Acum câţiva ani, unii aveau impresia că Internetul se rezumă la browserul cu care navigau în reţea. Astăzi, există o sumedenie de oameni pentru care Internetul se reduce la Facebook.
De cel puţin o generaţie, însă, viitorul se strecoară printre noi. Cu bune şi cu rele. În anii ’90 comunicăm cu ajutorul scrisorilor pe hârtie, în anii 2000 ne scriam e-mailuri iar astăzi discutăm pe messengerul de la Facebook.
Acum cinci ani cozile de la casierille furnizorului de electricitate erau subiect de ziar; astăzi facturile se plătesc de acasă, de la magazinul de la colţ sau de la automat. Internetul ne-a schimbat viața, fie că e vorba de e-mail, e-banking sau programări online.
Plata online a amenzilor, taxelor și impozitelor
Impozitele şi taxele stabilite de instituţiile publice înrolate în Sistemul National Electronic de Plată Online cu Cardul Bancar precum si amenzile contravenţionale cu deducerile aferente plăţii în 48 de ore pot fi platite prin intermediul siteului Ghişeul.ro.
Sunt două metode prin care puteți obtine datele de logare pentru ghiseul.ro:
1. Primăria unde aveți obligații de plată vă poate genera datele de logare în urma unei solicitarii făcute de dvs in acest sens. Puteti solitica date de acces (utilizator și parolă) de la instituția publică la care aveți obligații de plată, dacă instituţia este înregistrată în sistem şi este activă pentru plata cu autentificare. În cazul în care deţineţi bunuri mobile sau imobile în mai multe localităţi, oricare dintre acestea vă poate pune la dispoziţie datele de acces în Ghişeul.ro. Odată eliberate datele de acces de către o instituţie publică nu mai puteţi apela la o altă instituţie publică pentru o nouă eliberare.
2. Metoda online de obținere a datelor de logare: Accesati sectiunea “SOLICITĂ DATE DE ACCES” de pe prima pagina ghiseul.ro si parcurgeti etapele: “Verificare CNP”- “Validare card”- “Trimitere e-mail cu datele de logare”
Exista si o metoda de plată fără autentificare, dar aceasta permite plata taxelor, impozitelor sau amenzilor doar dacă se ştie suma exactă. Şi în acest caz, cel care a făcut plata va primi confirmarea imediată. Autentificarea fără parolă permite achitarea atât a obligaţiilor de plată, cât şi a altor taxe către bugetul instituţiilor înrolate, prin acceptarea la plata online a cardurilor bancare Visa, Visa electron, Mastercard şi Maestro, emise de orice bancă.
Obligații de plată
În urma autentificării cu parolă, utilizatorului i se va deschide secţiunea de „Obligaţii de plată”. În această secţiune, se pot efectua plăţi pentru diverse taxe. Apar toate instituţiile înscrise în sistem pentru care contribuabilul are de efectuat plăţi. Când se doreşte plata unor taxe obligatorii, utilizatorul poate să aleagă să plătească integral sau parţial o anumită taxă. În căsuţa unde sunt trecute sumele, se poate modifica suma astfel încât să corespundă dorinţei contribuabilului. Suma introdusă de la tastatură nu poate fi mai mare decât suma datorată.
ANAF
Acest meniu este dedicat efectuarii plăților către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Modul de folosire al acestul meniu este similar cu Obligaţii de plată. O diferență notabilă constă în faptul ca debitele afișate în acest meniu sunt aduse exclusiv din baza de date ANAF și reprezintă obligațiile de plată a utilizatorului autentificat către această instituție.
Plata Amenzi
Pentru secțiunea ”Plată amenzi” nu sunt necesare date de acces (utilizator și parolă). Aceasta secțiune este destinată plății amenzilor.
