7 noiembrie 2024

Oamenii care au casele pe calea centurii refuza sa plece

Ordinul de incepere a lucrarilor pentru centura ocolitoare a municipiului Bacau depinde de „mobilizarea antreprenorului in santier”. Este raspunsul oficial venit de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) care ne da si o veste buna: exista un buget consistent disponibil, pentru inceput, la acest obiectiv. Cu toate acestea, nu tot terenul este liber de sarcini. Asta pentru ca nu au fost identificati proprietarii terenurilor sau cei identificati vor fi despagubiti foarte putin, asadar, deocamdata, refuza sa plece.

Casa lui Gheorghe Paduraru, un bacauan care locuieste in Letea Veche se afla exact in mijlocul autostrazii cu patru benzi care va servi drept varianta ocolitoare. Si-a cumparat casa de 88 mp si o curte de câteva sute de metri, in 2011 cu 44.000 euro. N-a stiut la acel moment ca centura se va construi, fiind un proiect vehiculat din 2004 incoace constant doar in scopuri electorale, fara nici un pas concret.



Anul trecut, vestea a picat ca un trasnet. „Noi nici n-am aflat de la Compania de Autostrazi. Ne-a spus un vecin. Ce va omorâti sa amenajati? Nu stiti ca pe aici vine centura?”, povesteste omul. S-a convins ca nu este o pacaleala. „Am intrat pe internet si am vazut exact studiul de fezabilitate, proiectul. Nimeni de la CNADNR nu ne-a contactat, ci doar am fost informati ca facem obiectul unei exproprieri, ne-am dus la primarie. Apoi, am vazut anexa la hotarârea de Guvern, la pozitia 703, ca trebuie sa primesc 10.792 lei pentru teren. Casa nici nu este evaluata, pentru ca terenul figureaza agricol, ca sa ii scada valoarea. Oricum, acum nici nu pot vinde pentru ca totul este blocat”, a mai spus omul foarte suparat, care are toate documentele privind statutul terenului, actele de vânzare-cumparare s.a.m.d..

 

Gheorghe Paduraru a deschis un proces in 2014 pentru asigurare de dovezi si s-a facut o expertiza prin care sa dovedeasca clar ca terenul si casa fac mai mult decât modesta despagubire de 3000 euro.

Reprezentantii Companiei nu s-au prezentat la proces. „La momentul la care vor veni sa semnez documentul de expropriere, nu-l voi semna. Urmatoarea oprire este la instanta, unde vom avea alte doua expertize, iar judecatorul va hotari care este valoarea justa a proprietatii mele. Daca stiam ca asa va fi situatia, nu luam in calcul sa cumpar aici”, spune Paduraru. Nu este singur in aceasta situatie. La fel mai sunt vecinii de alaturi, o familie cu un copil abia nascut, care are credit prin Prima Casa, dar si vecinele de vis-a-vis.

Intr-un comunicat oficial remis redactiei noastre, Compania de Autostrazi ne informeaza ca nu tot terenul este liber de sarcini. „Sectoarele pentru care CNADNR detine Autorizatie de Construire reprezinta 90% din suprafata totala necesara”. Asta inseamna ca ar putea incepe lucrari acolo unde se poate si nu sunt probleme juridice cu terenurile. Constructia poate incepe pe mai multe fronturi, in functie de disponibilitatea existenta pe sectoare.

centura 3

Nu doar oamenii vor fi nevoiti sa se mute din calea drumului, ci si societati. Este si cazul unei vulcanizari aflate inainte de podul spre Vaslui. Am incercat aici sa discutam cu un manager, dar n-am reusit. Una dintre angajate ne-a declarat insa ca este convinsa ca lucrarile nu vor incepe. „Va spun ca e doar de campanie. Noi am mai intrebat si nimeni nu crede”, ne-a spus foarte convinsa femeia.

