Certificatul de proprietate emis de Consiliul Județean Bacău, declarat LEGAL de instanța de judecată
La capătul unui proces maraton, întins pe mai bine de 6 ani de zile, instanța de judecată a stabilit – irevocabil – că certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului din strada Narciselor 14 bis, aflat în patrimoniul societății Transport Public, este legal. Certificatul fusese emis pe numele societății de către Consiliul Județean (CJ) Bacău, în mai 2009. Legalitatea actului a fost, însă, contestată de Primăria Bacău. Președintele CJ Bacău, Dragoș Benea, a făcut public rezultatul litigiului, în ședința de luni, 18 aprilie 2016, acuzând conducerea Primăriei Bacău că a blocat, din considerente politice, atât derularea unei investiții în municipiul Bacău, cât și dezvoltarea societății de transport în comun. Strămutat la Tribunalul Sibiu, procesul s-a încheiat în defavoarea Primăriei Bacău, instanța de fond respingând acțiunea municipalității în septembrie 2015. Primăria a făcut recurs, iar în februarie 2016 Curtea de Apel Alba Iulia a consfințit legalitatea certificatului și a dreptului de proprietate a Transport Public asupra terenului de 3,4 hectare de pe strada Narciselor 14 bis.
Dragoș Benea a făcut public, în plenul CJ, rezultatul litigiului derulat cu Primăria Bacău, axându-și intervenția pe problema legalității certificatului de proprietate emis de consiliu în mai 2009. Președintele CJ a arătat că după un proces întins pe ani de zile, toate părțile implicate au avut de pierdut. „Nu poți vorbi în termeni de câștig, de victorie, chiar dacă a fost confirmat punctul nostru de vedere. Nimeni nu a câștigat. În principal, a pierdut societatea de transport public care nu a încheiat tranzacția cu agentul economic german pentru acel teren. Acest lucru a afectat volumul investițiilor în dotarea Transport Public și, în final, au pierdut tot băcăuanii. Nu a câștigat nici Primăria care a plătit onorarii exorbitante avocaților și a pierdut șansa de a taxa un teren și un agent economic. Desigur, s-a pierdut și acea investiție ce ar fi generat noi locuri de muncă. La CJ, echipa de juriști a făcut o uriașă risipă de energie și drumuri la Sibiu pentru ca azi să constatăm că am ajuns în același punct”, a afirmat Benea.
Șeful CJ a mai spus că instituția pe care o conduce nu a pierdut niciun proces cu Primăria Bacău, apreciind că în câteva luni la vârful administrației băcăuane se va produce o schimbare. Benea a criticat atitudinea conducerii Primăriei Bacău de la acea dată, afirmând că fostul primar Romeo Stavarache a acționat, abuziv, împotriva CJ și a Transport Public, cu mâna viceprimarului Dragoș Luchian. „Scriptic, documentele care au stat la baza acestui litigiu au fost făcute de viceprimarul Dragoș Luchian. Ori a semnat ca primarul, ori impulsionat de Stavarache, ori din convingere, niciuna dintre variante nu-i face cinste. Nu putem să dăm înainte cu un astfel de model de administrație, cu procese făcute doar pentru a bloca investiții. E bine ca cei care vor avea funcții să nu mai genereze astfel de conflicte sub masca protejării domeniului public”, a adăugat Dragoș Benea.
Litigiu derulat în instanțe din Ardeal
La 18 septembrie 2015, instanța de fond – Tribunalul Sibiu – respingea ca nefondată acțiunea municipalității băcăuane, demontând în motivare toată „manopera” legală făcută de Primăria Bacău. Potrivit sentinței nr. 1741/CA/2015, dată de Tribunalul Sibiu în dosarul 3950/110/2010, privatizarea Transport Public s-a realizat în deplină legalitate, contractul de vânzare – cumpărare acțiuni, însușit de Consiliul Local (CL) Bacău prin Hotărârea nr. 131/2002, statuând că terenul din Narciselor 14 bis se află în proprietatea societății de transport în comun. Mai mult, au arătat judecătorii sibieni, Primăria Bacău a recunoscut societății dreptul de proprietate asupra terenului de 3,4 hectare, în intervalul 2006 – 2009 eliberând mai multe certificate de urbanism și autorizații de construire în favoarea Transport Public.