Plata la Poștă
Locuitorii din municipiul Bacău au posibilitatea să-şi plătească taxele şi impozitele şi prin intermediul Poştei Române, în subunităţile poştale informatizate. Taxele care se vor încasa prin intermediul Poştei Române sunt: amenzi de circulaţie; amenzi diverse; amenzi Poliţia Comunitară; amenzi transport în comun; taxa salubritate; taxa firmă; impozit teren P.F.; impozit teren extravilan P.F.; taxa folosire teren proprietate de stat; impozit clădire P.F.; impozit auto P.F.; impozit mijloace de transport marfă P.F.; venituri din concesiuni, închirieri şi publicitate; taxe şi tarife pentru eliberare de licenţe şi autorizaţii de funcţionare.
Dovada plăţii amenzii, trimisă prin internet
Cei care au încasat o amendă de la poliţiştii băcăuani pot trimite dovada plății sancţiunii prin internet, la adresa de e-mail a unității teritoriale din care face parte agentul constatator, şi nu mai este nevoie să o trimită prin poştă, cum era înainte. Cele mai multe amenzi sunt aplicate de poliţiştii de la Serviciul Rutier, iar adresa la care poate fi trimisă dovada achitării este: oug41.2016.sr@bc.politiaromana.ro
Taxa de parcare se plăteşte şi prin SMS
Poliţia Locală Bacău le oferă posibilitatea celor care-şi lasă maşinile în parcările cu plată din municipiul Bacău să achite taxa de pe telefon. Aceştia pot trimite un SMS la numărul scurt 7420 cu textul 501 urmat de numărul de înmatriculare pe care-l au la autoturism. Tariful este de 0,35 euro plus TVA pentru 60 de minute, valabil pentru toate reţelele de telefonie mobilă, cu posibilitatea prelungirii timpului, prin transmiterea unui alt mesaj. Plata prin SMS pentru parcare se face de luni până vineri, între orele 8.00 – 18.00, iar sâmbăta şi duminica este gratuit.
Programări online pe site-ul Prefecturii Bacău
Pentru serviciile aflate în subordinea Prefecturii Bacău, programările se pot face online, de pe site-ul oficial al acestei instituții. E vorba despre obținerea pașaportului, a permisului auto, preschimbarea permisului și înmatricularea sau transcrierea vehiculelor.
Eliberarea pașapoartelor
Pentru ca activitatea cu publicul și fluxul cererilor de pașapoarte să fie îmbunătățite, accesul cetățenilor la ghișeele de lucru se poate face pe baza programărilor online pe site-ul www.prefecturabacau.ro Tot aici, cetățenii găsesc informații privind modul de completare a formularului. O programare este valabilă pentru o singură persoană, identificată prin câmpul „nume și prenume”. În cazul unei familii cu mai multe solicitări de pașapoarte pentru minori, programarea trebuie să se facă nominal, pentru fiecare minor în parte. În situația în care, într-un anumit interval orar, serviciul nu poate fi accesat pentru programare, înseamnă că numărul programărilor a fost epuizat și se revine în alt interval orar sau într-o altă zi.
Obținerea sau preschimbarea permisului auto
Programarea online se face pe același site, www.prefecturabacau.ro. Pentru preschimbarea permisului rezervarea se poate efectua numai pentru următoarele două luni calendaristice (fără miercuri, sâmbătă, duminică). După efectuarea rezervării, aplicația nu va mai permite o altă rezervare decât după ce prima a expirat. E foarte important ca adresa de e-mail să fie corectă deoarece acolo va fi transmisă rezervarea. Pentru ziua în curs, accesul la ghișeele de programare la examen și preschimbarea permisului de conducere se face pe bază de bon de ordine, eliberat de automatul de bonuri din sala de așteptare a serviciului, începând cu ora 7. La înscrierea pentru susținerea examenului de obținere a permisului se așteaptă foarte mult, uneori și 2-3 luni, din cauza numărului mic de instructori autorizați pentru evaluarea probelor. „Ca să diminuăm timpul de așteptare am luat măsuri pentru ca examenele să se desfășoare și în zilele de sâmbătă”, a declarat Maricica Luminița Coșa, prefectul județului. Programările se pot face și telefonic: pentru examenul auto la numărul 0234.552. 562, iar pentru preschimbarea permisului la numărul 0234.550.020.