Mai bine de un an de la semnarea contractului

La 1 aprilie s-a implinit un an de zile de la semnarea contractului, timp in care nu s-a intâmplat nimic. Contractul de executie a fost câstigat de Eko Insaat Ve Tic AS din Turcia, cu oferta de 393,8 milioane de lei. Trebuie sa realizeze 30 km cu regim de autostrada. Turcii si-au plasat sediul pe strada Vasile Alecsandri, si-au adus inginerii la fata locului si cauta sa angajeze români pe diferite pozitii, de la ingineri la oameni in siguranta si securitate la munca. „Nu este vina companiei noastre ca n-am inceput lucrul, am asteptat ordinul de incepere. Noi am inceput organizarea de santier si avem in vedere mai multe locatii”, a declarat Mehmet Ali Rende, manager de proiect adjunct. De cealalta parte, reprezentantii CNADNR sustine ca „desuspendarea lucrarilor se va face in conformitate cu mobilizarea antreprenorului in santier”.

Asadar, imediat ce constuctorul anunta ca a terminat organizarea, nu sunt motive sa nu inceapa efectiv lucrul. In plus, potrivit companiei, „avansul va fi acordat antreprenorului in conformitate cu contractul de lucrari, dupa ridicarea ordinului de suspendare. Ministerul Transporturilor a comunicat pentru anul 2016 un buget disponibil de 80 milioane de lei. Totodata, CNADNR a depus cererea de finantare in cadrul POIM 2014-2020 in vederea cofinantarii sumelor alocate de la bugetul de stat, urmând ca dupa lansarea apelului de proiecte aferent domeniului infrastructurii sa fie semnat si contractul de finantare.”

Termenul de realizare a lucrarilor este de doi ani de la data ordinului de incepere, iar turcii au de gând sa se tina de treaba. „Este al 95-lea proiect al companiei, dar primul care vizeaza constructia unei centuri in România”, a mai spus managerul de proiect de la Eko Insaat Ve Tic AS.

Mai multe santiere?

Din câte se pare, reprezentantii constructorului au cerut sprijinul mai multor autoritati locale din apropierea municipiului, unde iau in calcul sa-si faca baza de lucru. Una dintre localitati este Nicolae Balcescu. „Au venit persoane care s-au recomandat ca fiind constructori si au intrebat unde ar putea sa faca organizare, dar nu s-a intâmplat nimic. Au delimitat niste zone si cred ca vor incepe curând”, a spus primarul Anton Siler. Si la Letea Veche ar putea fi o astfel de locatie, dar primarul are indoieli ca in comuna sa ar putea incepe santierul in forta. „Aici sunt niste probleme cu terenurile, nu s-au identificat toti proprietarii, sunt mostenitori care nu se gasesc. Oamenii au fost foarte suparati. Cum sa nu fie, daca au primit 1 leu pe metru patrat, fata de 3 lei, cât merge in piata”, a declarat primarul Petru Dochiei.

Reprezentantii municipalitatii bacauane au confirmat pentru cotidianul Desteptarea ca turcii au cerut sapte hectare lânga cimitirul Sarata 2 tot pentru organizare de santier. Turcii vor subcontracta diferite parti din lucrare, dar estimeaza ca prezenta lor se va regasi in economia locala si se va resimti in termeni de milioane de euro.

Centura va avea doua brate, unul pe vest, altul pe est si va avea rolul de a usura traficul din municipiu.

Presedintele Consiliului Judetean, Dragos Benea, a anuntat ca lucrarile vor incepe cel mai târziu pe 25 mai 2016. „Societatea de consultanta Primacons a scris explicit ca lucrarile vor începe obligatoriu cel mai târziu pe 25 mai 2016, in caz contrar se reziliaza contractul. Din discutiile purtate înteleg ca lucrarile vor începe pe tronsonul N. Balcescu – Luizi Calugara, legatura dintre E85 si DN11, în lungime de 7,5 km.”




Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

spot_img
spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul

Alte titluri

spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014