13 ianuarie 2025

113 taxe pe capul intreprinzatorilor

Neprietenos. Asa poate fi caracterizat mediul de afaceri românesc. Numarul extrem de mare de taxe si impozite care trebuie achitate la stat reprezinta un real impediment pentru intreprinzatori. Mai mult decât atât, o companie autohtona trebuie sa piarda foarte mult timp pentru a depune la zi toate declaratiile aferente.

Nu mai putin de 113 taxe si impozite. Acesta este numarul urias al darilor pe care o societate comerciala este obligata sa le achite bugetului consolidat al statului. Nivelul de taxare calculat de catre specialistii in domeniu se ridica la 45% din profit. “Acest lucru nu inseamna nimic altceva decât o birocratie excesiva, o lipsa de flexibilitate a autoritatilor si institutiilor statului care, in loc sa gaseasca sisteme eficiente de colectare a taxelor si impozitelor de la agentii economici, parca dinadins creaza tot felul de mecanisme stofoase”, ne-a declarat Mihai Tulbure, director al Camerei de Comert si Industrie Bacau. Dintre aceste 113 taxe, 84 se refera la platile aferente contributiilor sociale. In momentul de fata nu exista un sistem electronic de plati functional, asa incât, Fiscul reuseste sa colecteze aproximativ 80% din taxele si impozitele pe care le-ar putea colecta.



Sistem electronic din 2011

“Sistemul actual de colectare al taxelor si impozitelor nu face decât sa ingreuneze activitatea agentilor economici. Oamenii de afaceri, in loc sa-si vada de activitatile de productie, de realizarea serviciilor sau de celelalte activitati privind managementul strict al firmei, isi pierd timpul stând la cozi si achitând o puzderie de taxe care printr-un mecanism suplu, racordat la ceea ce se intâmpla in Uniunea Europeana, ar avea rezultate mult mai bune”, a mai afirmat directorul CCI Bacau, Mihai Tulbure. O solutie viabila ar fi aceea a implementarii sistemului depunerii on-line a declaratiilor si a platii electronice a obligatiilor fiscale. Tot specialistii mai spun ca trebuie redus numarul declaratiilor care trebuie completate si depuse, iar contributiile sociale ar trebui gestionate de o singura institutie. “Directia Generala a Finantelor Publice Bacau spera, ca urmare a introducerii unui nou sistem electronic de plata de la distanta a obligatiilor catre bugetul statului, sa se inregistreze o mai buna colectare a acestora. Este un element extrem de important in modernizarea sistemului de plata a impozitelor si taxelor. Acest sistem electronic de plata este dezvoltat de catre Ministerul Comunicatiilor si trebuie implementat de la inceputul anului viitor”, ne-a declarat Adrian Anghel, purtatorul de cuvânt al DGFP Bacau.

Firmele “fug” in strainatate

Pâna atunci, intreprinzatorii apeleaza la o solutie extrema dar mult mai convenabila: inregistrarea societatilor in tarile vecine unde nivelul fiscalitatii este redus semnificativ fata de cel autohton. “Este normal sa se intâmple asa pentru ca, in Bulgaria, cota unica de impozitare este de 10%. Taxa pe valoare adaugata este si ea mult mai mica, asa ca, numeroase firme profita din plin de aceste avantaje”, a mai declarat Mihai Tulbure.
Alexandra Zaharia



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img