Înmatricularea și transcrierea vehiculelor
Rezervarea se poate efectua numai pentru următoarele două luni calendaristice. După s-a făcut rezervarea, aplicația nu va mai permite o altă rezervare decât după expirarea acesteia. Solicitanții se vor prezenta la ghișeul de înmatriculări la ora și data rezervată, având asupra lor dosarul complet de înmatriculare, cartea de identitate și rezervarea listată. Rezervările pentru ziua curentă pot fi efectuate doar până la ora 8. Confirmarea va fi transmisă pe adresa de e-mail indicată de persoana care a solicitat rezervarea.
În spitalul din Bacău, programări prin e-mail
Programările online în Spitalul Județean de Urgență Bacău se pot face prin e-mail informatii@sjubc.ro sau relatiipublice@sjubc.ro, unde se competează un formular cu datele personale, adresa de e-mail și mesajul transmis. Informația este apoi preluată de un operator, iar solicitantul primește răspuns tot pe e-mail. (n.r.: momentan, acest serviciu în spital nu funcționează, dar este în curs de remediere)
Relații publice online la Casa de Sănătate
Cei care vor să transmită petiții, sugestii sau reclamații legate de sistemul medical sau doresc să se înscrie într-o audiență la unul dintre departamentele Casei Județene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Bacău o pot face fără a se mai deplasa la instituție, ci printr-un simplu click. Pe site-ul CJAS este implementată o rubrică – Relații publice online – prin care se pot trimite mesaje atât de către persoane fizice, cât și de persoane juridice, pe diferite subiecte. Informațiile sunt transmise imediat, iar cel care le solicită poate și verifica dacă reclamația depusă a fost înregistrată, în baza unui cod de identificare. Tot la aceeași rubrică, dacă se dorește o programare, se completează online un formular de cerere, iar ulterior, prin e-mailul personal, se primește comunicarea privind data și ora audienței programate.
Puncte de plată
De ceva timp, în magazine au apărut nişte aparate cu ajutorul cărora se pot cumpără bilete de tren, se pot plăti facturi sau la care cartelele telefonice se pot reîncarcă. Diferite companii se lupta pentru supremaţie pe această piaţă a plăţilor iar rezultatul este că, pentru cetăţeanul care s-a săturat să stea la cozi dar care nu vrea să plătească folosind cardul, ci preferă plata cash, se iveşte o oportunitate greu de refuzat.
La aceste terminale, se pot plăti facturile la electricitate, gaze naturale, apă, telecomunicaţii şi comunicaţii prin cablu, se pot cumpără bilete de avion Blue Air, se pot alimenta carduri pentru plata serviciilor online, se pot plăti ratele la credite, poliţele de asigurare sau se poate face reîncărcarea cartelelor telefonice. Facturile se plătesc prin scanarea codului de bare iar cartelele se încarcă prin coduri.
E-banking
E-bankig, cunoscut şi sub numele de internet banking, sau banking virtual, este un sistem electronic de plată care permite clienţilor unei bănci sau al unei alte instituţii financiare să efectueze o serie de tranzacţii prin intermediul site-ului instituţiei respective.
Pentru a accesa o instituţie bancară online, un client cu acces la internet va trebui să se înregistreze la instituţia respectivă şi să stabilească o parolă şi alte acreditări pentru verificarea clienţilor. Clientul vizitează site-ul web securizat al instituţiei financiare şi intră în sistemul bancar online folosind numărul de client şi acreditările create anterior.
Tipurile de tranzacţii financiare pe care un client le pot tranzacţiona prin intermediul serviciilor bancare online sunt determinate de instituţia financiară, dar de obicei includ şi obţinerea de şolduri ale contului, o lista a tranzacţiilor recente, plăţi electronice ale facturilor şi transferuri de fonduri între conturile unui client sau al altui client.
Cele mai multe bănci permit, de asemenea, unui client să descarce copii ale declaraţiilor bancare, care pot fi tipărite la sediul clientului. Prin intermediul e-banking se pot plăti facturile, se pot face plăti către alte conturi, se poate încarcă creditul unei cartele de telefon, se pot face tranzacţii valutare, se pot alimenta conturi de economii.
