27 decembrie 2024

În obiectivul brigăzii de reporteri ai gazetei

1974: Magazinele alimentare la prima oră

Bacău: Unitatea alimentară de la „Podu Paloșanu”, ora 5:30. Mulți cetățeni, evident grăbiți, au venit cu sticle goale de lapte. Laptele n-a sosit. Abia după 15 minute de la deschidere își face apariția mașina cu lapte. Șoferul, surâzător și calm, descarcă fără prea multă grabă. Șeful unității ajută la descărcat împreună cu casierița. Cât casierița pleacă după stelaje, ceilalți cumpărători așteaptă la casă… Se pierd alte minute prețioase și la raionul de brânzeturi și preparate de carne (anemic aprovizionat), unde stau la rând 25 de oameni. Să socotim doar un minut per cumpărător, și observăm că pentru a-și procura ce are nevoie, un client stă aici aproape o jumătate de oră. Această unitate de timp se întregește dacă adăugăm și timpul pierdut la raionul de pâine și la lapte.

La magazinul alimentar „Bicaz”, unde se aprovizionează mulți muncitori de la întreprinderea „Partizanul“, organizarea este mai bună, nu este coadă, dar nici lapte nu este. După multe minute de la ora deschiderii, casa de comenzi din incinta întreprinderii (ca și cea de la C.P.L.) constituie o realizare foarte bună, dar nu poate suplini atribuțiile de primă oră ale magazinului „Bicaz”.



Magazinul „Tic-Tac”. Ora 7:45. Mai mulți cumpărători așteaptă să se deschidă unitatea (programul indică ora 6). Deducem de aici necesitatea modificării programului. La unitatea „Cornișa“, deși programul de deschidere este la ora 6:30, laptele se vinde mult mai devreme, afară, direct din stelaje. Dar nu e oare firesc ca atunci când vii să-ți cumperi laptele, să poți lua și celelalte alimente (inclusiv legume și fructe) în cel mai scurt timp? Poate că problema programelor unităților de acest fel ar merita să fie reabordată de către organele de resort.

La bazarul de la „Letea” suntem sprijiniți în acțiunea noastră și de comitetul sindicatului de la această întreprindere. Deși magazinul alimentar s-a deschis la ora 5:30, laptele a venit și aici cu întârziere (la ora 6). Aprovizionarea cu mezeluri este subțire. La acest raion, 15 oameni stau la rând — servește un singur vânzător, deși există spațiu comercial nefolosit, unde s-ar mai putea pune un cântar și un vânzător, evident pentru orele de vârf.

Tot în cartierul Letea, la unitatea de desfacere a pâinii, 30 de oameni stau la rând. Coada se prelungește și se încolăcește până afară, pe trotuar. O singură vânzătoare. Cald. Timp pierdut. Muncitori care așteaptă să intre în schimb. Pâinea neagră, cam veche și de calitate inferioară.

Ce ofereau unitățile de legume și fructe? Ceapă, mazăre, morcovi, fasole, cartofi. Fructe nu am văzut, nici roșii, nici alte mărfuri de sezon (ardei, castraveți, vinete, usturoi).

O observație: în vreme ce unitățile alimentare se deschid la o anumită oră, unele ale C.S.F. (de pildă cea de la „Podu Paloșanu” ori de la „Bicaz“) deschid cu 30 de minute mai târziu. N-ar trebui corelate orele de deschidere ale tuturor unităților comerciale destinate aprovizionării de primă oră?

Unitatea „Spicul“ din centrul municipiului Bacău. La ora deschiderii, dimineața, la 6:30, unitatea nu este aprovizionată cu specialități (cornuri, japoneze, împletituri, batoane). Consumul pe loc nu este organizat în unitățile alimentare din Bacău. De ce, la prima oră, să nu poți găsi și lapte bătut, iaurt, împreună cu unele specialități de panificație? Uneori lipsește chiar și pâinea: în ziua de 16 iulie, abia la ora 7 se descărcau unele sortimente ca: pâine la tavă și cornuri — solicitate la această oră. În afară de acestea, pe o tejghea, mai erau doar vreo cinci franzele. A doua zi, la ora deschiderii, nu se primise marfă proaspătă. Mai sunt necesare comentarii?

