Pe 24 iunie 2024, se împlinesc 140 de ani de la inaugurarea Gării Târgu-Ocna, o construcție monumentală proiectată de celebrul inginer român Anghel Saligny. Aceasta gară a avut un impact semnificativ asupra dezvoltării economice și sociale a regiunii, fiind un punct central în infrastructura feroviară din România.
Istoria Gării Târgu-Ocna
Gara Târgu-Ocna a fost inițial concepută ca stație terminus pentru linia ferată dintre Adjud și Târgu-Ocna, cu mai multe proiecte propuse încă din anii anteriori. Proiectul final a fost unul de anvergură, încadrat în categoria „gărilor de imitație”, caracterizat prin elemente decorative elaborate, cum ar fi bosajele, ancadramentele și cornișele. Clădirea gării a fost predominant placată cu cărămidă, un procedeu care avea să devină foarte răspândit în deceniile următoare.
Până în 1899, Gara Târgu-Ocna a avut statutul de cap de linie, servind ca punct final al rutei feroviare, până la prelungirea liniei către Comănești și Ghimeș.
Teledinamicul de la Târgu Ocna
Anghel Saligny nu s-a limitat doar la proiectarea gării, ci a realizat și primul funicular din România, cunoscut sub numele de „Teledinamicul de la Târgu Ocna”, inaugurat în februarie 1885. Acest funicular a funcționat timp de 11 ani, transportând sarea de la magaziile salinei Târgu Ocna până la Halta CFR Salina. În octombrie 1896, acesta a fost înlocuit de o linie de cale ferată industrială, care prelua aceeași funcție.
Dezvoltări ulterioare
Construcția tunelului de la „Cireșoaia” între anii 1897 și 1898 a permis prelungirea liniei ferate până la Comănești și ulterior până la Ghimeș. Aceste lucrări au fost coordonate de un alt inginer de renume, Elie Radu, contribuind astfel la extinderea și modernizarea rețelei feroviare din zonă.
Rolul Gării Târgu-Ocna în Dezvoltarea Regională
De-a lungul timpului, Gara Târgu-Ocna a jucat un rol crucial în dezvoltarea economică a regiunii. Pe Valea Trotușului, gara a facilitat transportul lemnului din pădurile Măgurii, păcurii din Moinești și Lucăcești, cerealelor, fructelor și vitelor, asigurând un flux constant de mărfuri și resurse esențiale pentru comunitățile locale.
În prezent, Halta Saline funcționează doar ca stație de călători, însă moștenirea sa rămâne un testament al importanței istorice și economice a Gării Târgu-Ocna.
La 140 de ani de la inaugurarea sa, Gara Târgu-Ocna rămâne un simbol al ingeniozității și dedicației inginerilor români, precum Anghel Saligny și Elie Radu. De la primele zile de funcționare ca stație terminus, până la extinderea rețelei feroviare și contribuțiile economice semnificative, gara continuă să fie un punct de referință în istoria infrastructurii feroviare din România. Această aniversare marchează nu doar un moment de reflecție asupra trecutului, ci și o celebrare a progresului și inovației în domeniul ingineriei și transporturilor.
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.