Sistemul este simplu şi intuitiv: după conectarea la site-ul băncii, clientul are un meniu din care alege ce tranzacţii doreşte să facă. Fiecare tranzacţie este securizată prin intermediul unei parole care este furnizată de un dispozitiv electronic numit token.
Scrisori vs Chat
Sigur, internetul face parte din viața noastră și chiar am devenit dependenți de el. Foarte multe lucruri le facem pe internet, dar, de departe, cel mai important mi se pare chat-ul. Posibilitatea de a comunica online și mai ales că te și poți vedea este fabuloasă.
În acest sens, internetul este cel care a detronat serviciile Poștei, ducând această instituție în situația de a-și reconsidera poziția pe piață. Au trecut vremurile când așteptam cu înfrigurare o scrisoare de la cei dragi, cuvintele din epistolă umplându-ne sufletele de bucurie. Sunt unii dintre noi care-și mai amintesc și astăzi câte flotări făceau în armată atunci când primeau o scrisoare, iar povești de acest gen ar putea umple un volum.
Astăzi e cât se poate de ușor. Cu un simplu smartphone și acces la internet te poți vedea cu oricine, oriunde s-ar afla. Astfel, când dorul te macină mai tare, deschizi camera și stai la taclale. E adevărat că nu te poți îmbrățișa cu cei dragi aflați departe, dar faptul că te poți vedea cu ei atenuează foarte tare dorul.
Și dacă tot am pomenit de … îmbrățisări, internetul ne-a adus și videochat-ul. Dar ăsta încă rămâne subiect tabu pentru mulți dintre noi, așa că pentru cei care doresc n-au decât să-și imagineze.
Preferă să stea la coadă, la ghişeu
Orice cerere adresată instanţei se taxează, cu mici excepţii. Taxele judiciare de timbru se datorează atât pentru judecata în primă instanţă, dar şi în căile de atac. Taxe se percep şi pentru alte cereri adresate instanţei de judecată după terminarea procesului sau înafara oricărui proces: eliberarea unor copii de pe înscrisuri de la dosar ori de pe hotărâri judecătoreşti, eliberarea unor certificate de grefă etc. Mii de procese se judecă în instanţele din Bacău şi logic ar fi ca plata acestor taxe să nu fie un chin, să nu presupună mult timp pierdut sau drumuri inutile. Mai ales că, uneori, vorbim de o taxă în valoare mică, în jur de 5 lei. Taxa judiciară de timbru constituie venit la bugetul local şi se plăteşte în numerar, prin virament bancar sau în sistem online.
Teoretic e simplu, mergi la Taxe şi Impozite şi plăteşti sau îţi deschizi un cont şi achiţi printr-un click. În realitate, până şi avocaţii (cel puţin unii dintre ei) şi-au prins urechile în tehnologie. „Niciodată nu am reuşit să-mi fac cont la Taxe şi Impozite.
E greoaie procedura. Am încercat să-i fac şi socrului meu şi nici acum nu i-au trimis parola. Am lăsat-o baltă. Ce pot face?! Trimit clientul să plătească taxa la ghişeu”, spune un avocat. Aceasta e şi problema celor mai mulţi dintre contribuabili, statul la coadă, drumurile inutile şi timpul pierdut pentru a plăti doi lei. Sistemul online îi depăşeşte pe unii, fie că sunt prea în vârstă sau din mediul rural.
„Mie mi-e greu să butonez şi mobilul. Dacă nu ştiu, nu mă bag. Stau prost şi cu vederea. Aşa că stau la coadă jumătate de oră sau mai mult. E greu, ar trebui făcut altfel”, se plânge o bătrână. De altfel, de-a lungul timpului, mulţi băcăuani ne-au sesizat că sunt purtaţi degeaba pe drumuri pentru aceste taxe şi au cerut ca în cadrul instanţelor să fie reînfiinţat ghişeul pentru plata taxelor de timbru. Aşa cum era, prin 2013, la Curtea de Apel, un birou unde se puteau plăti taxele. Acesta a fost desfiinţat, însă, ca urmare a restructurării personalului din cadrul DITL.