Instanța de fond a stabilit, de asemenea, că certificatul de proprietate a fost emis în mod legal de către Consiliul Județean Bacău, instituția abilitată să elibereze astfel de documente, și că certificatul atestă, fără putință de tăgadă, că Transport Public este proprietarul celor 3,4 hectare. „Se constată că terenul a fost deținut de societate până la înființare și până la adoptarea hotărârii atacate, respectiv a certificatului de atestare emis (…) De asemenea, modificarea olografă a formularului certificatului de atestare, în sensul înscrierii formei de «capital privat» nu poate conduce la anularea actului administrativ, acesta fiind adaptat la modificările succesive ale actelor care reglementează privatizarea societăților comerciale”, arată în finalul sentinței 1741 judecătorii Tribunalului Sibiu.
Primăria a formulat recurs în cadrul procesului, iar în februarie 2016 Curtea de Apel Alba Iulia a stabilit, irevocabil, că certificatul de proprietate emis de CJ Bacău este legal, iar Transport Public este proprietarul de drept al terenului din Narciselor 14 bis. „Activul și pasivul acestei regii autonome a fost preluat ulterior, în baza Hotărârii Consiliului Local Bacău nr. 165/1997, de către SC Transport Public SA Bacău, înființată în baza aceleiași Hotărâri ca societate cu capital integral al autorității publice locale al cărui capital social a fost constituit prin preluarea activelor și pasivului fostei regii autonome. Astfel, ca act administrativ, certificatul contestat este legal, fiind emis cu respectarea condițiilor cumulative prevăzute de HG nr. 834/1991 (…) Prin urmare, verificând documentația care a stat la baza emiterii actului, Curtea nu decelează niciun motiv de nelegalitate, reținând, în acord cu judecătorul fondului, că nu există motive pentru a se putea dispune anularea certificatului de atestare a dreptului de proprietate”, se arată în Decizia nr. 193/2016, dată de Curtea de Apel Alba Iulia la 5 februarie 2016.
Cum să inventezi procese pentru a bloca investiții locale
În intervalul 1999 – 2002, Consiliul Local Bacău a adoptat o suită de hotărâri menite a pregăti privatizarea societății Transport Public. Circuitul documentelor administrative s-a finalizat cu însușirea, de către Consiliul Local Bacău, a privatizării (în aprilie 2002), precum și cu Încheierea nr. 2302, pronunțată de Judecătoria Bacău la 10 februarie 2003, prin care se recunoștea dreptul de proprietate a Transport Public asupra terenului de 3,4 hectare pe care societatea își desfășura activitatea. Lucrurile au luat însă o turnură neașteptată odată cu accederea în funcția de primar a lui Romeo Stavarache. Din 2005, acesta începe să hărțuiască sistematic Transport Public, sub pretextul că „terenurile societății trebuie să revină la băcăuani”. În 2007, Primăria introduce mai multe acțiuni în instanță prin care revendică dreptul de proprietate asupra terenului, sub argumentul ca în procesul de privatizare a Transport Public, terenul nu a fost luat în calcul și nu ar fi fost plătit de către Dumitru Sechelariu, cel care a privatizat societatea. Cazul ia o turnură spectaculoasă în anul următor.
În a doua jumătate a lui 2008, un dezvoltator de marcă din industria hypermarketurilor (Kaufland) ia în calcul terenul de la Transport Public în vederea construirii unui magazin. Aflând de litigiul în care se afla terenul, dezvoltatorul remite Primăriei Bacău o serie de întrebări privitoare la statutul juridic al amplasamentului. Într-un răspuns semnat de viceprimarul Dragoș Luchian, la 16 ianuarie 2009, municipalitatea îl asigura pe dezvoltator de „toată disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor cu care vă confruntați”. În decurs de numai patru zile de la răspuns, primarul Romeo Stavarache decide să renunțe la judecarea acțiunilor formulate împotriva Transport Public și să-și exprime acordul expres în vederea radierii litigiilor notate de municipalitate în Cartea Funciară a terenului.
În lunile mai și iunie 2009, Primăria a eliberat două certificate de urbanism prin care atestă că regimul juridic al terenului de la Transport Public este acela de „proprietate privată” (argumente reținute de Tribunalul Sibiu). Investiția de câteva milioane de euro care ar fi condus la crearea a sute de noi locuri de muncă părea o formalitate. Nu a fost, însă, așa.
Pe 31 iulie 2009, primarul Romeo Stavarache introduce o nouă acțiune în instanță privind revendicarea dreptului de proprietate asupra terenului de la Transport Public, după ce cu jumătate de an în urma abandonase demersul în justiție din proprie inițiativă! Primăria bloca astfel investiția Kaufland și punea o piatră de gâtul Transport Public, societate cu care gigantul hipermarketurilor încheiase la acel moment un precontract, virând o sumă considerabilă de bani în contul terenului (peste 2 milioane de euro). Investiția nu s-a mai realizat niciodată, societatea Transport Public fiind atrasă de Primărie într-o nouă sarabandă a proceselor, menită a duce la falimentarea acesteia.
