Constructorul care a câstigat contractul de executie a variantei ocolitoare a municipiului Bacau intâmpina primele probleme in teren. Declaratia, cu toate detaliile, a venit de la primarul Cosmin Necula, cel care tine sedinte saptamânale cu inginerii Eko Insaat, desi proiectul nu apartine Primariei Bacau sau Consiliului Judetean ci Companiei de Drumuri.
Astfel, potrivit primarului, „s-au descoperit situri arheologice. O alta problema este ca oamenii care sunt pe calea centurii refuza sa-si culeaga porumbul. Am discutat cu primarii din localitatile vecine sa ne ofere sprijin. In plus, constructorul nu a primit nici un ban, desi recunoaste ca nu este singura companie in aceasta situatie”, a detaliat primarul Necula.
Problemele sunt recunoscute de inginerul sef adjunct al proiectului, Mehmet Ali Rende. „In ceea ce ne priveste, noi am inceput organizarea de santier. Pe Calea Bârladului vom avea sapte containere in care vor lucra inginerii, muncitorii. Avem si un laborator de testare a probelor de teren pe care le luam. Am angajat personal, avem 30 de ingineri care au fost deja aprobati de consultant. Am facut un plan de management al traficului”, a declarat Rende. Toate aceste investitii s-au facut cu banii proprii ai constructorului. Compania de Autostrazi n-a dat nici macar avansul de 30 la suta stipulat in contract. Totul depinde de bani. Asfaltul si podurile nu se toarna doar cu bunavointa.
Constructorul nu este singurul neplatit in aceasta poveste. S-ar parea ca nici oamenii care sunt pe calea centurii, desi au fost expropriati, n-au vazut un leu. Acesta este motivul pentru care si-au semanat linistiti porumbul, iar acum asteapta sa-l recolteze. „Oamenii ne-au mai cerut pasuire, de o saptamâna, doua si le-am dat”, a recunoscut inginerul.
Halda si pamântul de la groapa Salii Polivalente ar putea ajunge la turci
Intrebati cu ce pot fi sprijiniti concret de Primaria Bacau, turcii ar fi spus ca ar dori sa ia halda de fosfogips a Amurco si eventual pamântul rezultat in urma excavatiei pentru ridicarea Salii Polivalente.
„Despre halda, le-am spus deja ca face obiectul unui dosar penal la DNA, deci aici nu putem discuta”, a spus primarul Cosmin Necula. La ce le-ar fi utile, am intrebat si noi. „Umplutura la drum. Practic, noi ar urma sa luam probe de teren, le testam in laborator sa vedem rezistenta, vedem in ce masura se pot folosi ca atare sau trebuie tratate, calculam costurile pe care le presupune preluarea si folosirea si vedem ce anume ne convine. Respectam intru-totul proiectul pus la dispozitie de proiectant”, a dat asigurari Mehmet Ali Rende.
Acesta sustine ca firma turceasca va apela si la subcontractori, cum sunt alti constructori care pot veni cu utilaje, dar pentru partea cea mai importanta, de prelucrare si pregatire a mixturilor asfaltice va aduce utilaje si echipamente proprii, din Turcia. De aici se intelege ca are capacitatea tehnica deplina de a sustine un proiect de o asemenea dimensiune.
Desi se feresc sa avanseze termene, totul depinzând in acest moment de livrarea unor sume de bani, previziunea Eko Insaat ar fi ca pâna la sfârsitul acestui an s-ar putea realiza 7 kilometri de sosea, intre Nicolae Balcescu si Sarata.
Urmarim cu interes.
Pe calea centurii sunt si situri arheologice. Unul a fost descoperit la Sarata, datând din Neolitic, lung de circa 500 metri. Pe aceasta portiune, constructorul nu mai poate intra, urmând ca dupa ridicarea obiectelor cu valoare istorica sa poata reveni pentru lucrari. „Acest lucru poate dura o luna, doua, trei. Odata incheiata etapa, se va obtine certificatul de descarcare de sarcina arheologica”, explica doctorand Petre Colteanu, de la Universitatea din Iasi, care lucreaza in teren. „Ne asteptam la aparitia unor astfel de situri. Vom scoate la suprafata obiectele si le vom muta in Muzeul de Istorie, dupa care constructorul poate sa isi vada de treaba”, a declarat Lacramioara Istina, sef sectie Arheologie la Muzeul de Istorie Bacau.
Pâna acum, constructorul a parcurs circa jumatate din suprafata centurii cu aceasta cercetare arheologica.