– Campaniile electorale vor fi finantate de la buget, iar sumele alocate vor fi “decente” – Niciun candidat nu va mai zâmbi din afise uriase atârnate pe cladiri
Avem, in sfârsit, o noua lege a finantarii partidelor politice. Actul normativ a fost depus, la sfârsitul lui februarie, de catre deputatul bacauan Cosmin Necula si europarlamentarul Victor Negrescu. Legea a obtinut majoritate in Camera Deputatilor, care este for decizional in acest caz. Este un vot istoric, sustine Necula.
“Am reformat modul de finanțare a partidelor politice si a campaniilor electorale: fara bani negri si fara finanțari interesate”, arata deputatul PSD. Modificarile au avut ca repere conditiile din alte state europene “în care experienta campaniilor electorale este una decenta iar esenta sta în calitatea programelor prezentate si în transparenta finantarii partidelor politice. Avem nevoie de o legislatie care sa fie adaptata realitatilor sociale si economice, o legislatie care sa încurajeze relatia directa dintre actorul politic si cetatean”, afirma Cosmin Necula. Dintre schimbari, cea mai importanta vizeaza finantarea formatiunilor politice.
Concret, finantarea se va face astfel încât “un cetatean va putea sustine un partid politic cu maximum un salariu mediu pe an, iar o persoana juridica cu pâna la 10% din impozitul pe profit platit pe anul fiscal precedent.” Partidele pot contracta imprumuturi numai prin acte notariale, iar sumele nu pot depasi 0,025% din veniturile prevazute, in anul respectiv, la buget.
Nu vor mai fi afise “pe toate gardurile”
Exista modificari si in privinta conditiilor in care se vor desfasura campaniile electorale. Astfel, candidatii si partidele politice nu vor mai utiliza alte materiale cu exceptia printurilor pe hârtie: pliante, brosuri, fluturasi etc.
“Nu vor mai exista afise, bannere si mesh-uri atârnate pe toate gardurile si zidurile. Afisele vor fi permise doar în spatiile special amenajate de catre autoritati”, a explicat Cosmin Necula, adaugând ca partidele si candidatii vor avea sanse egale de exprimare în campaniile electorale, iar bugetele vor fi unele rezonabile, “adaptate realitatilor economice din tara noastra”.
Nu prin afise uriase se vor face remarcati candidatii, “nu prin cantitatea de imagine pe care o vor utiliza în decursul unei luni de campanie electorala”, ci prin initiativele propuse si prin munca depusa timp de patru ani.