Gheorghe Gheorghiu-Dej: Ora 6:00. Centrul 1 de pâine „Dâmbovița“ fusese deschis cu zece minute mai devreme și primii cumpărători tocmai ieșeau. Aprecieri unanime: „Totdeauna găsim pâine proaspătă. Se servește operativ“. În cinci minute au fost serviți 23 de cumpărători! La centrul de mezeluri și brânzeturi „Poiana“, brânzeturi în cantități suficiente, unt, mezeluri, conserve… Lipseau, însă, laptele și iaurtul. Aceeași situație și la centrul de mezeluri și brânzeturi „Predeal”. Aflăm că problema e generalizată la nivelul întregului municipiu. Laptele sosește foarte târziu de la Bacău. La „Poiana”, laptele și iaurtul au fost aduse la ora 6:45; la „Predeal“, la ora 6:50; în celelalte unități, după ora 7:00.

Tovarășul ing. Virgil Tămășescu, prim-vicepreședintele Comitetului Executiv al Consiliului Popular Municipal Gheorghe Gheorghiu-Dej, ne spunea: „Am făcut cel puțin zece intervenții la Industria Laptelui Bacău. Am vorbit de câteva ori chiar cu tovarășul director Tănase, ni s-a promis că laptele va sosi la ora 6, dar… ați constatat și dvs. în ce măsură au fost onorate aceste promisiuni“. La centrul „Predeal”, câteva gospodine ne-au luat cu asalt: „Cele mai multe dintre noi începem serviciul dimineața, devreme. Până atunci, trebuie să cumpărăm lapte pentru copii, să-l fierbem, să-i hrănim și să ajungem la timp și la serviciu. Or, laptele vine exact atunci când noi suntem deja în producție. De ce?”

Comănești: Unul dintre complexele comerciale cele mai solicitate de populație este cel din cartierul Zăvoi. Aici locuiesc muncitori și tehnicieni. Ingineri care lucrează la C.P.L., Termocentrală, Carboniferă, I.G.O. etc., obișnuiesc să facă adeseori cumpărături pentru gospodărie la ore matinale. Așa am făcut și în dimineața zilei de marți, când pe la ora 5:45 m-am îndreptat spre unitățile alimentare ale complexului de servire amintit. Atât unitatea cu autoservire, cât și unitatea de desfacere a cărnii, mezelurilor, lactatelor și produselor de panificație, cunoșteau o mare afluență de cumpărători. Având ore de deschidere potrivite (5:30 la pâine, lactate, carne; 6:15 la magazinul alimentar cu autoservire), vânzarea s-a putut face în condiții bune, cumpărătorii neirosindu-și timpul. Adăugați la aceasta și faptul că mărfuri se găsesc în suficientă măsură.

În ce privește laptele, aici lucrurile stau mai prost: cu o zi înainte fuseseră aduse 236 sticle cu lapte dulce. Am încercat să cumpăr o sticlă, dar a trebuit să renunț: laptele era deja… covăsit. După informațiile culese, se pare că „de vină” a fost izoterma cu care fusese transportat. Specialiștii vor analiza mai atent cauzele unor astfel de situații.

Un alt amănunt despre unitatea de legume și fructe: deși nu duce lipsă de vânzători (sunt vreo 2-3), ba unul este după marfă, ba altul în concediu, așa că mai tot timpul rămâne un singur vânzător, care la ore de vârf, cum sunt cele de dimineață, nu poate satisface operativ cerințele numărului mare de cumpărători.

Câteva concluzii:

  • Laptele și pâinea întârzie adesea, deși sunt strict necesare la ora deschiderii.
  • Problema abonamentelor a fost dată uitării.
  • Organizarea activității comerciale lasă de dorit în unele magazine. Se formează cozi și se pierde timp.
  • Aprovizionarea cu unele mezeluri solicitate este insuficientă dimineața.
  • Pot fi înființate — și sunt necesare — puncte de consum pe loc, cu lactate, batoane, brioșe, cornuri.
  • Sortimentul de legume și fructe trebuie să fie mai variat.
  • Programul unor unități alimentare trebuie corelat mai bine cu al altora și, în primul rând, cu al marilor întreprinderi (de exemplu, ar fi necesară deschiderea magazinului alimentar cu o jumătate de oră mai devreme, așa cum cer și reprezentanții sindicatului).

Față de cele de mai sus, așteptăm răspunsul factorilor vizați. Cel mai convingător răspuns va consta în măsurile efective ce vor fi luate.

Anchetă realizată de:
R. Căciularu, C. Nancu, Șt. Olteanu, M. Păun

Steagul Roșu, 20 iulie 1974



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img