Emiterea certificatului de proprietate, verificată inclusiv de DNA
În data de 15 mai 2009, Consiliul Județean Bacău a eliberat societății Transport Public un certificat de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului de 3,4 hectare. Proiectul de hotărâre a Consiliului Județean a fost votat de 30 de consilieri din totalul de 37. Deci, inclusiv de aleși ai PNL, partidul controlat de Stavarache.
Pe 27 august 2009, Dragoș Benea – președintele Consiliului Județean Bacău – anunța într-o conferință de presă că va solicita DNA să cerceteze legalitatea certificatului de proprietate eliberat de Consiliul Județean pentru societatea Transport Public. Sesizarea DNA a fost efectuată de Benea la data de 4 septembrie 2009, procurorii anticorupție răspunzând, după jumătate de an, prin Rezoluția nr. 65/P/2010 din data de 3 mai 2010.
În rezoluția DNA se arată că valoarea terenului de 3,4 hectare pe care și-a desfășurat activitatea Transport Public a fost inclusă, la momentul privatizării, în totalul valorii pachetului de acțiuni și că vânzarea-cumpărarea acțiunilor s-a făcut la prețul mai mare stabilit de evaluatori. „Raportul de evaluare a stabilit și valoarea terenului de 34.662 mp, care a fost inclusă în totalul valorii pachetului de acțiuni ce urma a se vinde (…) Nu se poate aprecia că există temeiuri convingătoare referitor la existența elementelor constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, cu producerea unui prejudiciu în paguba municipalității Bacău, întrucât vânzarea-cumpărarea de acțiuni s-a făcut la valoarea mai mare stabilită de evaluatori, conform legii”, au consemnat, în rezoluția nr. 65/2010, procurorii DNA.
Gabriel Ioniță, avocatul Transport Public: „Voi recomanda societății o strategie punctuală de recuperare a prejudiciului înregistrat”
Gabriel Ioniță, avocatul Transport Public în litigiul derulat la Sibiu și Alba Iulia, a declarat pentru cotidianul Deșteptarea că procesul pentru terenul societății a curmat investiții de milioane de euro care ar fi creat locuri de muncă și venituri în bugetul municipalității. Avocatul a arătat că, în final, au pierdut și băcăuanii și societatea de transport în comun, procesul dovedindu-se astăzi un demers abuziv al administrației Stavarache. Ioniță a declarat că va recomanda societății o strategie având drept obiectiv recuperarea prejudiciului creat Transport Public în toți anii de proces cu Primăria.
„Am câștigat un litigiu ce putea fi evitat cu ușurință, născut din orgoliile meschine ale Primarului Stavarache, deosebit de costisitoare însă, atât pentru clienții mei cât și pentru băcăuani. Instanțele nu au făcut decât să confirme că societatea a deținut terenul în proprietate, prin efectul legii, încă de la înființare. Emiterea certificatului a reprezentat doar îndeplinirea unei formalități cu efect confirmativ și nu constitutiv de drepturi. Așadar, ceea ce a fost de fapt o operațiune perfect legală, a căpătat dimensiunile unui litigiu de proporții, exploatat electoral, fără nici o jenă, de către edil și echipa sa. Țin minte și acum că primarul promitea băcăuanilor terminarea Spitalului Municipal cu banii de pe terenul Societății! Că același personaj infiera Consiliul Județean și acționariatul societății, reclamând interese obscure.
Îmi amintesc, de asemenea, că am atras atenția, împreună cu Dumitru Sechelariu, direct în plenul Consiliului Local, că acest diferend este creat artificial din rațiuni străine de orice interese legitime și că toate părțile o să înregistreze pierderi importante, într-un război fără sens. Nu am fost auziți, ni s-a pus pumnul în gură inclusiv de persoanele din administrația Stavarache care trebuiau să nu încurajeze respectivele demersuri, să îi atragă atenția edilului că face o mare eroare. Nu a avut nimeni curajul, din echipa lui, să îl tragă de mânecă, să asume o minimă poziție critică față de modul său de a acționa.
Dimpotrivă, au participat activ la construirea respectivului abuz, așa că azi am ajuns într-un punct regretabil, deoarece o să recomand societății o strategie punctuală de recuperare a prejudiciului înregistrat în tot acest interval, de la toate persoanele și entitățile aflate în culpă pentru acest imens abuz administrativ. Aici includ și tragerea la răspundere penală a celor care au semnat sau contribuit în vreun fel la o asemenea mascaradă. Nu vorbim numai de prejudicierea unor interese private, ci și de privarea municipalității de beneficii importante, în toți acești ani. În final, toți cei implicați trebuie să răspundă”, a afirmat avocatul Gabriel Ioniță.
