28 decembrie 2024

Cine va plati facturile de la Theaterstock?

Dupa ce a Consiliul Local Bacau a votat, anul trecut, un buget de 1,8 milioane de lei, pentru festivalul de teatru, au inceput sa apara numeroase alte facturi care ar trebui decontate in contul aceleiasi actiuni. Pâna acum valoarea cheltuielilor suplimentare se ridica la peste 1,1 milioane de lei. Cine va plati aceste sume si pe ce baza legala? Primaria inca nu poate da un raspuns.

Dupa sase luni de la incheierea festivalului de teatru, inca nu s-a tras cortina definitiv. Aceasta pentru ca fostii colaboratori ai teatrului, cei care au oferit diferite servicii pe durata Theaterstock, cu promisiunea ca vor fi platiti, s-au trezit fara bani in conturi, doar cu vorbe goale. In aceasta situatie, au aparut primele procese in instanta, care au dat câstig de cauza societatilor, iar teatrul este acum bun de plata.



„Teatrul Bacovia are calitatea de debitor. Exista trei hotarâri judecatoresti care pot fi inca atacate. Nu inteleg de ce Primaria nu a fost reprezentata pâna acum juridic. Cea mai mare suma, 597 mii lei, la care se adauga onorariul avocatului de 45 mii lei, este rezultatul unei medieri. Intr-un alt proces pierdut, cu Raul Event, numai penalitatile sunt de 117 mii lei. De ce nu a fost reprezentat teatrul?”, a intrebat consilierul local PNL Isabela Adam, in sedinta extraordinara de ieri. Viceprimarul Radu Ababei, care are in atributiile sale si domeniul cultura, a explicat ca „teatrul a solicitat ajutor juridic, dar apoi a decis sa actioneze independent si pentru asta nu pot da raspunsuri”.

Un festival cercetat de DNA

Festivalul de teatru a avut un buget de 1,8 milioane de lei, bani dati de Consiliul Local exact inainte de a incepe spectacolele. Jumatate din bani au reprezentat plati directe facute de teatru, cealalta jumatate din suma s-a cheltuit prin Asociatia “Muze Colorate”, motivându-se ca teatrul nu avea cont in euro prin care sa faca plata artistilor straini. Conducerea teatrului a prezentat consilierilor locali un raport succint cu privire la cheltuieli, la sfârsitul anului trecut, dar acestia s-au aratat nemultumiti. Ulterior, au aparut procesele in instanta, iar Directia Nationala Anticoruptie a confirmat, pe 22 ianuarie 2016, pentru cotidianul Desteptarea, inceperea urmaririi penale in rem (cu privire la fapta) in cazul Theaterstock.

La auzul acestor informatii, consilierul local Gheorghe Huluta, UNPR, a solicitat „sa ne autosesizam, sa avem un raport de la juridic si economic, sa vedem exact ce se intâmpla acolo, daca este nelegal. Eu sper ca nu, mai ales ca si noi consilierii putem fi trasi la raspundere in instanta.”

„La audit, vor da socoteala!”

Viceprimarul Radu Ababei a explicat pentru cotidianul Desteptarea pâna la ce punct se poate cere cont Primariei Bacau. „La momentul la care Consiliul Local a aprobat bugetul teatrului, cât s-a dat, atât s-a decontat. Pentru restul sumei, când cei de la teatru au semnat contractele, probabil au avut un temei pentru care au facut asa ceva. Sa nu uitam ca teatrul are personalitate juridica, este ordonator tertiar de credite, poate incheia contracte, drept urmare, la audit vor da socoteala. Când si daca vor cere bani de la Consiliul Local, vom discuta la acel moment”, a spus viceprimarul. La urmatoarea sedinta extraordinara, anuntata pentru vineri, se va face o informare pe aceasta tema la care ar urma sa fie invitati si reprezentanti ai teatrului, pentru explicatii.

Solicitat sa comenteze situatia, primarul Romeo Stavarache a refuzat, spunând ca nu cunoaste indeajuns subiectul, desi acesta a declarat de mai multe ori ca o sprijina si o stimeaza pe Anca Sigartau, managerul teatrului.
In luna decembrie 2015, economista teatrului a sesizat conducerea primariei cu privire la mai multe facturi care ar fi venit la decontare fara documente justificative. La acel moment, viceprimarul Ababei a spus ca a transmis sesizarea la departamentul juridic, dar, desi a dat „hârtia pe flux”, nici pâna acum nu ar fi primit un raspuns.

Contactata telefonic, pentru a-si exprima opinia, managerul Anca Sigartau nu a raspuns.

Teatrul este obligat sa achite Asociatiei „Muze Colorate” 597 mii lei, contravaloarea a 18 facturi, asta dupa ce asociatia a deschis un proces in instanta si s-a ajuns ulterior la mediere. La aceasta suma se adauga 45 mii lei pentru avocatul contractat de asociatie. Anterior, la prima instanta, teatrul a pierdut un proces cu Raul Event, societate careia ii datoreaza 224 mii lei si penalitati de 117 mii lei, pentru scenotehnica. O alta societate, United Engineering, are dreptul la 180 mii lei, pentru afisele tiparite.



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img