27 decembrie 2024

Japca Statului pe Soseaua Ocolitoare: 2.500 de euro despagubire pentru o casa de 45.000 euro

Constantin si Angela Paduraru au vrut sa traiasca o batrânete linistita si au cumparat o casa in satul Rusi Ciutea din comuna Letea Veche. Era sfârsitul anului 2011 când au perfectat actele si au facut plata – circa 45.000 de euro, iar in ianuarie anul urmator s-au mutat.

Le-a placut locul linistit, si-au mobilat camerele primitoare si au amenajat in fata o gradinita de flori, iar in spate – pe marginea Canalului de Fuga – au plantat ceva legume. Ii vizitau copiii, rudele sau prietenii, si fiecare ii invidia pentru coltisorul de rai unde, credea toata lumea, isi vor duce viata multa vreme.



Nimeni si nimic nu parea sa tulbure tihna sotilor Paduraru. Dar a venit vara anului 2013 si tot ceea ce parea de neclintit s-a spulberat ca si când n-ar fi fost vreodata, odata cu aprobarea construirii soselei ocolitoare a municipiului Bacau.

O hotarâre de Guvern i-a lasat fara casa de 83.5 metri patrati si fara cei 400 de metri de pamânt pentru ca exact in batatura lor se va ridica unul dintre pilonii podului ce va trece peste Canalul de Fuga.

In schimbul lor, cineva de la Bucuresti a decis ca vor primi 10792,05 lei, adica aproape 2.500 de euro, de aproape 20 de ori mai putin decât platisera cu mai putin de doi ani in urma. Potrivit legii modificata de Guvernul Ponta, proprietarii nu mai au dreptul sa se opuna expropierii si nici sa solicite o valoare mai mare, fiind obligati sa se adreseze instantei, dar dupa ce au fost deposedati de bunuri.

Asa se face ca familia Paduraru se poate trezi in orice clipa cu o comisie de expropiere care sa-i dea afara din casa, urmând ca o sentinta judecatoreasca sa le dea justa despagubire si eventuale daune. Dar pâna atunci, cei doi se intreaba unde vor locui si ce se va intâmpla cu mobila si lucrurile din casa.

„Sunt aruncat pe drumuri si mi se spune ca voi primi o suma de batjocura in dispretul proprietatii private. Voi da in judecata Statul la instantele românesti, si daca e nevoie si la cele europene, pentru ca nu se poate asa ceva. Mai sunt zeci, daca nu sute de oameni in situatia mea, e inacceptabil apa ceva!” – spune Constantin Paduraru, proprietar expropiat.

O evaluare care nu exista decât pe hârtie

Guvernul a prevazut despagubiri în valoare de 7.505.000 lei pentru un nr. de 1.564 de imobile (terenuri si cladiri) aferente unei suprafaţe totale de 1.667.499 mp prevăzute în anexa nr. 3 a hotărârii prin care reglementeaza constructia soselei.

In respectiva anexa, la pozitia 703, apare proprietatea lui Constantin Paduraru, cu numarul cadastral 61533, insa fara numele acestuia. Asta desi Cartea Funciara pentru teren si casa exista din 2011!

De asemenea, in decizia Guvernului se precizeaza ca „expropriatorul a întocmit o documentaţie tehnico–economică cuprinzând coridorul de expropriere stabilit pe baza studiului de fezabilitate în varintă finală
sau a documentaţiilor de urmbanism, după caz, şi lista proprietarilor imobilelor care constituie coridorul de expropriere aşa cum rezultă din evidenţele Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară sau ale unitătilor administrativ – teritoriale, care cuprinde sumele individuale aferente despăgubirilor estimate de către expropriator pe baza unui raport de evaluare întocmit, având în vedere expertizele întocmite şi actualizate de camerele notarilor publici.”

Problema este ca nimeni nu stie cine când si daca a venit cineva in comuna Letea Veche pentru a intocmi la fata locului aceste documentatii. Asa cum nu se stie care a fost grila de evaluare a terenurilor si caselor peste care va trece soseua ocolitoare.

La Primaria Letea Veche nu se stie nimic

Functionarii de la Bucuresti afirma in documente oficiale ca „lista proprietarilor expropiati în baza evidenţelor unităţilor administrativ – teritoriale ale localităţilor Hemeiuş, Letea Veche, Luizi Călugăra, Nicolae Bălcescu, Sărata şi Săuceşti din judeţul Bacău şi confirmate de acestea cu ştampilă şi semnătură.”

Administratorul public al comunei, Viorel Hotea, spune ca nu exista o comisie de expropiere, el neavând idee pe ce baza s-au calculat respectivele despagubiri. De asemenea, pe traseul soselei ocolitoare se afla sute de terenuri ale comunei, care fiind subevaluate vor produce paguba in proprietatea publica.

„Si eu am cumparat o casa in zona in 2010 prin Programul Prima Casa, cu 40.000 de euro. Daca stiam ca va trece autostrada la 80 de metri de curtea mea, nu o mai cumparam. Ce sa mai spun de primarul comunei, care va avea trafic la vreo 22 de metri de coltul casei! Nu ne-a intrebat nimeni despre proiect, despre expropieri, s-a rupt satul Rusi Ciutea in doua, nu se stie cum vor ajunge cei din satul Siret in Bacau… Era nevoie de sosea, dar nu cu acest pret!” – spune Viorel Hotea, administrator public al comunei Letea Veche.

Muncitor in Italia, Lefter in România

Vasile Lefter, vecin cu familia Paduraru, munceste de 20 de ani in Italia si asta se vede in curtea lui larga cu casa si acareturi, dar si in terenurile si gradinile pe care le-a cumparat imprumutându-se de la patronul sau.

Acum, traieste cu spaima ca nu va apuca sa se intoarca in casa lui pentru ca peste acoperis ii va trece podul ce traverseaza Canalul de Fuga si nu se stie daca nu cumva ii va fi demolata. „E munca mea de-o viata aici, cum sa mi-o dea joc, si pe un pret de nimic! Am datorii la patron, nu voi lasa lucrurile asa, sa-mi dea cât vor ei, adica mai nimic”, spune Vasile Lefter, privind ingrijorat in jur.

Trebuie sa se intoarca la serviciu in Italia, insa s-a interesat cum poate sa se impotrivesca nedreptatii care i se pregateste in România.

O sosea care ne ocoleste de 10 ani

Inca din 2004 s-a pus problema unei sosele care sa aeriseasca traficul in municipiul Bacau, existând chiar un proiect ce putea fi realizat in cel mult doi ani. Schimbarea puterii a amânat materializarea, desi declaratii favorabile si promisiuni electorale au fost foarte numeroase.

Practic, fiecare premier si ministru al Transporturilor care a venit in Bacau s-a angajat sa dea fonduri pentru acest proiect. Pe de alta parte, nu a existat niciodata un traseu clar stabilit, astfel incât actuala pozitionare pare a fi rodul bunului-plac si al calculelor birocratice, care nu tin cont de interesele locuitorilor.



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img