Sechelariu a murit cu dreptatea în mână: „Această societate are titlu de proprietate”
În decursul anilor, fostul primar al Bacăului, Dumitru Sechelariu, a declarat în repetate rânduri că terenul de la Transport Public este proprietatea societății, a cărei privatizare s-a realizat conform legii. Una dintre cele mai importante intervenții ale lui Sechelariu s-a consumat chiar în plenul Consiliului Local Bacău când, la 20 august 2009, fostul primar al Bacăului a pledat deschis pentru realizarea investiției pe terenul de la Transport Public. Sechelariu a incriminat abuzurile primarului Stavarache, afirmând că edilul șef blochează în mod deliberat realizarea investiției de către Kaufland.
„N-am să spun ce a făcut domnul primar în ultimii 5 ani vizavi de persoana mea și societățile mele, asta-i o altă discuție. Domnul primar, de la sine putere, a blocat acel teren pe care eu – societatea Transport Public trebuia să ia 9 milioane de euro în anul 2007 și l-a blocat, vezi doamne, că n-are titlu de proprietate. Această societate are titlu de proprietate, pentru că titlul de proprietate este ținut de privatizarea însăși”, afirma Sechelariu în cadrul Consiliului Local. Fostul primar afirma cu acel prilej că a dorit să facă pace cu Stavarache după ce liderul PNL Bacău a câștigat Primăria în 2008, dar că în final a fost șantajat de edil cu cedarea echipei de fotbal fanion a orașului, FCM Bacău.
„Am venit alături de dumnealui, ne-am înțeles in preluarea echipei de fotbal și celelalte chestiuni. Dumnealui a făcut o mare greșeală. De fapt aici este șantajul (…) La un moment dat întrebarea este de ce s-a retras la vremea respectivă din proces, de ce a intervenit, când în timpul contractului? (…) Nu știu ce face dumnealui în viața politică, asta e o altă problemă dar eu am fost trădat și consecutiv lucrat în toate business-urile pe care le am (…) Domnul primar cu mâna viceprimarului a semnat. Domnul viceprimar Luchian a scos afară actele din dosarul respectiv. Domnul viceprimar le-a băgat înapoi, dar atenție, cu o delegare de competență de 3 zile pe semnătură. Este vorba de acel proces care ținea în litigiu acest teren”, mai declara Dumitru Sechelariu în cadrul Consiliul Local.
Stavarache și basmul celor 10 milioane de euro
Ani la rând primarul Romeo Stavarache a țesut un adevărat basm în jurul valorii terenului de la Transport Public, decretând la un moment dat că Primăria Bacău îl va vinde în schimbul a 10 milioane de euro (!!!), iar cu banii astfel obținuți se va încerca finanțarea construcției Spitalului Municipal, obiectiv medical nefinalizat nici până astăzi. În august 2009, Stavarache declara în plenul Consiliului Local că justiția va dovedi dacă terenul se află în proprietatea societății deținute de fostul primar al Bacăului.
„Această vânzare a fost făcută pe un titlu de proprietate care din punctul nostru de vedere nu avea de ce să fie dat și cu siguranță nu am renunțat niciodată la proprietatea asupra terenului ci doar am suspendat procesul. Procesul a intrat pe rol și instanța va hotărî dacă acel teren a fost vreodată cumpărat de familia Sechelariu. Eu vreau să spun că un teren de 10 milioane euro, care aparține municipiului Bacău și care acum este liber de sarcini neavând nicio construcție pe el și nu a fost cumpărat niciodată de familia Sechelariu, nu poate intra în proprietate doar cu un vot sau o semnătură”, afirma Stavarache în ședința Consiliului Local Bacău.
În septembrie, primarul a recidivat în paginile Ziarului de Bacău, oficiosul PNL. Stavarache a declarat că biroul politic al PNL și consilierii locali liberali au decis ca, după câștigarea procesului cu Transport Public și Consiliul Județean, terenul de 3,4 hectare să fie scos la licitație. „Valoarea terenului, de circa zece milioane de euro, bani pe care un investitor i-ar fi acordat firmei fostului primar, va merge în Spitalul Municipal, astfel încât să nu se ducă la o persoana, o familie, ci pentru locuitorii municipiului Bacău. După ce hotărârea va fi definitivă și irevocabilă vom scoate terenul la licitație”, declara Stavarache. După 6 ani de procese, Primăria a pierdut litigiul, orașul a pierdut investiția Kaufland, iar Spitalul Municipal a rămas la stadiul de șantier după ce, la localele din 2012, băcăuanii au fost „momiți” cu taloane fictive de analize gratis la Spital.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.