podul de la Serbanesti va fi ceea ce a fost si ceva mai mult, deoarece va avea benzi speciale pentru pietoni si biciclete, motociclete.

Podul de la Holt va fi refacut cu bani de la BEI

O situatie aparte o constitue Podul de peste Siret, de la Holt. El a fost consolidat provizoriu si urmeaza inca din acest an reparatiile capitale cu bani de la Banca Europeana de Investitii. „De fapt, ne spune Sorinel Leahu, in urmatorii ani avem sanse sa introducem in programul de reparatii capitale foarte multe poduri aflate pe lista noastra. Compania si ministerul de resort au promisiuni ca vor primi bani de la institutiile bancare europene sume importante, in acest fel toate podurile din judet, de pe drumurile nationale vor fi consolidate si reparate la standarde de calitate si siguranta.”

Onestiul este in suferinta

Podul de la intrarea in municipiul Onesti, dinspre Bacau, se prezinta destul de subred, daca este sa citam procesele verbale ale ICJ Bacau, intocmite inca din 2004. Inundatiile din 2005 au agravat siguranta acestuia. A fost expertizat in doua randuri si este si proiectul finalizat, insa Consiliul Local Onesti nu a gasit sursele necesare de finantare, acest obiectiv extrem de important pentru Onesti fiind permanent in atentia Primariei si a Inspectoratului in Constructii. Lucrarea este destul de complexa si necesita si foarte multi bani.

De ce se prabusesc podurile?

Anul 2005 a fost unul de incercare pentru foarte multe poduri din Moldova, dar si din celelalte zone. Poduri mai vechi, dar si mai noi au cazut sub presiunea apelor. Este deja celebru podul de la Maracineni, pod infiat de presedintele Basescu. „Se poate intampla la 100 de ani, se poate intampla la 50 sau 30 de ani de la constructie. Depinde de normele si standardele aflate in vigoare atunci, depinde de comportamentul apelor pe care le traverseaza. Fiecare eveniment ne invata sa ne schimbam parametrii, ceea ce este important, si trebuie retinut, ne spune in continuare Sorinel Leahu, reteaua de drumuri si poduri din judet ofera solutii pentru orice eveniment neplacut care ar putea aparea”.
Intr-o editie viitoare vom vorbi despre starea podurilor de pe drumurile judetene si comunale.Scris de Gheorghe BALTATESCU



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img